Veel kijkers voor openingswedstrijd WK in Rusland


De kijkcijfers van donderdag 14 juni 2018 (SKO)

De openingswedstrijd op het WK Voetbal in Rusland, Rusland – Saoedi-Arabië (5-0), trok donderdagmiddag vanaf vijf uur bijna 1,1 miljoen kijkers (34 procent) naar NPO 1. Daarmee is het toernooi prima van start gegaan op televisie. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na het voetbal wist Studio Rusland op het tijdstip van M een publiek van 943.000 kijkers (22 procent) te boeien. Daarmee zit NPO 1 flink in de lift op het zevenuurslot, waar M zo’n half miljoen kijkers scoorde.

NPO 1 was ook de grote winnaar op prime time. The Great British Bake Off scoorde 1 miljoen kijkers (20 procent), waarna Ik Vertrek er 1,1 miljoen (20 procent) had.

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Oplichters in het Buitenland met 544.000 kijkers (10 procent) op SBS 6, de KVW Quiz met 384.000 kijkers (7 procent) op NPO 3 en Geer & Goor Stevig Verbouwd met 363.000 kijkers (7 procent) op SBS 6.

Om half tien waren dat VI Oranje Blijft Thuis met 605.000 kijkers (13 procent) op RTL 4, het nieuwe programma Foute Boel met 539.000 kijkers (10 procent) op SBS 6 en Nieuwsuur met 445.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met A Cinderella Story: 356.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Rambo 4: 352.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Agatha Cristies Poirot: 306.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met De zaak van je leven: 304.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Criminal Minds: 219.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Foute Vriendinnen: 176.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Rusland – Saoedie Arabië (1,1 miljoen), GTST (946.000), Studio Rusland (943.000), RTL Boulevard (739.000), EenVandaag (525.000), Editie NL (463.000) en Utopia (462.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (800.000), Hart van Nederland (783.000), VI Oranje Blijft Thuis (605.000), Shownieuws (556.000) en Marokko op 1 (471.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.629.000
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.097.000
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.078.000
04. Voetbal WK RUS SAU (NPO1) 1.060.000
05. Great British Bake Off (NPO1) 1.036.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 946.000
07. Studio Rusland (NPO1) 943.000
08. Jinek (NPO1) 800.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 783.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 739.000


11. VI Oranje Blijft Thuis (RTL4) 605.000
12. Shownieuws (SBS6) 556.000
13. Oplichters in het buitenland (SBS6) 544.000
14. Foute Boel (SBS6) 539.000
15. EenVandaag (NPO2) 525.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.0%
2. RTL4 / 12.7%
3. SBS6 / 9.7%
4. NPO2 / 6.4%
5. NET5 / 4.9%


6. RTL7 / 4.5%
7. RTL8 / 4.2%
8. Vero / 4.0%
9. NPO3 / 3.8%
10. RTL5 / 1.4%


11. Discov / 1.2%
12. Ziggo / 1.1%
13. SBS9 / 1.0%
14. TLC / 0.9%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,2%
2. RTL Nederland 22,8%
3. SBS Groep 19,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen