Lineaire kijkcijfers van De Luizenmoeder stabiliseren


De kijkcijfers van zondag 11 februari 2018 (SKO)

De NPO 3-serie De Luizenmoeder trok zondagavond voor het eerst minder lineaire kijkers dan de week ervoor. De vijfde aflevering was om half negen goed voor een megascore van bijna 3,4 miljoen kijkers (38 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tot nu toe trok De Luizenmoeder elke week méér lineaire kijkers dan de week ervoor. Het ging om megasprongen omhoog: de eerste vier afleveringen noteerden namelijk 750.000, 1,4 miljoen, 2,4 miljoen en 3,5 miljoen kijkers.

Naast deze kijkers komen nog de zogenoemde uitgestelde kijkers. Normaal gesproken zijn die cijfers niet heel erg noemenswaardig, maar bij De Luizenmoeder wél. De eerste vier afleveringen trokken inclusief uitgesteld kijken 1,6 miljoen, 2,6 miljoen, 3,8 miljoen en 4,7 miljoen kijkers.

Niet alleen is De Luizenmoeder het meest teruggekeken programma in de Nederlandse tv-geschiedenis, ook heeft ze sinds de torenhoge kijkcijfers van vorige week het record van meest bekeken NPO 3-uitzending ooit op zijn naam staan.

NPO 3 wist de kijker niet vast te houden. De Jeroen van Koningsbrugge-serie Smeris trok aansluitend 784.000 kijkers (12 procent). Dáárna trokken de kijkcijfers weer aan met Zondag Met Lubach, goed voor 1 miljoen kijkers (17 procent).

De nummer twee op prime time was NPO 2 met Door Het Hart Van China met 1,2 miljoen kijkers (15 procent) op NPO 2. Aansluitend was College Tour goed voor 535.000 kijkers (8 procent).

Het brons was voor NPO 1 met Studio Sportwinter, goed voor 1,1 miljoen kijkers (13 procent). De Curling Quiz trok aansluitend 836.000 kijkers (13 procent).

Pas daarna volgt de serie-avond van RTL 4, die volledig onder de miljoengrens uitkwam. Moordvrouw noteerde 863.000 kijkers (11 procent), Soof had er 954.000 (14 procent) en CMC slechts 567.000 (11 procent).

Zelfs SBS 6 haalde nog de top 25 op prime time met Paleis voor een Prikkie (826.000 kijkers en 11 procent) en Klasgenoten (765.000 kijkers en 12 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 395.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Living Daylights: 274.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Fifty Shades of Grey: 262.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 216.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 119.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,5 miljoen), Pyeongchang Vandaag (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (858.000), 3 op reis (634.000) en vtwonen (472.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (848.000), Studio Voetbal (743.000), Shownieuws (569.000), CMC (567.000) en Nieuwsuur (546.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 12 procent en RTL 4 brons met 10 procent.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO1) 3.357.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.810.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.532.000
04. Schaatsen OS Afstanden 5KM Heren (NPO1) 2.199.000
05. Pyeongchang Live (NPO1) 1.712.000


06. Pyeongchang Vandaag (NPO1) 1.452.000
07. Door het hart van China (NPO2) 1.224.000
08. Studio Sportwinter (NPO1) 1.055.000
09. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.020.000
10. Soof (RTL4) 954.000


11. Moordvrouw (RTL4) 863.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 858.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 848.000
14. De Curling Quiz (NPO1) 836.000
15. Paleis voor een Prikkie (SBS6) 826.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.5%
2. NPO3 / 11.8%
3. RTL4 / 10.3%
4. SBS6 / 10.0%
5. NPO2 / 8.2%


6. Vero / 4.7%
7. NET5 / 3.8%
8. RTL7 / 3.0%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL5 / 2.1%


11. SBS9 / 0.9%
12. Ziggo / 0.8%
13. RTLZ / 0.8%
14. Discov / 0.7%
15. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,5%
2. SBS Groep 19,4%
3. RTL Nederland 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen