Transavia-soap prima van start voor SBS-begrippen


De kijkcijfers van vrijdag 19 oktober 2018 (SKO)

De realityserie Welkom aan Boord over luchtvaartmaatschappij Transavia is vrijdagavond voor SBS-begrippen prima van start gegaan. Er keken vanaf half tien 528.000 kijkers (9,5 procent) naar de soap op SBS 6. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Welkom aan Boord scoort boven het laatste weekgemiddelde van SBS 6, dat op slechts 7,5 procent ligt. Tot nu toe had de zender vaak de grootst mogelijke moeite om op de vrijdagavond kijkers aan zich te binden.

De realityserie wordt voorafgegaan door SBS-klassieker Wegmisbruikers, dat 458.000 kijkers (7,4 procent) scoorde. Met name op Voice-avonden is SBS 6 kansloos, maar momenteel is RTL 4 met de show The Talent Project aanzienlijk minder in trek.

Ook ditmaal was The Talent Project geen enorme publiekstrekker. Er keken 767.000 mensen (13,3 procent) naar de show, terwijl het laatste weekgemiddelde van RTL 4 op 12,9 procent ligt.

De meeste vrijdagkijkers kozen voor de NPO en dan met name Flikken Rotterdam op NPO 1 (1,3 miljoen kijkers en 20 procent) en Twee voor Twaalf op NPO 2 (1,2 miljoen kijkers en 19 procent).

De TV Show trok na Flikken 876.000 kijkers (16 procent) en 80 Jaar Oorlog trok na Twee voor Twaalf 641.000 kijkers (11 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 499.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 379.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 250.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 193.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Serious Moonlight: 164.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Universal Soldier A New Beginning: 111.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Half Acht Nieuws (963.000), GTST (939.000), EenVandaag (901.000), Gesprek met premier 9834.000), RTL Boulevard (617.000) en Editie NL (594.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (877.000), Hello Goodbye (822.000), Hart van Nederland (620.000), Nieuwsuur (488.000) en RTL Late Night (454.000) het meest in trek. Twan Huys scoort voor het eerst deze week een plek in de top 25 (de 23ste plek).

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.848.000
02. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.256.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.191.000
04. Twee voor twaalf (NPO2) 1.186.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.022.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 963.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 939.000
08. EenVandaag (NPO1) 901.000
09. Pauw (NPO1) 877.000
10. TV Show (NPO1) 876.000


11. Gesprek met premier (NPO1) 834.000
12. Hello Goodbye (NPO1) 822.000
13. The Talent Project (RTL40 767.000
14. 80 Jaar Oorlog (NPO2) 641.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 620.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. RTL4 / 13.8%
3. NPO2 / 8.6%
4. SBS6 / 7.5%
5. Vero / 5.5%


6. NET5 / 3.6%
7. NPO3 / 3.5%
8. RTL8 / 3.2%
9. RTL5 / 2.6%
10. RTL7 / 2.2%


11. N.geog / 1.2%
12. Discov / 1.1%
13. FOX / 1.1%
14. SBS9 / 1.1%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,2%
2. RTL Nederland 21,8%
3. Talpa TV 17,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Transavia

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen