Maestro voor allereerste keer door 2-miljoengrens
De kijkcijfers van zondag 12 november 2017 (SKO)
Voor de tweede week op rij noteert de NPO 1-show Maestro met Frits Sissing een kijkcijferrecord. Gisterenavond passeerde het BN’er-programma voor het eerst in zijn historie de 2-miljoengrens: er keken 2,043 miljoen mensen (28 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Een week geleden noteerde Maestro met 1,976 miljoen kijkers ook al een kijkrecord. Het was de derde keer ooit dat er meer dan 1,9 miljoen mensen naar de show keken.
De eerste twee seizoenen van Maestro in 2012 en 2014 waren te zien op donderdagavond. De kijkcijfers stegen behoorlijk toen het programma in 2016 naar de zondagavond verhuisde. Inmiddels ie het vierde seizoen van de show te zien.
Aansluitend zette ook Ik Vertrek een topscore neer. Daar keken bijna 1,8 miljoen mensen (26 procent) naar.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met All You Need Is Love, dat 1,5 miljoen kijkers (21 procent) scoorde. Het programma daarna, de serie Loch Ness, stelde met 668.000 kijkers (10 procent) zwaar teleur.
Tussen half tien en half elf werd RTL 4 voorbijgestreefd door twee concurrenten: NPO 3 en SBS 6. NPO 3 trok met Zondag Met Lubach 849.000 kijkers (13 procent) en Stegeman op de Bres noteerde op SBS 6 een score van 801.000 kijkers (12 procent).
NPO 3 en SBS 6 waren om half negen weer iets minder in trek met respectievelijk de dramaserie Voetbalmaffia (399.000 kijkers en 6 procent) en Wegmisbruikers (534.000 kijkers en 7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Hunger Games Mockingjay Part 2: 445.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Robo Sapiens: 300.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 278.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 277.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Samantha en Michael scheiden ermee uit: 178.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Hawaii Five O: 164.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), vtwonen zelf aan de slag (607.000), RTL Boulevard (578.000), Meezingfeest (567.000) en Je Eigen Droomhuis (537.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (612.000), Studio Voetbal (608.000), Nieuwsuur (460.000) en Oh Mijn Hemel (434.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.338.000 02. Maestro (NPO1) 2.043.000 03. Ik Vertrek (NPO1) 1.751.000 04. All you need is love (RTL4) 1.478.000 05. Studio Sport (NPO1) 1.257.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.2% 2. RTL4 / 13.5% 3. SBS6 / 10.3% 4. NPO3 / 5.4% 5. NET5 / 5.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,1% 2. RTL Nederland 23,5% 3. SBS Groep 19,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Michel Schnater, AVROTROS