Max Verstappen verslaat Maestro, AYNIL en Penoza


De kijkcijfers van zondag 29 oktober 2017 (SKO)

Max Verstappen heeft zondagavond niet alleen de Grand Prix van Mexico gewonnen, maar ook de kijkcijferstrijd in Nederland. Het verslag van zijn Formule 1-race op Ziggo Sport was met ruim 1,5 miljoen kijkers (19 procent) de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Verstappen, die de derde zege uit zijn carrière pakte, versloeg ook op televisie alle concurrentie. Over de hele avond gezien maakte hij van Ziggo Sport de op een na meest bekeken zender.

De autorace begon om 20.00 uur en iets na 21.40 uur begon de nabeschouwing van een uur, die gemiddeld ook nog eens 1,1 miljoen kijkers (17 procent) scoorde.

NPO 1 was de nummer twee op prime time met de seizoenspremière van Maestro, die bijna 1,5 miljoen kijkers (18 procent) trok, en het door ruim 1,4 miljoen mensen (20 procent) bekeken Ik Vertrek.

Het brons is voor RTL 4: All You Need Is Love kwam uit op 995.000 kijkers (13 procent) en Meisje van Plezier op 954.000 kijkers (14 procent).

Verder was vooral NPO 3 in trek. Daar trok de grote finale van Penoza 855.000 kijkers (11 procent). Aansluitend trok Draadstraal 330.000 kijkers (4 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 576.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Robo Sapiens: 296.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 247.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 242.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hunger Games Catching Fire: 230.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Hawaii Five-O: 167.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Expeditie Robinson: 154.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,2 miljoen), Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (904.000), Formule 1 Voorbeschouwing (573.000), vtwonen (518.000) en RTL Boulevard (516.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (877.000), Studio voetbal (721.000), Shownieuws (586.000) en Nieuwsuur (492.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, Ziggo Sport pakte zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.236.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.907.000
03. Autosport F1 GP Mexico (Ziggo) 1.524.000
04. Maestro (NPO1) 1.478.000
05. Ik Vertrek (NPO1) 1.423.000


06. Studio Sport (NPO1) 1.129.000
07. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 1.088.000
08. Schaatsen NK Afstanden 1000M H (NPO1) 1.029.000
09. All you need is love (RTL4) 995.000
10. Meisje van plezier (RTL4) 954.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 904.000
12. Schaatsen NK Afstanden 10KM Heren (NPO1) 882.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 877.000
14. Penoza (NPO3) 855.000
15. Studio voetbal (NPO1) 721.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.1%
2. Ziggo / 13.1%
3. RTL4 / 11.4%
4. SBS6 / 8.3%
5. NPO3 / 4.7%


6. NPO2 / 4.1%
7. RTL7 / 3.6%
8. Vero / 3.1%
9. RTL8 / 2.8%
10. NET5 / 2.8%


11. Spike / 1.4%
12. Discov / 0.7%
13. FS1E / 0.7%
14. SBS9 / 0.6%
15. Comedy / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,9%
2. RTL Nederland 19,5%
3. SBS Groep 14,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Ziggo Sport

Wat vindt u?

Alle polls

Ziet u André Hazes jr. ook graag met Gordon mee emigreren naar Dubai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen