Reünie-kijker wil Anita, Ajouad en Jan niet
De kijkcijfers van zondag 25 maart 2018 (SKO)
De Reünie heeft flink wat kijkers verloren met de komst van het presentatietrio Anita Witzier, Ajouad El Miloudi en Jan Kooijman. De kijker vindt hen kennelijk niet te pruimen in dit format. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 staat bekend om zijn megascores op met name de zondagavond, maar De Reünie passeert op deze hitavond niet eens de miljoengrens. Gisteren bleef de score steken op een voor die zender vrij teleurstellende 982.000 kijkers (15 procent).
Direct voorafgaand aan De Reünie trok het Achtuurjournaal nog 1,7 miljoen kijkers (28 procent). Beide programma’s namen het op tegen de winnaar op prime time: Miljoenenjacht van Linda de Mol. Naar die RTL 4-show keken 2,2 miljoen mensen (33 procent).
In voorgaande jaren – met Patrick Lodiers en daarvoor Rob Kamphues als presentator – deed De Reünie het veel beter met 2,1 miljoen kijkers in 2016, 2,6 miljoen in 2015, 2,3 miljoen in 2014, 2,3 miljoen in 2013, 2,4 miljoen in 2012, 2,9 miljoen in 2011, 2,7 miljoen in 2010, 3 miljoen in 2009, 2,8 miljoen in 2008, 1,8 miljoen in 2007, 1,9 miljoen in 2006 en 1,5 miljoen in 2005.
RTL 4 won niet alleen in de eerste helft van prime time, maar ook in de tweede helft. Soof kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (20 procent).
De nummer twee op prime time was niet NPO 1, maar NPO 3. Zondag Met Lubach was goed voor 988.000 kijkers (16 procent).
He brons was voor NPO 1. Na De Reünie kwam Als Je Alles Hebt Gehad met Paul de Leeuw en Marc-Marie Huijbregts uit op een teleurstellende 770.000 kijkers (12 procent).
De publieke zusterzender NPO 2 pakt de vierde plek met Over De Rug Van De Andes, ditmaal goed voor 698.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Stelletje Pottenbakkers: 519.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 490.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 293.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Contract: 261.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 143.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 71.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Studio Sport (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (947.000), TV Monument Astrid Joosten (783.000), vtwonen (571.000), De Grote Verbouwing (488.000) en RTL Boulevard (418.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (819.000), Studio Voetbal (692.000), CMC (605.000), Jeuk (448.000), Nieuwsuur (424.000) en Shownieuws (419.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Miljoenenjacht (RTL4) 2.232.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.719.000 03. Studio Sport (NPO1) 1.250.000 04. Soof (RTL4) 1.202.000 05. Zondag Met Lubach (NPO3) 988.000 06. De Reünie (NPO1) 982.000 07. Half acht nieuws (RTL4) 947.000 08. Hart van Nederland (SBS6) 819.000 09. TV Monument Astrid Joosten (NPO1) 783.000 10. Als je alles hebt gehad (NPO1) 770.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 21.2% 2. NPO1 / 17.2% 3. SBS6 / 9.3% 4. NPO2 / 6.4% 5. Vero / 6.4% 6. NPO3 / 5.8% 7. RTL7 / 3.6% 8. RTL8 / 3.4% 9. NET5 / 2.8% 10. RTL5 / 1.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 29,4% 2. RTL Nederland 29,4% 3. SBS Groep 19,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: KRO-NCRV