Finale Wie is de Mol 18 op een na meest bekeken ooit


De kijkcijfers van zaterdag 10 maart 2018 (SKO)

De grote finale van het achttiende Wie is de Mol-seizoen, waarin Jan Versteegh zich bekendmaakte als de saboteur, trok zaterdagavond ruim 3,2 miljoen kijkers naar NPO 1. Daarmee scoorde het programma ruim 43 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de op een na meest bekeken aflevering van Wie is de Mol ooit. Alleen de slotuitzending van het vijftiende seizoen was met een score van 3,4 miljoen kijkers nóg meer in trek.

Ruim 1,7 miljoen mensen (28 procent) bleven na afloop hangen op NPO 1. Toen begon het programma Ik Vertrek.

RTL 4 bood met Weet Ik Veel het meest bekeken alternatief. De Linda de Mol-show kwam uit op 1,2 miljoen kijkers (17 procent). De TV Kantine ervoor trok 738.000 kijkers (11 procent) en Wie Ben Ik erna 828.000 kijkers (16 procent).

Het brons was voor NPO 3 dankzij het schaatsen. De 5 kilometer dames op het WK Allround wist 883.000 kijkers (12 procent) te boeien.

Verder haalde geen enkele andere zender op prime time een plek in de top 25.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Victoria: 357.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Harry Potter Deathly Hallows 2: 356.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Dr. Bull: 219.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 205.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Fugitive: 170.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 139.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), WK Schaatsen Allround (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (795.000), RTL Boulevard (574.000) en Jeugdjournaal Avond (518.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen), Wie Ben Ik (828.000), Studio Sport (706.000), Hart van Nederland (430.000) en OS Paralympics Openingsceremonie (374.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 33 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Top 15
01. Wie is de Mol (NPO1) 3.227.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.803.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 1.778.000
04. Ik Vertrek (NPO1) 1.746.000
05. Schaatsen WK Allround (NPO1) 1.441.000


06. Kassa (NPO1) 1.227.000
07. Weet Ik Veel (RTL4) 1.212.000
08. Schaatsen WK Allround 5KM H (NPO3) 1.153.000
09. Schaatsen WK Allround 1500m D (NPO1) 1.150.000
10. Schaatsen WK Allround 500m H (NPO1) 905.000


11. Schaatsen WK Allround 5KM D (NPO3) 883.000
12. Wie Ben Ik (RTL4) 828.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 795.000
14. TV Kantine (RTL4) 738.000
15. Studio Sport (NPO1) 706.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 32.8%
2. RTL4 / 14.2%
3. NPO3 / 9.5%
4. SBS6 / 6.1%
5. NPO2 / 5.3%


6. NET5 / 3.1%
7. Vero / 2.6%
8. RTL7 / 2.4%
9. FS1E / 2.1%
10. RTL8 / 2.0%


11. RTL5 / 1.2%
12. Comedy / 1.0%
13. FS3E / 1.0%
14. ID / 0.6%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 47,6%
2. RTL Nederland 19,8%
3. SBS Groep 12,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Michel Schnater, Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen