Art Rooijakkers wint kijkers terug met RTL 4-show


De kijkcijfers van zaterdag 20 oktober 2018 (SKO)

Art Rooijakkers heeft zaterdagavond kijkers teruggewonnen met zijn eerste tv-show op RTL 4: Holland – België. De derde aflevering trok vanaf half tien een publiek van 878.000 kijkers (16 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Holland – België trapte twee weken geleden af met 956.000 kijkers (18 procent), maar tegenover het voetbal bleven er vorige week nog 681.000 kijkers (13 procent) over. Een deel van de oorspronkelijke kijkers is dus weer teruggekeerd.

Het zijn niet de scores die Rooijakkers gewend was als presentator van Wie is de Mol, maar voor begrippen van het huidige RTL 4 is een marktaandeel van bijna 16 procent prima. Ter vergelijking: het laatste weekgemiddelde van RTL 4 is slechts 13 procent.

Voorafgaand aan de panelshow met BN’ers trok de romantische tv-show All You Need Is Love met Robert ten Brink nét geen miljoen kijkers, namelijk 996.000 kijkers (17 procent).

Niet RTL 4, maar NPO 1 was de grote winnaar op prime time. Beste Zangers had bijna 1,2 miljoen kijkers (20 procent), waarna Ik Vertrek 1,5 miljoen kijkers (26 procent) scoorde.

Het brons is voor NPO 2. Die zender noteerde met Verborgen Verleden 672.000 kijkers (12 procent). Aansluitend moest Andere Tijden genoegen nemen met 261.000 kijkers (5 procent).

Verder keken de meeste mensen op prime time naar FOX Sports Eredivisie 1. Het jiveverslag van Heerenveen – Ajax trok 349.000 kijkers (6 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Enemy of the State: 333.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Lawyer: 322.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Acts of Vengeance: 244.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 230.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 201.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Helden van hier door het vuur: 103.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Fright Night: 72.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (933.000), Half Acht Nieuws (875.000), EenVandaag (830.000), RTL Boulevard (619.000), Eigen huis en tuin (553.000) en Blauw Bloed (393.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Studio Sport (564.000), Hart van Nederland (491.000) en Nieuwsuur (444.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.865.000
02. Ik vertrek (NPO1) 1.488.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.468.000
04. Kassa (NPO1) 1.211.000
05. Beste Zangers (RTL4) 1.152.000

06. All you need is love (RTL4) 996.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 933.000
08. Holland – België (RTL4) 878.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 875.000
10. EenVandaag (NPO1) 830.000


11. Verborgen Verleden (NPO2) 672.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 619.000
13. Studio Sport (NPO1) 564.000
14. Eigen huis en tuin (RTL4) 553.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 491.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.3%
2. RTL4 / 14.8%
3. SBS6 / 6.7%
4. NPO2 / 6.0%
5. NPO3 / 3.0%

6. RTL7 / 2.9%
7. NET5 / 2.8%
8. RTL8 / 2.8%
9. Ziggo / 2.7%
10. RTL5 / 2.2%


11. Vero / 1.8%
12. FOX2 / 1.1%
13. Comedy / 1.0%
14. Discov / 0.7%
15. FOX / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,3%
2. RTL Nederland 22,7%
3. Talpa TV 11,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen