Jinek scoort beter met Baudet dan met Rutte


De kijkcijfers van woensdag 20 december 2017 (SKO)

De NPO 1-talkshow Jinek wist woensdag met minister-president Mark Rutte als gast niet zo veel kijkers te scoren als maandag, toen zijn politieke concurrent Thierry Baudet te gast was. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Jinek met Rutte kwam gisteren uit op een score van 711.000 kijkers (24 procent), terwijl de aflevering met Baudet maandag 819.000 kijkers (26 procent) scoorde. Concurrent RTL Late Night bleef weer ver achter met ditmaal 497.000 kijkers (13 procent).

De kijker liet het op prime time een beetje afweten; de programmering wist niet heel erg te boeien, waardoor vrijwel alle programma’s ver onder de miljoengrens bleven. Alleen De Slimste Mens deed het goed met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Zembla 614.000 kijkers (10 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de première van de speelfilm Last Vegas, goed voor 863.000 kijkers (15 procent).

Het brons was voor NPO 1. Van A Naar B kwam uit op 735.000 kijkers (12 procent), waarna Liefs Uit 654.000 kijkers (11 procent) scoorde. Gezond Verstand kwam op de late avond niet verder dan 516.000 kijkers (11 procent).

Verder was vooral SBS 6 in trek. Steenrijk Straatarm kwam uit op 641.000 kijkers (10 procent). Aansluitend noteerde Je Eigen Droomhuis 500.000 kijkers (9 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Killer Elite: 339.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts: 324.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Sneeuwwitje en de zeven kleine mensen: 311.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Christmas in Conway: 289.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Papadag: 262.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Kitchen Impossible: 146.000 kijkers.

Aansluitend aan NPO 3’s Papadag kwam Jan Wordt Vader niet verder dan 143.000 kijkers (2,5 procent). Na Net5’s Kitchen Impossible trok vtwonen: verbouwen of verhuizen 137.000 kijkers (2,5 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (989.000), RTL Boulevard (889.000), Editie NL (758.000), Een Huis Vol (741.000) en Binnenstebuiten (573.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (772.000), Jinek (711.000), Nieuwsuur (603.000), Shownieuws (534.000), Gezond Verstand (516.000) en RTL Late Night (497.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 17 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.782.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.340.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.230.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.199.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.126.000


06. EenVandaag (NPO1) 989.000
07. RTL Boulevard (RTL4) 889.000
08. Last Vegas (RTL4) 863.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 772.000
10. Editie NL (RTL4) 758.000


11. Een Huis Vol (NPO1) 741.000
12. Van A Naar B (NPO1) 735.000
13. Jinek (NPO1) 711.000
14. Liefs Uit (NPO1) 654.000
15. Steenrijk Straatarm (SBS6) 641.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 16.6%
2. NPO1 / 16.3%
3. NPO2 / 10.0%
4. SBS6 / 8.8%
5. RTL7 / 5.7%


6. Vero / 5.1%
7. FS1E / 5.1%
8. RTL8 / 3.4%
9. NET5 / 3.1%
10. NPO3 / 3.0%


11. RTL5 / 2.8%
12. TLC / 1.0%
13. Discov / 0.9%
14. Nick / 0.8%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 29,3%
2. RTL Nederland 28,5%
3. SBS Groep 17,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen