The Voice Senior groeit tegenover finale Slimste Mens


De kijkcijfers van vrijdag 31 augustus 2018 (SKO)

The Voice Senior zit in de lift omhoog. De RTL 4-show ging vorige week in première met bijna 1,6 miljoen kijkers (29 procent), terwijl er vrijdagavond ruim 1,7 miljoen mensen (31 procent) keken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De nieuwe spin-off van The Voice blijft daarmee de onbetwiste winnaar van vrijdagavond prime time. Het programma versloeg de grote finale van De Slimste Mens op NPO 2. Daar keken ruim 1,5 miljoen mensen (26 procent) naar, ook een topscore.

Direct na The Voice Senior trok de laatste aflevering van Linda’s Zomerweek, met daarin Wendy van Dijk en Jochem Myjer, 961.000 kijkers (29 procent). Het is voor het eerst dat Linda’s Zomerweek het hele seizoen onder de grens van één miljoen kijkers is gebleven. Volgend jaar is Linda’s Zomerweek niet te zien in verband met filmopnames met Linda de Mol.

Het brons op prime time was voor NPO 1. Die zender trok met Silent Witness 663.000 kijkers (11 procent). Eén tegen 100 trok aansluitend 947.000 kijkers (17 procent).

Verder keken er vooral veel mensen naar Veronica Inside, dat 450.000 kijkers (8 procent) noteerde.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Undercover in Nederland: 316.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Reizen Waes: 187.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 177.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Great Escape: 153.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Laatste 100 dagen van Diana: 110.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Shock Doc: 66.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (904.000), Zesuurjournaal (879.000), EenVandaag (854.000), M (702.000), RTL Boulevard (696.000), Editie NL (599.000) en GTST (536.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Linda’s Zomerweek (961.000), Hart van Nederland (711.000), Eredivisie op vrijdag (699.000), Laat op Eén (578.000) en Shownieuws (419.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 8 procent.

Top 15
01. The Voice Senior (RTL4) 1.731.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.624.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.520.000
04. Linda’s Zomerweek (RTL4) 961.000
05. Een tegen 100 (NPO1) 947.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 904.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 879.000
08. EenVandaag (NPO1) 854.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 711.000
10. M (NPO1) 702.000


11. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 699.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 696.000
13. Silent Witness (NPO1) 663.000
14. Editie NL (RTL4) 599.000
15. Laat op Eén (NPO1) 578.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 24.1%
2. NPO1 / 17.7%
3. NPO2 / 8.2%
4. SBS6 / 6.3%
5. Vero / 4.4%


6. NPO3 / 3.0%
7. NET5 / 2.8%
8. RTl7 / 2.7%
9. RTL8 / 2.3%
10. RTL5 / 1.6%


11. Eurosp / 1.6%
12. Discov / 1.2%
13. BBCFirst / 1.0%
14. TLC / 0.9%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 30,7%
2. Publieke Omroep 28,9%
3. SBS Groep 14,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen