Rik van de Westelaken in de luwte terug bij de NPO


De kijkcijfers van donderdag 21 juni 2018 (SKO)

Het debuut van Rik van de Westelaken bij EenVandaag trok donderdagavond 414.000 kijkers (11 procent) naar NPO 2. Daarmee is hij in de luwte teruggekeerd bij de NPO. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. EenVandaag, dat tijdelijk niet op NPO 1 te zien is vanwege het WK Voetbal, is een van de klussen die Van de Westelaken voor AVROTROS gaat doen. Een andere klus die de presentator op zich neemt, is Wie is de Mol, één van ’s lands populairste programma’s.

EenVandaag nam het op tegen de wedstrijd Frankrijk – Peru, goed voor 1,4 miljoen kijkers (46 procent). Op prime time ging het WK Voetbal door de 2-miljoengrens heen: Argentinië – Kroatië (0-3) scoorde 2,1 miljoen kijkers (37 procent).

Het zilver op prime time was voor de NPO 2-detective Inspector George Gently met 845.000 kijkers (15 procent).

Verder was vooral RTL 4’s VI Oranje Blijft Thuis het meest in trek met 500.000 kijkers (10 procent). Daaraan voorafgaand deed Geer en Goor Stevig Gebouwd slechts 228.000 kijkers (4 procent).

SBS 6 scoorde met Oplichters in het Buitenland 357.000 kijkers (6 procent), waarna Foute Boel 469.000 kijkers (8 procent) neerzette.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met What A Girl Wants: 297.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 2012: 222.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met KVW Terug naar de basis: 212.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Criminal Minds: 179.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 171.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met BN’ers in Therapie: 82.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Frankrijk – Peru (1,4 miljoen), Studio Rusland (1,3 miljoen), Achtuurjournaal (1 miljoen), Half Acht Nieuws (940.000), GTST (805.000), RTL Boulevard (601.000), Zesuurjournaal (458.000), EenVandaag (414.000) en Utopia (402.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (920.000), Hart van Nederland (828.000), Nieuwsuur (624.000), Journaal Laat (574.000) en Shownieuws (559.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 34 procent marktaandeel, NPO 2 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. Voetbal WK ARG HRV (NPO1) 2.093.000
02. Voetbal WK FRA PER (NPO1) 1.391.000
03. Studio Rusland (NPO1) 1.297.000
04. Journaal 20:00 (NPO1) 1.297.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 940.000


06. Jinek (NPO1) 920.000
07. Inspector George Gently (NPO2) 845.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 828.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 805.000
10. Voetbal WK DNK AUS (NPO1) 800.000


11. Voetbal WK VB (NPO1) 655.000
12. Toucans WK Warming Up (NPO1) 630.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 624.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 601.000
15. Journaal laat (NPO1) 574.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 34.2%
2. NPO2 / 12.0%
3. RTL4 / 9.6%
4. SBS6 / 8.2%
5. NET5 / 3.8%


6. RTL7 / 3.3%
7. Vero / 3.1%
8. NPO3 / 2.4%
9. RTL8 / 2.4%
10. Discov / 1.5%


11. RTL5 / 1.0%
12. TLC / 1.0%
13. BBCFirst / 0.7%
14. ID / 0.6%
15. Comedy / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 48,6%
2. RTL Nederland 16,3%
3. SBS Groep 15,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen