Voorzichtige start Floortje naar het einde van de Wereld
De kijkcijfers van donderdag 28 december 2017 (SKO)
Het vijfde seizoen van Floortje naar het einde van de Wereld is donderdagavond met 1,442 miljoen kijkers (22 procent) van start gegaan op NPO 1. Daarmee is het de op een na minst bekeken aflevering ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gedurende de eerste twee seizoen stond Floortje Dessing na kijkcijferkanon Wie is de Mol, in het derde seizoen was Tussen Kunst & Kitsch haar lead-in en in het vierde seizoen gingen de kijkcijfers door het dak dankzij Boer Zoekt Vrouw.
Vorig jaar zette Dessing haar persoonlijke kijkcijferrecord neer na een aflevering van de boerendatingshow. De vierde aflevering, op het Maatsuykereiland in Australië, was goed voor 2,966 miljoen kijkers.
De minst bekeken aflevering ooit was de tweede aflevering ooit met 1,432 miljoen kijkers in januari 2014. Toen reisde ze af naar Karasjok in Noorwegen. Gisteren, in de op een na minst bekeken aflevering ooit, was Alaska haar bestemming.
De huidige lead-in van Floortje Naar Het Einde Van De Wereld is voor de verandering geen kijkcijferkanon, al wordt Blue Planet II wel goed bekeken. Gisteren zaten er 1,1 miljoen mensen (17 procent) klaar voor dat programma.
Dankzij De Slimste Mens (1,3 miljoen en 19 procent) was NPO 2 de nummer twee op prime time. Aansluitend trok Het Succes van de Kringloopwinkel 684.000 kijkers (11 procent).
Het brons was voor RTL 4. Roald Dahl’s Esio Trot kwam uit op een score van 655.000 kijkers (10 procent).
Zusterzender RTL 7 was de nummer vier met het WK Darts, goed voor 595.000 kijkers (11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met De Nationale 2017 Test: 488.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Shrek: 332.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 330.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 285.000 kijkers,
- Net5 scoorde met New Year’s Eve: 283.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 262.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Schaatsen OKT (1,6 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (864.000), RTL Boulevard (743.000), Zesuurjournaal (742.000), Editie NL (730.000), Top 2000 a gogo (638.000), EenVandaag (533.000) en Utopia (528.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Over Mijn Lijk (758.000), Hart van Nederland (684.000), Nieuwsuur (554.000), Shownieuws (510.000) en Lebbis de Paardenpoetser (390.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.924.000 02. Schaatsen OKT 10KM H (NPO1) 1.553.000 03. Floortje naar het einde van de wereld (NPO1) 1.442.000 04. De Slimste Mens (NPO2) 1.279.000 05. Blue Planet II (NPO1) 1.107.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.1% 2. RTL4 / 11.6% 3. NPO2 / 9.4% 4. RTL7 / 8.6% 5. NPO3 / 6.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,3% 2. RTL Nederland 26,0% 3. SBS Groep 14,8% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA