Oranje-dames winnen kwartfinale, geen kijkrecord
De kijkcijfers van zaterdag 29 juli 2017 (SKO)
De Oranje Leeuwinnen hebben de kwartfinale van het EK Voetbal tegen Zweden gewonnen, maar dat heeft hen geen kijkcijferrecord opgeleverd. Er keken zaterdag in de vooravond ruim 2 miljoen kijkers (54 procent) naar het verslag op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hun poulewedstrijden tegen Noorwegen, Denemarken en België braken met respectievelijk 2,1 miljoen, 2,2 miljoen en 2,4 miljoen kijkers steeds het record van meest bekeken vrouwenvoetbalduel ooit.
NPO 1 zat met de gebakken peren, want de prime-time-wedstrijd Duitsland – Denemarken werd afgelast vanwege noodweer. De wedstrijd zou beginnen om 20.30 uur, maar pas tegen 22.00 uur werd de afgelasting definitief. Daardoor kon NPO 1 niet echt een vervangende programmering opstarten. Vervanger Studio Sport trok gemiddeld 708.000 kijkers (15 procent).
Op prime time was daarom niet NPO 1, maar de herhalingsavond van RTL 4 winnaar. Ik Hou Van Holland trok 935.000 kijkers (20 procent) en Het Zijn Net Mensen 890.000 kijkers (19 procent).
NPO 2 pakte brons op prime time met het door 705.000 mensen (15 procent) bekeken Grantchester. Aansluitend trok Andere Tijden 346.000 kijkers (7 procent).
De zeven andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Indiana Jones and the Temple of Doom: 302.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 248.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met What Women Want: 233.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 226.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 219.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Rookie: 141.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Grote Improvisatieshow: 56.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Nederland – Zweden (2 miljoen), Achtuurjournaal (1,5 miljoen), de voetbalnabeschouwing (951.000), Half Acht Nieuws (391.000) en Lachen Om Home Videos (285.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (667.000), Collectief Geheugen (611.000), Nieuwsuur (571.000), Shownieuws (497.000), DCI Banks (415.000), TV Monument Mart Smeets (290.000) en Golden Girls (287.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Top 15 01. Nederland – Zweden EK Dames (NPO1) 2.044.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.454.000 03. Voetbal EK NB (NPO1) 951.000 04. Ik Hou Van Holland (RTL4) 935.000 05. Het zijn net mensen (RTL4) 890.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.4% 2. RTL4 / 14.3% 3. NPO2 / 9.1% 4. SBS6 / 7.4% 5. RTL7 / 4.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 40,2% 2. RTL Nederland 22,1% 3. SBS Groep 14,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Foto: NOS