Opsteker voor RTL 4: Ollolai zit in lift omhoog


De kijkcijfers van dinsdag 17 juli 2018 (SKO)

Een behoorlijke opsteker voor RTL 4: het nieuwe dagelijkse half-tienprogramma Het Italiaanse Dorp Ollolai heeft dinsdagavond kijkers gewonnen met de tweede aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meeste nieuwe programma’s verliezen kijkers na de première-aflevering, maar de Ollolai-show zit in de lift omhoog. Na 604.000 kijkers (13 procent) voor de première, wist de tweede aflevering 712.000 kijkers (15 procent) te bekoren. Dat is in de zomer een flinke score.

Het is extra knap omdat de lead-in van Ollolai op beide avonden niet geweldig was. Zo trok het nieuwe programma Sterren Houden Huis gisteren om half negen slechts 427.000 kijkers (9 procent).

Met Ollolai was RTL 4 de grote winnaar om half tien. De meest bekeken alternatieven waren De Magie van Mandela met 572.000 kijkers (12 procent) op NPO 1 en De Kunstdetective met 483.000 kijkers (11 procent) op NPO 2.

Om half negen trokken beide zenders juist meer bekijks dan RTL 4: De Slimste Mens was de winnaar op prime time met 1,1 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 2, terwijl Opsporing Verzocht op NPO 1 een publiek van 969.000 kijkers (21 procent) bediende.

Het brons op prime time was voor SBS 6. De Lijf Show scoorde om half tien 414.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 389.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Ranking the Stars: 268.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tour du Jour: 182.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Chronicles of Riddick: 180.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Rich kids of social media: 93.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Madiba: 68.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Tour de France (854.000), Half acht nieuws (846.000), Gevoel van de Vierdaagse (816.000), Sportjournaal (792.000), Zesuurjournaal (689.000), EenVandaag (671.000) en RTL Boulevard (500.000) waren de vooravondtoppers. Utopia trok 356.000 kijkers.

Op de late avond waren De Avondetappe (983.000), Jinek (786.000), Hart van Nederland (679.000), Nieuwsuur (480.000) en Shownieuws (408.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.613.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.091.000
03. De Avondetappe (NPO1) 983.000
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 969.000
05. Tour de France (NPO1) 914.000


06. Tour de France (NPO2) 854.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 846.000
08. Gevoel van de Vierdaagse (NPO1) 816.000
09. Sportjournaal (NPO1) 792.000
10. Jinek (NPO1) 786.000


11. Het Italiaanse Dorp Ollolai (RTL4) &12.000
12. Journaal 18:00 (NPO1) 689.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 679.000
14. EenVandaag (NPO1) 671.000
15. Magie van Mandela (NPO1) 572.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.2%
2. RTL4 / 12.0%
3. NPO2 / 11.7%
4. SBS6 / 7.8%
5. NET5 / 4.8%


6. NPO3 / 3.6%
7. Vero / 3.5%
8. RTL7 / 2.5%
9. Discov / 2.2%
10. RTL8 / 2.1%


11. SBS9 / 1.7%
12. RTL5 / 1.6%
13. N.geog / 1.1%
14. TLC / 1.1%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,5%
2. RTL Nederland 18,2%
3. SBS Groep 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen