RTL 4 houdt concurrentie klein met The Voice
De kijkcijfers van vrijdag 24 november 2017 (SKO)
RTL 4 houdt de concurrentie klein met zijn vrijdagavondhit The Voice of Holland. Waar de talentenjacht ruim 2,3 miljoen kijkers (38 procent) wist te bekoren, bleven álle alternatieven – ook op NPO 1 – onder de miljoengrens. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. En dat terwijl De Telegraaf een beetje auditiemoe is. “Het is een beetje klaar met de blind auditions. Gelukkig nog maar één aflevering van de draaiende stoelen volgende week; het is tijd voor wat strijd in de battles.“
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met DWDD University met 974.000 kijkers (16 procent). Aansluitend wist de TV Show 833.000 kijkers (14 procent) te bekoren.
Het brons was voor NPO 2, dat met Twee voor Twaalf 929.000 kijkers (15 procent) neerzette. College Tour trok aansluitend 250.000 kijkers (4 procent).
Verder haalde geen enkele andere zender op prime time een plek in de kijkcijfer top 25.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Voetbal Inside: 438.000 kijkers,
- Veronica scoorde met het staartje van Slowijake – Nederland: 365.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Robin Hood: 242.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 205.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Hunted: 136.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Tootsie: 98.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met What Really Happens In Bali: 92.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), DWDD (1 miljoen), EenVandaag (975.000), Zesuurjournaal (911.000), Gesprek met premier (874.000), RTL Boulevard (789.000), Sinterklaasjournaal (654.000), Editie NL (610.000) en Binnenstebuiten (499.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,2 miljoen), Eredivisie op vrijdag (783.000), Pauw (756.000), Shownieuws (597.000), Hart van Nederland (573.000) en Nieuwsuur (477.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Top 15 01. The Voice of Holland (RTL4) 2.310.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.914.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.193.000 04. RTL Late Night (RTL4) 1.161.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.067.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 27.4% 2. NPO1 / 19.0% 3. NPO2 / 7.0% 4. SBS6 / 6.8% 5. RTL7 / 4.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 34,9% 2. Publieke Omroep 28,9% 3. SBS Groep 14,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL