The Wall stoot door miljoengrens heen op SBS 6


De kijkcijfers van zondag 29 april 2018 (SKO)

SBS 6 heeft eindelijk eens een écht grote tv-hit te pakken. De spelshow The Wall met Winston Gerschtanowitz kende met 890.000 kijkers (14 procent) al een mooie première, maar de tweede show deed het gisteren met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) nóg beter. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 hoefde alleen Studio Sport Eredivisie en 5 Jaar Koning Willem-Alexander op NPO 1 voor te laten gaan, goed voor 1,8 miljoen (28 procent) en 1,5 miljoen kijkers (22 procent).

Wél passeerde SBS 6 met The Wall zijn grote commerciële concurrent RTL 4. Die wist met De Jongens tegen de Meisjes niet meer dan 738.000 kijkers (12 procent) te bekoren.

Gedurende de tweede helft van prime time trok RTL 4 met De 12 van Oldenheim 944.000 kijkers (16 procent) en had Sing It op SBS 6 er 730.000 (12 procent).

De nummer vier op prime time was NPO 3. Die zender wist met De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld 606.000 kijkers (9 procent) te bekoren.

Zusterzender NPO 2 volgt vlak erna met 578.000 kijkers (9 procent) voor Onze Man In Teheran.

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Hawaii Five O: 349.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Crime Scene Investigation: 245.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Jack The Giant Slayer: 211.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Top Gun: 182.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met American Idol: 119.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Studio Sport (1 miljoen), Half Acht Nieuws (639.000), vtwonen (488.000) en RTL Boulevard (476.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (880.000), Studio voetbal (846.000), Shownieuws (723.000) en Nieuwsuur (414.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.397.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.378.000
03. 5 Jaar Koning Willem-Alexander (NPO1) 1.459.000
04. BankGiro Loterij The Wall (SBS6) 1.059.000
05. Studio Sport (NPO1) 1.023.000


06. De 12 van Oldenheim (RTL4) 944.000
07. Autosport F1 GP Aze (Ziggo) 943.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 880.000
09. Studio voetbal (NOP1) 846.000
10. Jongens tegen de meisjes (RTL4) 738.000


11. Sing It (SBS6) 730.000
12. Shownieuws (SBS6) 723.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 639.000
14. Gevaarlijkste wegen van de (NPO3) 606.000
15. Onze Man in Teheran (NPO2) 578.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.2%
2. SBS6 / 12.0%
3. RTL4 / 11.6%
4. NPO3 / 5.3%
5. NPO2 / 4.8%


6. Vero / 4.8%
7. NET5 / 3.1%
8. RTL8 / 2.9%
9. RTL7 / 2.1%
10. Ziggo / 2.0%


11. RTL5 / 1.9%
12. SBS9 / 1.5%
13. Discov / 0.8%
14. Comedy / 0.8%
15. BBCFirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,3%
2. SBS Groep 21,4%
3. RTL Nederland 18,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen