Niet 1 maar 1,2 miljoen kijkers voor Martine van Os


De kijkcijfers van dinsdag 27 juni 2017 (SKO)

Gelukkig voor Martine van Os trok de seizoensfinale van haar NPO 1-hitshow Gezond Verstand dinsdagavond niet 1 maar 1,2 miljoen kijkers. Daarmee scoorde ze 22 procent van alle kijkers in het half-tien-slot. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Als de Linda de Mol van Omroep MAX is Van Os lage kijkcijfers niet meer gewend. Als haar programma dan opeens 1 in plaats van 1,2 miljoen kijkers trekt, krijgt ze daar een flinke wegtrekker van, onthulde ze gisteren.

De meest bekeken alternatieven tussen half tien en half elf waren 18 Kids and Counting met 623.000 kijkers (12 procent) op RTL 4, Deurwaarders: Betalen of Leeghalen met 510.000 kijkers (10 procent) op RTL 5 en Lethal Weapon met 477.000 kijkers (9 procent) op SBS 6.

Volgende week is op het tijdstip van Gezond Verstand een nieuwe aflevering van De Avondetappe te zien. Dat programma is komende maand elke avond om 21.30 uur op zender. Het is voor het eerst dat de wielertalkshow op prime time komt.

Slechts één programma trok dinsdagavond op prime time nóg meer kijkers dan Gezond Verstand en dat is voorganger Opsporing Verzocht, goed voor ruim 1,2 miljoen kijkers (23 procent).

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Ontvoerd met 904.000 kijkers (17 procent) op RTL 4, NCIS: New Orleans met 448.000 kijkers (9 procent) op SBS 6 en The Expendables 2 met 361.000 kijkers (7 procent) op RTL 7.

Alle andere zenders trokken minder bekijks, waaronder de Nederlandse avonden van NPO 2 en NPO 3.

Op NPO 2 begon het nieuwe Fons bij de Buren met 276.000 kijkers (5 procent), waarna moslimtalkshow De Nieuwe Maan uitkwam op 136.000 kijkers (3 procent). Nieuwsuur besloot de avond met 472.000 kijkers (9 procent).

De NPO 3-titels Echt Niet OK en Radio Gaga trokken respectievelijk 180.000 kijkers (3 procent) en 120.000 kijkers (2 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (963.000), RTL Boulevard (882.000), EenVandaag (871.000), Droomhuis Gezocht (736.000), Editie NL (673.000) en Utopia (523.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,2 miljoen), Hart van Nederland (933.000), Shownieuws (706.000), het late NOS Journaal (698.000), RTL Late Night (521.000) en Nieuwsuur (472.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.862.000
02. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.228.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.212.000
04. Gezond Verstand (NPO1) 1.173.000
05. Jinek (NPO1) 1.159.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.150.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 963.000
08. Hart van Nederland (SBS6) 933.000
09. Ontvoerd (RTL4) 904.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 882.000


11. EenVandaag (NPO1) 871.000
12. Droomhuis Gezocht (NPO1) 736.000
13. Shownieuws (SBS6) 706.000
14. Journaal laat (NPO1) 698.000
15. Editie NL (RTL4) 673.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.2%
2. RTL4 / 17.3%
3. SBS6 / 9.9%
4. RTL7 / 5.7%
5. NPO2 / 4.8%


6. RTL5 / 3.8%
7. NET5 / 3.5%
8. Vero / 3.3%
9. NPO3 / 2.7%
10. RTL8 / 1.8%


11. TLC / 1.5%
12. SBS9 / 1.4%
13. Comedy / 1.1%
14. Discov / 1.0%
15. Spike / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,7%
2. RTL Nederland 28,6%
3. SBS Groep 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen