Mooie start voor dagelijkse First Dates op NPO 3


De kijkcijfers van maandag 22 oktober 2018 (SKO)

De vooravond van NPO 3 is al sinds het vertrek van De Wereld Draait Door in 2014 een hoofdpijndossier: eigenlijk alles mislukte. Nu boekt de zender echter succes met de Nederlandse editie van First Dates als vooravondprogramma. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na het door 298.000 mensen bekeken Jeugdjournaal wist First Dates tussen half acht en half negen een publiek van 369.000 kijkers (7 procent) te vermaken, een prima score voor het kleine NPO 3.

Doordat NPO 3 een kanaal deelt met Zapp heeft de zender maar een uurtje vooravond per dag te vullen en nu doet ze dat dus met First Dates. De datingshow lijkt vooralsnog een mooie lead-in voor de primetime-programmering.

Hunted trok maandag direct na First Dates een publiek van 574.000 kijkers (9 procent), een topscore voor NPO 3. De zender was daarmee de nummer vier op prime time en bleef RTL 4 voor.

Het goud op prime time was voor NPO 1: Radar scoorde 1,3 miljoen kijkers (19 procent) en Spoorloos had er 1,8 miljoen (29 procent).

Het zilver is voor Veronica. Die zender trok met de voetbaltalkshow Veronica Inside 688.000 kijkers (11 procent).

SBS 6 gaat ervandoor met brons: Mr. Frank Visser Doet Uitspraak scoorde 674.000 kijkers (10 procent), Wereldreis op wielen trok erna 425.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 4 scoorde met Helemaal Het Einde: 537.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Harry Potter Goblet of Fire: 415.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Door andere ogen: 387.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Olympus Has Fallen: 359.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Holland’s Next Top Model Finale: 353.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Beautician and the beast: 193.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), GTST (924.000), RTL Boulevard (823.000), Editie NL (748.000), Met het mes op tafel (703.000) en BinnensteBuiten (522.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Anita Wordt Opgenomen (1,1 miljoen), Pauw (972.000), Hart van Nederland (675.000), Nieuwsuur (566.000) en Shownieuws (426.000) het meest in trek. RTL Late Night boekte met 188.000 kijkers een nieuw laagterecord, waarover later meer.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.911.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.779.000
03. Radar (NPO1) 1.285.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.217.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.202.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.110.000
07. Anita wordt opgenomen (NPO1) 1.064.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.012.000
09. Pauw (NPO1) 972.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 924.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 823.000
12. Editie NL (RTL4) 748.000
13. Met het mes op tafel (NPO2) 703.000
14. Veronica Inside (Vero) 688.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 675.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.7%
2. RTL4 / 11.1%
3. SBS6 / 7.5%
4. Vero / 6.4%
5. NPO2 / 6.3%


6. NET5 / 6.1%
7. NPO3 / 4.5%
8. RTL7 / 4.1%
9. RTL8 / 3.3%
10. RTL5 / 2.8%


11. Discov / 1.5%
12. SBS9 / 1.3%
13. TLC / 1.2%
14. Comedy / 0.9%
15. BBCFirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,5%
2. RTL Nederland 21,3%
3. Talpa TV 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA, Estera Marysia

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen