The Voice Senior groeit tegenover finale Slimste Mens
De kijkcijfers van vrijdag 31 augustus 2018 (SKO)
The Voice Senior zit in de lift omhoog. De RTL 4-show ging vorige week in première met bijna 1,6 miljoen kijkers (29 procent), terwijl er vrijdagavond ruim 1,7 miljoen mensen (31 procent) keken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De nieuwe spin-off van The Voice blijft daarmee de onbetwiste winnaar van vrijdagavond prime time. Het programma versloeg de grote finale van De Slimste Mens op NPO 2. Daar keken ruim 1,5 miljoen mensen (26 procent) naar, ook een topscore.
Direct na The Voice Senior trok de laatste aflevering van Linda’s Zomerweek, met daarin Wendy van Dijk en Jochem Myjer, 961.000 kijkers (29 procent). Het is voor het eerst dat Linda’s Zomerweek het hele seizoen onder de grens van één miljoen kijkers is gebleven. Volgend jaar is Linda’s Zomerweek niet te zien in verband met filmopnames met Linda de Mol.
Het brons op prime time was voor NPO 1. Die zender trok met Silent Witness 663.000 kijkers (11 procent). Eén tegen 100 trok aansluitend 947.000 kijkers (17 procent).
Verder keken er vooral veel mensen naar Veronica Inside, dat 450.000 kijkers (8 procent) noteerde.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Undercover in Nederland: 316.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 187.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 177.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Great Escape: 153.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Laatste 100 dagen van Diana: 110.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Shock Doc: 66.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (904.000), Zesuurjournaal (879.000), EenVandaag (854.000), M (702.000), RTL Boulevard (696.000), Editie NL (599.000) en GTST (536.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Linda’s Zomerweek (961.000), Hart van Nederland (711.000), Eredivisie op vrijdag (699.000), Laat op Eén (578.000) en Shownieuws (419.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Top 15 01. The Voice Senior (RTL4) 1.731.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.624.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.520.000 04. Linda’s Zomerweek (RTL4) 961.000 05. Een tegen 100 (NPO1) 947.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 24.1% 2. NPO1 / 17.7% 3. NPO2 / 8.2% 4. SBS6 / 6.3% 5. Vero / 4.4%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 30,7% 2. Publieke Omroep 28,9% 3. SBS Groep 14,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL