Oranje-dames winnen kwartfinale, geen kijkrecord


De kijkcijfers van zaterdag 29 juli 2017 (SKO)

De Oranje Leeuwinnen hebben de kwartfinale van het EK Voetbal tegen Zweden gewonnen, maar dat heeft hen geen kijkcijferrecord opgeleverd. Er keken zaterdag in de vooravond ruim 2 miljoen kijkers (54 procent) naar het verslag op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hun poulewedstrijden tegen Noorwegen, Denemarken en België braken met respectievelijk 2,1 miljoen, 2,2 miljoen en 2,4 miljoen kijkers steeds het record van meest bekeken vrouwenvoetbalduel ooit.

NPO 1 zat met de gebakken peren, want de prime-time-wedstrijd Duitsland – Denemarken werd afgelast vanwege noodweer. De wedstrijd zou beginnen om 20.30 uur, maar pas tegen 22.00 uur werd de afgelasting definitief. Daardoor kon NPO 1 niet echt een vervangende programmering opstarten. Vervanger Studio Sport trok gemiddeld 708.000 kijkers (15 procent).

Op prime time was daarom niet NPO 1, maar de herhalingsavond van RTL 4 winnaar. Ik Hou Van Holland trok 935.000 kijkers (20 procent) en Het Zijn Net Mensen 890.000 kijkers (19 procent).

NPO 2 pakte brons op prime time met het door 705.000 mensen (15 procent) bekeken Grantchester. Aansluitend trok Andere Tijden 346.000 kijkers (7 procent).

De zeven andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Indiana Jones and the Temple of Doom: 302.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 248.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met What Women Want: 233.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 226.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 219.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Rookie: 141.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met De Grote Improvisatieshow: 56.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Nederland – Zweden (2 miljoen), Achtuurjournaal (1,5 miljoen), de voetbalnabeschouwing (951.000), Half Acht Nieuws (391.000) en Lachen Om Home Videos (285.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (667.000), Collectief Geheugen (611.000), Nieuwsuur (571.000), Shownieuws (497.000), DCI Banks (415.000), TV Monument Mart Smeets (290.000) en Golden Girls (287.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Nederland – Zweden EK Dames (NPO1) 2.044.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.454.000
03. Voetbal EK NB (NPO1) 951.000
04. Ik Hou Van Holland (RTL4) 935.000
05. Het zijn net mensen (RTL4) 890.000


06. Studio Sport (NPO1) 708.000
07. Grantchester (NPO2) 705.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 667.000
09. Collectief Geheugen (RTL4) 611.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 571.000


11. Shownieuws (SBS6) 497.000
12. DCI Banks (NPO1) 415.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 391.000
14. Robs Grote Tuinverbouwing (SBS6) 378.000
15. Andere Tijden (NPO2) 346.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.4%
2. RTL4 / 14.3%
3. NPO2 / 9.1%
4. SBS6 / 7.4%
5. RTL7 / 4.1%


6. NET5 / 4.1%
7. NPO3 / 3.7%
8. RTL8 / 2.9%
9. Vero / 2.2%
10. RTL5 / 0.8%


11. Comedy / 0.7%
12. BBCFirst / 0.7%
13. RTLCrime / 0.6%
14. RTLZ / 0.6%
15. TLC / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,2%
2. RTL Nederland 22,1%
3. SBS Groep 14,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen