Bijna 750.000 kijkers voor Johan Cruijff Schaal op FOX


De kijkcijfers van zaterdag 4 augustus 2018 (SKO)

Feyenoord heeft zaterdagavond voor het oog van bijna 750.000 kijkers voor het tweede jaar op rij de Johan Cruijff Schaal veroverd: het weinig spectaculaire duel tegen PSV werd besloten in penalties. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. FOX verkocht het duel dit jaar niet door aan SBS 6, maar zond het vanaf zes uur uit via zijn betaalkanaal (523.000 kijkers, 17 procent) en zijn gratis kanaal (215.000 kijkers, 7 procent). Vorig jaar trok SBS 6 nog 999.000 kijkers met het duel.

Het jaar ervoor, toen de wedstrijd ook bij SBS 6 te zien was, keken er nog 1,7 miljoen mensen. Daarmee was het de meest bekeken strijd om de Johan Cruijf Schaal sinds 2006.

Op prime time keken de meeste mensen naar NPO 1. Animal Crackers en Mindf*ck scoorden op NPO 1 respectievelijk 926.000 kijkers (24 procent) en 795.000 kijkers (20 procent). Delicious trok aansluitend slechts 430.000 kijkers (11 procent).

Het zilver was voor RTL 4: Ik Hou Van Holland noteerde 542.000 kijkers (14 procent) en Het Zijn Net Mensen 604.000 kijkers (16 procent).

NPO 2 pakte het brons op prime time: de serie The Bridge noteerde 467.000 kijkers (12 procent).

Het verslag van de Canal Parade tijdens Gay Pride in Amsterdam wist vanaf tien uur 406.000 kijkers (11 procent) te vermaken op NPO 3.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Mummy Returns: 182.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 180.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 166.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra: 145.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 89.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met National Lampoons Vacation: 86.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (949.000), Zesuurjournaal (684.000), Half Acht Nieuws (436.000), PSV – Feyenoord (523.000) en EenVandaag (446.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (627.000), Nieuwsuur (496.000), Studio Sport (416.000), De Kwis (372.000) en Van der Vorst ziet sterren (361.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 15 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 949.000
02. Animal Crackers (NPO1) 926.000
03. Mindf*ck (NPO1) 795.000 (NPO1) 795.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 684.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 627.000


06. Het zijn net mensen (RTL4) 604.000
07. Ik Hou Van Holland (RTL4) 542.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 536.000
09. PSV – Feyenoord (FS1) 523.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 496.000


11. The Bridge (NPO2) 467.000
12. EenVandaag (NPO1) 446.000
13. Hockey WK NLD AUS HF (NPO1) 443.000
14. Studio Sport (NPO2) 434.000
15. Delicious (NPO1) 430.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 15.2%
2. RTL4 / 12.0%
3. NPO2 / 10.5%
4. FOXS1 / 6.9%
5. NPO3 / 6.1%


6. SBS6 / 5.7%
7. RTL7 / 3.9%
8. FOX / 3.8%
9. NET5 / 3.7%
10. Vero / 2.0%


11. RTL8 / 3.2%
12. RTL5 / 2.0%
13. Discov / 1.3%
14. ID / 1.0%
15. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,8%
2. RTL Nederland 21,1%
3. SBS Groep 12,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: FOX

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen