Veronica na jaren weer aan kop dankzij CL-finale


De kijkcijfers van zaterdag 3 juni 2017 (SKO)

Dankzij de Champions League-finale Real Madrid – Juventus (4-1) was Veronica zaterdagavond voor het eerst sinds 2011 weer eens marktleider. Het station kwam uit op een avondmarktaandeel van 19 procent, ver boven NPO 1 (16 procent) en RTL 4 (12 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De finale tussen de Italiaanse en Spaanse club was goed voor bijna 1,8 miljoen kijkers. Maar liefst 33 procent van alle kijkers op prime time koos voor het voetbal.

De laatste keer dat Veronica avondmarktleider was, was medio november 2011, toen het station 2,6 miljoen kijkers (37 procent) neerzette met de oefenwedstrijd Duitsland – Nederland.

Vorig jaar was de Champions League-finale nog te zien bij zusterzender SBS 6. De finale tussen Real Madrid en Atlético Madrid trok bijna 1,7 miljoen kijkers en was daarmee de minst bekeken finale van het toernooi sinds 2002. De meest bekeken finale sinds dat jaar is FC Barcelona – Manchester United met 3,4 miljoen kijkers in 2011.

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor het voetbal met De Beste Zangers van Nederland, goed voor 928.000 kijkers (19 procent). Aansluitend scoorde De Kleine Lettertjes 631.000 kijkers (11 procent) en Stadsmormels 460.000 kijkers (8 procent).

RTL 4 scoorde juist wat minder om half negen – De Jongens tegen de Meisjes trok 640.000 kijkers (13 procent) -, maar wat beter om half tien: Wie Ben Ik noteerde 820.000 kijkers (15 procent).

De vierde zender op prime time was SBS 6. Het station trok 316.000 kijkers (6 procent) met de familiefilm Nanny McPhee.

NPO 2 scoorde 257.000 kijkers (5 procent) met War and Peace en 404.000 kijkers (7 procent) met Nieuwsuur, terwijl RTL 7 nog 232.000 kijkers (6 procent) neerzette met darts.

Net5, RTL 8, RTL 5 en NPO 3 (van groot naar klein op prime time) scoorden minder kijkers. RTL 5 (Foute Vrienden USA: 36.000 kijkers) en NPO 3 (Unreal: 35.000 kijkers) deden het dramatisch.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (693.000), Zesuurjournaal (688.000), Half Acht nieuws (620.000), Wereldse hotels (568.000), RTL Woonmagazine (367.000), Blauw Bloed (355.000) en Eigen huis en tuin (352.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (788.000), de voetbalhuldiging (666.000), Shownieuws (642.000), Falco (465.000) en Beste Kijkers (449.000) het meest in trek.

Veronica avondmarktleider

Veronica was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Juventus – Real Madrid (vero) 1.798.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.519.000
03. Beste Zangers (NPO1) 928.000
04. Wie Ben Ik (RTL4) 820.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 788.000


06. EenVandaag (NPO1) 693.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 688.000
08. Juventus – Real Madrid Hul (Vero) 666.000
09. Shownieuws (SBS6) 642.000
10. Jongens tegen de meisjes (RTL4) 640.000


11. De Kleine Lettertjes (NPO1) 631.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 620.000
13. Wereldse hotels (NPO1) 568.000
14. Voetbal CL VB (Vero) 510.000
15. Falco (NPO1) 465.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Vero / 19.1%
2. NPO1 / 16.2%
3. RTL4 / 12.4%
4. SBS6 / 8.6%
5. RTL7 / 5.6%


6. NPO2 / 5.1%
7. NET5 / 3.8%
8. NPO3 / 2.5%
9. RTL8 / 2.3%
10. RTL5 / 1.7%


11. Comedy / 1.1%
12. Discov / 0.9%
13. ID / 0.6%
14. Nick / 0.6%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. SBS Groep 32,1%
2. Publieke Omroep 23,8%
3. RTL Nederland 22,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen