Minst bekeken Songfestival-finale mét Oranje sinds 2004
De kijkcijfers van zaterdag 12 mei 2018 (SKO)
De grote finale van het Eurovisie Songfestival 2018, die is gewonnen door Netta uit Israël terwijl onze Waylon achttiende werd, trok zaterdagavond ruim 3 miljoen kijkers (59 procent) naar NPO 1. Daarmee is het de minst bekeken finale mét Nederlandse inzending sinds 2004. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nederland wilde gisteren op prime time maar voor één programma voor de buis zitten: het Songfestival. Het meest bekeken alternatief trok nog geen 400.000 kijkers.
De dominantie van NPO 1 leverde die zender een marktaandeel van 46 procent op, terwijl runner-up RTL 4 slechts 7 procent had. Het bezorgde de zender zijn hoogste avondmarktaandeel sinds 13 mei 2017, de avond van de vorige Songfestival-finale (49,7 procent).
Op die avond trok de finale van het liedjesfestijn met daarin het optreden van OG3NE gemiddeld 4,1 miljoen kijkers (64 procent). De finale van vorig jaar, met daarin Douwe Bob, was met bijna 4,3 miljoen kijkers (66 procent) iets meer in trek bij de kijker.
In 2015, toen Nederland níet in de finale stond – Trijntje Oosterhuis strandde in de halve finale, keken er 2 miljoen mensen (37 procent). In 2014, toen Ilse DeLange en Waylon tweede werden, keken er 5,1 miljoen mensen (65 procent).
De finale met Anouk in 2013 was goed voor 4,9 miljoen kijkers. Zij was de eerste Nederlandse deelnemer in de finale in negen jaar. De acht finales dáárvoor trokken gemiddeld dan ook maar 1 miljoen kijkers.
De laatste keer dat er mínder mensen keken naar een Songfestival-finale mét Nederland was in 2004, toen de finale met onze act Reunion bijna 3 miljoen kijkers scoorde.
De concurrentie was gisteren nergens: SBS 6 trok met Komt Een Man Bij De Dokter 385.000 kijkers (8 procent), terwijl de seizoensopener van Professor Nicolai & Dr. Beckand 367.000 kijkers (7 procent) deed.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Andere Tijden: 279.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Little Boy Blue: 211.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 211.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 191.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 119.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Blade Runner: 105.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met American Idol: 63.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Kassa (1 miljoen), Sportjournaal (759.000), Zesuurjournaal (758.000), EenVandaag (639.000), Half Acht Nieuws (600.000), Blauw Bloed (373.000) en Wannabees (341.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond – het Songfestival was toen nog bezig – waren Hart van Nederland (422.000), Studio Sport (384.000) en Nieuwsuur (285.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 46 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 7 procent en NPO 2 brons met 5 procent.
Top 15 01. Eurovisie Songfestival Finale (NPO1) 3.021.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.606.000 03. Op weg naar Eurovisie Songfestival (NPO1) 1.492.000 04. Kassa (NPO1) 1.035.000 05. Sportjournaal (NPO1) 759.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 46.1% 2. RTL4 / 6.7% 3. NPO2 / 4.8% 4. SBS6 / 4.8% 5. NPO3 / 3.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 54,7% 2. RTL Nederland 12,4% 3. SBS Groep 10,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: EBU