The Voice 8 sluit af met minst bekeken finale ooit


De kijkcijfers van vrijdag 16 februari 2018 (SKO)

Het achtste seizoen van televisiehit The Voice of Holland is vrijdagavond ten einde gekomen met bijna 2,4 miljoen kijkers (36 procent) op RTL 4. Daarmee is het de minst bekeken finale van de talentenjacht met Martijn Krabbé en Wendy van Dijk ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De finales van de eerste zeven seizoenen van The Voice trokken respectievelijk 3,8 miljoen, 3,7 miljoen, 3,4 miljoen, 2,7 miljoen, bijna 2,6 miljoen, ruim 2,6 miljoen en 2,5 miljoen kijkers naar het tv-scherm.

De winnaar van het achtste seizoen is Jim van der Zee geworden. Hij kreeg meer stemmen van kijkers dan runner-up Samantha Steenwijk. Eerder op de avond waren Nienke Wijnhoven en Demi van Wijngaarden al afgevallen.

Tijdens de uitzending werd ook de nieuwe coach van The Voice onthuld: Lil’ Kleine. Hij zit volgend seizoen op de plek van Sanne Hans. De overige drie juryleden keren terug.

Het meest bekeken alternatief voor de Voice-finale was de combinatie Studio Sportwinter (1,1 miljoen en 16 procent) en Eén tegen 100 (1,2 miljoen en 18 procent) op NPO 1.

Het brons op prime time was voor NPO 2, dat met Twee Voor Twaalf 888.000 kijkers (13 procent) neerzette. Aansluitend deed Verborgen Verleden 451.000 kijkers (7 procent).

Verder haalde geen enkele andere zender op prime time de top 25. SBS 6 was niet de derde zender op prime time, maar de nummer acht.

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Voetbal Inside: 484.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 320.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 320.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Komt Een Man Bij De Dokter: 289.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Harry Potter and the Goblet of Fire: 285.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Rich Kids of Social Media: 67.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Streetdance: 56.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,7 miljoen), Pyeongchang Vandaag (1,4 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (819.000) en Editie NL (563.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,1 miljoen), Jinek (989.000), Eredivisie op vrijdag (724.000), Shownieuws (612.000) en Hart van Nederland (610.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 2.368.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.228.000
03. Schaatsen OS 5KM Dames (NPO1) 1.924.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.687.000
05. Pyeongchang Vandaag (NPO1) 1.406.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.391.000
07. Een tegen 100 (NPO1) 1.226.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.129.000
09. Studio Sportwinter (NPO1) 1.112.000
10. RTL Late Night (RTL4) 1.105.000


11. Skeleton OS Dames (NPO1) 1.074.000
12. Jinek (NPO1) 989.000
13. Twee voor twaalf (NPO2) 888.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 819.000
15. Pyeongchang Live (NPO1) 779.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 26.9%
2. NPO1 / 23.3%
3. NPO2 / 7.1%
4. SBS6 / 6.4%
5. RTL7 / 3,8%


6. NET5 / 3.7%
7. NPO3 / 3.3%
8. Vero / 2.8%
9. RTL8 / 1.3%
10. SBS9 / 1.1%


11. BBCFirst / 1.1%
12. RTL5 / 1.1%
13. Discov / 0.7%
14. Ziggo / 0.6%
15. Nick / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,7%
2. RTL Nederland 33,1%
3. SBS Groep 14,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen