Twan Huys zakt op late avond onder half miljoen kijkers


De kijkcijfers van dinsdag 4 september 2018 (SKO)

De aanvangsbelangstelling voor RTL Late Night met Twan Huys valt ernstig tegen. Na de door 522.000 mensen (15 procent) bekeken eerste aflevering, trok de tweede aflevering dinsdagavond 461.000 kijkers (13 procent) naar RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De verwachting was dat Twan Huys op zijn eerste paar uitzendavonden op veel kijkers zou kunnen rekenen die nieuwsgierig zijn naar het nieuwe late-avondprogramma van RTL 4, maar dat stelt teleur.

Tijdens een aankondiging van RTL Late Night kreeg Twan Huys overigens de lachers op zijn hand door met een flinke knipoog te reageren op de kritiek die ontstond na de eerste aflevering. Veel kijkers misten drank en kaasstengels op tafels; de promo van dinsdag nam hij daarom op met een tafel vol kaasstengels.

RTL Late Night, dat met Twan Huys aan het roer wel onmiskenbaar beter is geworden dan met Humberto Tan, moest concurrent Pauw wederom voor laten gaan. Hoewel dat programma een half uur later begon, keken er meer mensen: 833.000 (33 procent).

NPO 1 was eveneens de winnaar op prime time. Opsporing Verzocht scoorde 1,2 miljoen kijkers (23 procent) en Opgelicht had er 1,4 miljoen (27 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de nieuwe Olcay Gulsen-Show Beter Laat Dan Nooit (878.000 kijkers en 17 procent) en Ontvoerd (894.000 kijkers en 18 procent).

Het brons was voor SBS 6, dankzij het door 528.000 mensen (10 procent) bekeken Steenrijk Straatarm. Aansluitend trok het nieuwe programma Wat Is De Uitslag, gepresenteerd door Leonie ter Braak en geproduceerd door Peter van der Vorst, slechts 370.000 kijkers (7 procent).

SBS 6 scoorde vooral goed in de vooravond, dankzij het damesvoetbal. Noorwegen – Nederland scoorde maar liefst 1 miljoen kijkers (35 procent).

Verder was NPO 2 het meest in trek. Toms Engeland noteerde een mooie 487.000 kijkers (9 procent). Daarna zakte de zender in door Brandpunt+, dat slechts 230.000 kijkers (4 procent) noteerde.

De kijkcijfers van Net5 laten iets heel merkwaardigs zien. Op prime time trok The Mysteries of Laura slechts 20.000 kijkers (0,4 procent). Over de hele avond kwam de zender uit op een historisch lage 0,5 procent marktaandeel, waardoor de zender zelfs uit de zender top 15 valt. Het is niet bekend of het hier om een technische storing gaat.

  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 291.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Godzilla: 291.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ranking the Stars: 182.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Good Luck Chuck: 125.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Transformers: 85.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Mysteries of Laura: 34.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Damesvoetbal Noorwegen – Nederland (1 miljoen), Zesuurjournaal (687.000), RTL Boulevard (676.000) en M (665.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,2 miljoen), Pauw (833.000), Hart van Nederland (653.000), RTL Late Night met Twan Huys (461.000), Shownieuws (432.000) en Nieuwsuur (427.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.617.000
02. Opgelicht (NPO1) 1.403.000
03. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.210.000
04. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.186.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.107.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.062.000
07. Voetbal WK KW NOR NLD Dames (SBS6) 1.042.000
08. Ontvoerd (RTL4) 894.000
09. Beter laat dan nooit (RTL4) 878.000
10. Pauw (NPO1) 833.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 687.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 676.000
13. M (NPO1) 665.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 653.000
15. EenVandaag (NPO1) 538.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.4%
2. RTL4 / 16.7%
3. SBS6 / 12.2%
4. NPO2 / 6.1%
5. Vero / 4.7%


6. NPO3 / 3.4%
7. RTL5 / 2.8%
8. RTL8 / 2.4%
9. RTL7 / 2.1%
10. TLC / 1.4%


11. Discov / 1.2%
12. Eurosp / 1.1%
13. SBS9 / 1.0%
14. Comedy / 0.8%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,9%
2. RTL Nederland 24,0%
3. Talpa TV 18,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Wendy van Dijk in het echt een sympathieke vrouw is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen