Bijna 750.000 kijkers voor Johan Cruijff Schaal op FOX


De kijkcijfers van zaterdag 4 augustus 2018 (SKO)

Feyenoord heeft zaterdagavond voor het oog van bijna 750.000 kijkers voor het tweede jaar op rij de Johan Cruijff Schaal veroverd: het weinig spectaculaire duel tegen PSV werd besloten in penalties. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. FOX verkocht het duel dit jaar niet door aan SBS 6, maar zond het vanaf zes uur uit via zijn betaalkanaal (523.000 kijkers, 17 procent) en zijn gratis kanaal (215.000 kijkers, 7 procent). Vorig jaar trok SBS 6 nog 999.000 kijkers met het duel.

Het jaar ervoor, toen de wedstrijd ook bij SBS 6 te zien was, keken er nog 1,7 miljoen mensen. Daarmee was het de meest bekeken strijd om de Johan Cruijf Schaal sinds 2006.

Op prime time keken de meeste mensen naar NPO 1. Animal Crackers en Mindf*ck scoorden op NPO 1 respectievelijk 926.000 kijkers (24 procent) en 795.000 kijkers (20 procent). Delicious trok aansluitend slechts 430.000 kijkers (11 procent).

Het zilver was voor RTL 4: Ik Hou Van Holland noteerde 542.000 kijkers (14 procent) en Het Zijn Net Mensen 604.000 kijkers (16 procent).

NPO 2 pakte het brons op prime time: de serie The Bridge noteerde 467.000 kijkers (12 procent).

Het verslag van de Canal Parade tijdens Gay Pride in Amsterdam wist vanaf tien uur 406.000 kijkers (11 procent) te vermaken op NPO 3.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Mummy Returns: 182.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 180.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 166.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra: 145.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 89.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met National Lampoons Vacation: 86.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (949.000), Zesuurjournaal (684.000), Half Acht Nieuws (436.000), PSV – Feyenoord (523.000) en EenVandaag (446.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (627.000), Nieuwsuur (496.000), Studio Sport (416.000), De Kwis (372.000) en Van der Vorst ziet sterren (361.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 15 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 949.000
02. Animal Crackers (NPO1) 926.000
03. Mindf*ck (NPO1) 795.000 (NPO1) 795.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 684.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 627.000


06. Het zijn net mensen (RTL4) 604.000
07. Ik Hou Van Holland (RTL4) 542.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 536.000
09. PSV – Feyenoord (FS1) 523.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 496.000


11. The Bridge (NPO2) 467.000
12. EenVandaag (NPO1) 446.000
13. Hockey WK NLD AUS HF (NPO1) 443.000
14. Studio Sport (NPO2) 434.000
15. Delicious (NPO1) 430.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 15.2%
2. RTL4 / 12.0%
3. NPO2 / 10.5%
4. FOXS1 / 6.9%
5. NPO3 / 6.1%


6. SBS6 / 5.7%
7. RTL7 / 3.9%
8. FOX / 3.8%
9. NET5 / 3.7%
10. Vero / 2.0%


11. RTL8 / 3.2%
12. RTL5 / 2.0%
13. Discov / 1.3%
14. ID / 1.0%
15. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,8%
2. RTL Nederland 21,1%
3. SBS Groep 12,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: FOX

52 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Henk
augustus 6, 2018 10:17

Het perfecte plaatje verschuifd naar de woensdag 20.30 uur, vanaf 31 oktober (bron: instagram William Rutten)

Gast
Deadly Viper
augustus 6, 2018 02:55

En nu de cijfers van FOX Go nog bekend maken. Denk dat er ook een hoop zijn.

Gast
Make linear tv great again
augustus 5, 2018 22:45

On demand diensten zullen langzaam weer inboeten wanneer mensen achter de kosten komen. Al die tientjes hier en daar bij elkaar geteld. En dat voor een paar series die men volgt.

Gast
Make linear tv great again
augustus 5, 2018 22:42

Sjaak i j l t net als Raaf

Gast
Make linear tv great again
augustus 5, 2018 22:42

Test.

Gast
Tim
augustus 5, 2018 20:32

@Sjaak
TV is nog niet dood maar het is door de technische ontwikkelingen wel een snel krimpende sector. Het echte probleem is dat hele volksstammen die er hun brood aan verdienen (ik vermoed ook een deel van de reageerders hier) dat glashard blijven ontkennen. Dat zelfde verschijnsel zie ook bij PostNL, veel mensen die daar werken blijven ook ontkennen dat het aantal klanten ieder jaar fors daalt en dat dat wellicht wel eens een probleem kan zijn.

Gast
Bart
augustus 5, 2018 19:18

@Laurens Het is inderdaad helemaal nog niet zo slecht. Wel moeten ze de samenwerking met Talpa op 6 en Veronica in stand houden.

Gast
Laurens
augustus 5, 2018 18:16

Ik vind het voetbal op het betaalkanaal van Fox nog heel ruim bekeken!
Er zijn dus veel meer dan 600.000 mensen lid van Fox Sports, ook gezien het feit dat heel veel mensen met een abbo nu op vakantie/buiten zaten!
Doet Fox goed!

Gast
TopofFlop
augustus 5, 2018 17:30

Fox Channels zal wel wat teleurgesteld zijn, dat slechts 215.000 kijkers het Fox-kanaal op voorkeuze 11 of 14 hebben gevonden. Midden in de vakantie en superweer buiten, zullen zeker niet geholpen hebben. Voetbalfans zullen voornamelijk via Fox Sports gekeken hebben.

Gast
Pietertje
augustus 5, 2018 14:15

Zo zit het 13.38 uur, ga toch lekker terug naar Marokko en blijf daar

Gast
Wim
augustus 5, 2018 13:39

Deze wedstrijd was ook te zien op de gewone FOX zender naast FS1

Gast
Zo zit het
augustus 5, 2018 13:38

Vierhonderdduizend mensen die naar dat walgelijke gehuppel van die relnichten hebben gekeken. Met al die dwazen die naar de hoofdstad gingen om naar dit feest van satan te kijken. Sodom en Gomorra was er niets bij. Het absolute dieptepunt van het jaar. Heb waardering voor die homo’s die bewust niet gaan en dit feest afkeuren. Vorig jaar schreef zo iemand nog op deze site. Hij wil gewoon met zijn vriend samen wonen net zoals een hetero-gezin. Maar door al die wisselende contacten waar het gros mee doorgaat en door de overheid in stand wordt gehouden middels een subsidie voor preventief medicijngebruik om die ziekte die door deze groep de wereld in is geholpen in stand te houden. Daarom heeft en had die inzender zo’n moeite met dat wanstaltige “satansfeest” in Amsterdam. Walgelijke gasten zag ik voorbij komen in het journaal. En dan moeten we dus meerouder-gezinnen ineens ook normaal gaan vinden. Dat is en blijft niet normaal. ENKEL EN ALLEEN HET HUWELIJK TUSSEN MAN EN VROUW IS NORMAAL, het huwelijk tussen mensen met dezelfde geaardheid tolereren wij en mensen die regelmatig hun leu ter bij een ander in de re et stoppen keuren wij af. Is getekend: de normale Nederlander.

Gast
Sjaak
augustus 5, 2018 13:33

Raaf trekt de juiste conclusies. TV is dood, morsdood
De staatsomroep verliest met rasse schreden zijn linkse indoctrinatiemodel en ook de commerciele zenders zullen slechts nog met een on demand dienst de kijkers kunnen bedienen.

John de Mol mist met zijn miljoenen investeringen voor de zoveelste keer de boot want kijkers zijn klaar met linear kijken en die trend is niet meer te stoppen

Gast
Henk
augustus 5, 2018 13:23

Op het vrij te ontvangen FOX keken er slechts 215.000 mensen naar de wedstrijd. Op FOX Sports 1 waren dat er 523.000. Voor FS1 niet slecht, maar voor FOX als ‘open’ kanaal is het wel zeer matig. Ter vergelijking, in 2017 keken er naar SBS6 999.000 kijkers. En tegelijkertijd was ook toen die wedstrijd op FS1 te zien. Die kijkers zijn nu niet in het bericht van mediacourant niet meegeteld. Maar voor een goede vergelijking moeten die ook nog bij de 999.000 kijkers worden opgeteld.

Gast
aammehoela
augustus 5, 2018 12:47

Raaf blijf maar lekker dromen. Als halverwege september, dan pas inderdaad, de zomer afscheid neemt zullen de kijkcijfers weer flink stijgen. Nu kijkt er vrijwel niemand tv. Zelf heb ik dit weekend vrijwel nog niets gezien. Ergo: enkel zojuist 12 uur journaal en gistermiddag 1 uur journaal. Lekker buiten zitten en geen tv aan. Gaat ook voor vandaag gelden, ondanks alle mooie sport op NPO 2 en NPO 3.

Gast
Yeahh..Right
augustus 5, 2018 12:06

Louis zelf verwacht er zo’n 75.000.000 !

Gast
ome H
augustus 5, 2018 11:36

Louis vanavond ook 750.00?

Gast
VladPoet
augustus 5, 2018 11:32

Raaf is een van mijn Internet Trollen.

Gast
pieter 52
augustus 5, 2018 11:28

@Wolter heb je het nog niet gehad over de ei foon belkosten sommige zitten de hele dag te bellen te sappen soppen watchen apsen sjatten en weet ik veel wat je met zo`n ding doet !! en bij de pomp zeuren ze over een paar centen of willen nog steeds het kwartje van kok terug de typische hollander

Gast
pieter 52
augustus 5, 2018 11:23

@ EDDY A OOK ZO BIJ RTL 7 EN Z
ja valt niet mee om reclames binnen te slepen dus alles is welkom

Gast
EddyA
augustus 5, 2018 11:21

Jongens wat is er toch mis met de man van nu.
Gisteren een keer naar VERONICA gekeken ( de enige echte mannenzender ).
Ik heb mij echt verbaasd over de inhoud van reclame blokken.
1: TENA LADY
2: Always inlegkruisjes
3) Canesten vaginale schimmel creme.

MEER VOOR MANNEN ?????????

Gast
Sandertje
augustus 5, 2018 11:17

Dat er hier mensen zijn die denken dat je Videoland moet hebben en onmisbaar is. Al die RTL troep, met als highlight Temptation Island. 😂 Dat er nog steeds mensen naar die r*tzooi kijken.

Gast
Make linear tv great again
augustus 5, 2018 11:13

IJlende raaf

Gast
Kraai
augustus 5, 2018 11:05

Psychiatrisch patient idd. Triest.

Gast
Pietertje
augustus 5, 2018 10:11

Jeetje die gekke Raaf weer met zijn obsessie, bijna ziekelijk.

Gast
X
augustus 5, 2018 10:10

Raaf en vdPut ga lekker emigreren.

Gast
Wolter
augustus 5, 2018 10:10

Allemaal leuk en aardig maar nu vinden we ineens niet erg om 20 te betalen aan Fox, 11.- aan Netflix etc? En maar janken in Nederland. We hebben het slecht, met je Ziggo tv pakket, internet, en al die extra’s betaal je zo 150 pm. Kan dus wel.

Gast
Shaniquilia vd Put
augustus 5, 2018 10:09

Wolter, ook via het gratis Fox dus . En sommige kabelproviders geven het betaalde Fox-eredivisiekanaal ook “gratis” door.

Gast
Wolter
augustus 5, 2018 10:05

Triest. Mooi weer en beetje voetbal kijken. 750.000??? Zoveel abonees hebben ze niet. Klopt dus niet.

Gast
TopofFlop
augustus 5, 2018 10:00

De zomervakantie is hier pas net begonnen en het voetbal begint al weer. Die seizoensstart met de Johan Cruijff Schaal kan beter een of twee weken later worden gepland en de competitie ook later starten. Er kijkt geen hond naar. Zouden die marketeers weleens rekening houden met de omstandigheden?

Gast
Shaniquilia vd Put
augustus 5, 2018 09:59

Kraai, dat is al een miljoenmiljard keer uitgelegd. Zolang we verplicht zijn om deze rommel te betalen hebben we het recht om er kritiek op te hebben.

Gast
Kraai
augustus 5, 2018 09:56

Raaf gisteren schreef je nog ergens dat je nooit nederlandse tv kijkt.
Waarom dan steevast commentaar op deze tv?

Laat de mensen toch genieten van hun programma’s of het nou NPO of RTL is. En blijf jij lekker in je Orwelliaanse bubbel met je fakenews van internet.

Wanneer je niet weet waarover je praat is het beter te zwijgen. Je kan toch niet beweren dat Nederland een totalitaire staat is.. Dan zit er een behoorlijke steek Los, tenzij je de VVD bedoelt, die zijn aardig op weg.

Gast
Tim
augustus 5, 2018 09:53

Yep gelukt, alle programma’s onder het miljoen.

Gast
Peter
augustus 5, 2018 09:45

Raaf
Wie zegt dat ik een prikkie heb.
Ik voel me een vrouw in een lelijk mannen lichaam,
Mijn leven is een groot drama.

Gast
Shaniquilia vd Put
augustus 5, 2018 09:44

Is Raaf weer aan het dagdromen? Als een kleine groep politiek correcten de huidige massamedia kan en kon besturen en manipuleren dan kan en zal diezelfde groep dat ook doen bij de volgende dominante mediavormen. Je ziet het nu al bij het censurerende youtube en HBO en Videoland. Ik help je mee dagdromen, Raaf, maar ik vrees dat ook nu weer dromen bedrog zijn.

Gast
Raaf
augustus 5, 2018 09:38

Streamingdiensten hebben de toekomst.
Met name series.
Heerlijk binge kijken met familie, vrienden en vriendinnen.
Met name in de herfst en winter.
En allemaal zonder reclame !
En zonder het ondraaglijk rechtschapen Linkse Kerk gezwets van RTL en de Staatsmedia.

Lineaire tv is op sterven na dood, de gemiddelde leeftijd van de kijker ligt rond de 65 jaar (op de StaatsDoofpotradio 1 is het nog erger daar ligt de gemiddelde al tegen de zeventig)
De jeugd en jongeren kijken geen van allen.
Good for them want aan je wordt doodziek van al dat policor gedram bij RTL en de Staatstv.

Lineaire tv is er voor de ouderen die vastgeroest zitten in hun eigen stalen cocon en alles voor zoete koek slikken.

Het wordt steeds moeilijker en moeilijker voor de Overheid om het Brood, Spelen en Opium-strategie van de Staatstv aan de jonge NL’r te slijten.

Youtube neemt de rol van de Fake news journalistiek over.

Gast
Peter
augustus 5, 2018 09:35

Raaf, hoe moet jij je tijd dan doorbrengen.
Misschien ’n idee om langs het arbeidsbureau te gaan.
Je kan toch niet de hele dag met je pikkie spelen.

Gast
Make linear tv great again
augustus 5, 2018 09:31

On Demand wordt de spoeling steeds dunner. Voor die film of serie moet je Disney abbo hebben. Voor een andere film of serie weer Netflix, Videoland of wat anders.

Het gaat nergens meer over. Een zoiitje is het.

KAPPEN ERMEE!!!!!!!

Gast
Raaf
augustus 5, 2018 09:28

Mijn inschatting is dat zo rond 2021 het door iedereen gehate ultra politiek correcte RTL failliet gaat en zo rond 2025 de Staatsmedia ontmanteld zal worden of teruggebracht naar 1 Staatspropagandazender waaromheen de Deug Gemeente zich zal verzamelen.

Eenzelfde vreugdevolle evolutie zul je terug kunnen vinden bij de papieren MSM. De Website bezoeken van de kranten zijn volledig in elkaar gestort. Geen hond die daar nog reclame op wil maken.
Persoonlijk hoop ik dat de NRC als eerste het loodje zal leggen.

Het worden mooie tijden voor de Nederlander, maar helaas donkere tijden voor de Fake News Fabrikanten.

Gast
Make linear tv great again
augustus 5, 2018 09:27

Disney heeft wat mij betreft al pech gehad. Er is hier al Videoland, Ziggo HBO, Amazon en Netflix. Allemaal een keer gehad en weer opgezegd.

HET IS WEL BEST ZO!!!!

Gast
Make linear tv great again
augustus 5, 2018 09:24

Straks gaat iedere distributeur, Disney, Warner, Viacom etc. een eigen on demand platform opzetten

Kunnen wij als consument tig abbo’s gaan afsluiten.

NEE NEE NEE

Boycotten die handel

Terug naar lineaire tv.

Gast
Tessa
augustus 5, 2018 09:23

graag zelfs Wim, hoef ik me handen niet vies te maken

Gast
Wim.
augustus 5, 2018 09:20

Tessa, mag ik hem dan opvegen en in de kliko donderen.

Gast
Floddero Flunk
augustus 5, 2018 09:17

Wat een fantastische cijfers! Moge duidelijk zijn dat TV als medium een vruchtbare en succesvolle toekomst tegemoet treedt.

*sigh* :D

Gast
Joep uit Tilburg
augustus 5, 2018 09:16

Als de wedstrijd een voorbode was van wat we van de komende competite kunnen verwachten blijft er over praten leuker dan de wedstrijden zelf te kijken.

Gast
Tessa
augustus 5, 2018 09:16

je bedoelt Raaf dat het einde voor jou nadert, je weet waar je moet zijn, perron 2 of de Martinitoren, jij mag kiezen

Gast
Wollter
augustus 5, 2018 09:14

Genoten van Boulevard.
Talpa wederom 3de…..
Veronica doet het beter!

Gast
Raaf
augustus 5, 2018 09:14

Zie hier de totale teloorgang van de smakeloze Nederlandse tv.

Geen enkel programma, zelfs niet het met tientallen miljoenen vetgespekte 1984-NOS StaatsjLügenournaal voor Zombies weet de 1 miljoen muur te beslechten.
Een totale demasqué.
Het einde nadert met rasse schreden.

Gast
Hugo van Gelder
augustus 5, 2018 09:12

Met de nieuwe keeper was Feijenoord vorig jaar ook kampioen geworden want Jomes heeft Feijenoord vorig jaar kampioenschap gekost dus komend jaar weer feest in 010. Het is ze gegund maar met beide benen op de grond blijven en niet zo arrogant worden als 020.

Gast
weethetbeter
augustus 5, 2018 09:12

Heerlijk genoten van de wedstrijd,spannend slot !!!!!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen