VI Oranje Blijft Thuis duikt onder halfmiljoengrens
De kijkcijfers van dinsdag 26 juni 2018 (SKO)
Wilfred Genee trok dinsdagavond voor het eerst minder dan een half miljoen kijkers met zijn talkshow VI Oranje Blijft Thuis. Er keken 474.000 mensen (9,8 procent) naar de uitzending op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. VI Oranje Blijft Thuis doet het gemiddeld genomen iets beter dan RTL Late Night, maar is ook geen grote hit. Gedurende de eerste uitzendweek keken er gemiddeld 600.000 mensen naar het WK-programma, vorige week waren dat er 629.000.
Concurrent Studio Rusland blijft het een stuk beter doen. Daar keken 1,2 miljoen mensen (23 procent) naar. Aansluitend deed Jinek 943.000 kijkers (29 procent).
De grote winnaar op prime time was de WK-wedstrijd Nigeria – Argentinië met 2,2 miljoen kijkers (38 procent) op NPO 1.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal was Opsporing Verzocht met 723.000 kijkers (13 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Born to Kill 342.000 kijkers (6 procent).
Het brons was voor RTL 4 dankzij Help Mijn Man Is Klusser (475.000 kijkers en 8 procent) en VI Oranje Blijft Thuis (474.000 kijkers en 10 procent).
Verder was vooral SBS 6 in trek. Steenrijk Straatarm kwam uit op 364.000 kijkers (6 procent), waarna De Lijf Show 446.000 kijkers (8 procent) trok.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Once Upon A Time in the West: 253.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders Betalen of Leeghalen: 248.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 248.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met IJsland – Kroatië: 208.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Deep Blue Sea: 184.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Addams Family Values: 180.000 kijkers.
Vooravond en late avond
De voetbalnabeschouwing (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half Acht Nieuws (936.000), Achtuurjournaal (874.000), GTST (872.000), Sportjournaal (803.000), RTL Boulevard (769.000) en Editie NL (512.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Rusland (1,2 miljoen), Jinek (943.000), Hart van Nederland (791.000), Journaal Laat (610.000), Nieuwsuur (565.000), VI Oranje Blijft Thuis (474.000) en Shownieuws (427.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Top 15 01. Voetbal WK NGA ARG (NPO1) 2.159.000 02. Voetbal WK NB (NPO1) 1.272.000 03. Studio Rusland (NPO1) 1.206.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.191.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.015.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 32.1% 2. RTL4 / 11.8% 3. NPO2 / 8.0% 4. SBS6 / 7.9% 5. RTL7 / 4.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 43,4% 2. RTL Nederland 21,2% 3. SBS Groep 15,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL