Sorry Voor Alles nog verder onderuit op NPO 1


De kijkcijfers van zaterdag 2 december 2017 (SKO)

De Jan Smit-show Sorry Voor Alles is een flop. De eerste drie afleveringen scoorden al bijzonder magertjes op de zaterdagavond van NPO 1, maar de vierde aflevering deed het gisteren al helemaal slecht. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 820.000 kijkers (14 procent), 746.000 kijkers (13 procent) en 723.000 kijkers (12 procent), zette aflevering vier gisteren 624.000 kijkers en 10 procent marktaandeel neer. Dat is 46 procent onder NPO 1’s avondgemiddelde.

Smit zelf gaf eerder deze week aan genoegen te nemen met deze kijkcijfers, gezien de felle concurrentie met Linda de Mols RTL 4-show Oh Wat Een Jaar. “We zijn daar een miljoen mensen aan kwijt. Dus ik ben realistisch genoeg dat te beseffen. Maar dat wetende, ben ik tevreden.”

Sorry Voor Alles is volgens critici toch echt wel een voorbeeld van amusement dat geen publieke waarde heeft en eigenlijk niet thuishoort bij de NPO. Daar is nog altijd veel discussie over.

Paul de Leeuws De Kwis, dat ná Sorry Voor Alles werd uitgezonden, was met 1,1 miljoen kijkers (18 procent) wél een kijkcijfersucces.

RTL 4 was dus de winnaar op prime time dankzij Oh Wat Een Jaar. Ditmaal keken daar 1,9 miljoen mensen (30 procent) naar. &Chantal trok aansluitend 1,2 miljoen kijkers (19 procent).

Het brons was voor NPO 3, dat met de Wereldbeker schaatsen uitkwam op 690.000 kijkers (11 procent).

SBS 6 was de nummer vier met Circus Gerschtanowitz (416.000 kijkers en 7 procent) en Komt Een Man Bij De Dokter (374.000 kijkers en 6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Hollands Hoop: 358.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hostage: 218.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Mysteries of Laura: 178.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 170.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 160.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 129.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (960.000), EenVandaag (911.000), Half Acht Nieuws (789.000), Sinterklaasjournaal (696.000), RTL Boulevard (549.000) en Eigen Huis & Tuin (544.000) en Lachen Om Home Video’s (541.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (661.000), Studio Sport (545.000), Van der Vorst ziet sterren (504.000) en Shownieuws (455.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en NPO 3 brons met 8 procent.

Top 15
01. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 1.852.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.603.000
03. Kassa (NPO1) 1.319.000
04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.318.000
05. &Chantal (RTL4) 1.172.000


06. De Kwis (NPO1) 1.107.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 960.000
08. EenVandaag (NPO1) 911.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 789.000
10. Sinterklaasjournaal (NPO3) 696.000


11. Schaatsen WB (NPO3) 690.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 661.000
13. Schaatsen WB 1000M H (NPO3) 630.000
14. Sorry voor alles (NPO1) 624.000
15. Robs Grote Tuinverbouwing (SBS6) 552.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 18.9%
2. RTL4 / 18.8%
3. NPO3 / 8.3%
4. SBS6 / 8.0%
5. NPO2 / 4.5%


6. FS1E / 4.4%
7. Vero / 3.3%
8. NET5 / 3.0%
9. RTL7 / 2.7%
10. RTL5 / 2.0%


11. RTL8 / 1.8%
12. SBS9 / 1.1%
13. Ziggo / 1.1%
14. Comedy / 1.0%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,7%
2. RTL Nederland 25,3%
3. SBS Groep 15,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AVROTROS, William Rutten

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen