Mindf*ck verrast op NPO 1: bijna twee miljoen kijkers


De kijkcijfers van zaterdag 1 april 2017 (SKO)

De verhuizing van NPO 3’s maandagavond naar NPO 1’s zaterdagavond doet het Victor Mids-programma Mindf*ck erg goed. Er keken gisteren maar liefst 1,9 miljoen mensen (30 procent) naar de seizoensopener, een torenhoge score. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Geen enkel ander programma op prime time kwam in de buurt bij Mindf*ck. Het aansluitend uitgezonden De Kwis was met 1,5 miljoen kijkers (25 procent) de nummer twee op prime time.

Het zal vandaag feest zijn bij Victor Mids. Hij had een score boven de miljoengrens vast wel zien aankomen, maar bijna 2 miljoen kijkers is een behoorlijke prestatie. Ter vergelijking: het vorige seizoen opende op NPO 3’s maandagavond met 697.000 kijkers (9 procent).

Al met al is NPO 1 daarmee veel te sterk voor RTL 4 op zaterdagavond. Dat station scoorde 1,2 miljoen kijkers (19 procent) met Janzen en Van Dijk en 1,2 miljoen kijkers (21 procent) met Het Zijn Net Mensen.

De nummer drie op prime time was NPO 2. Verborgen Verleden scoorde 563.000 kijkers (9 procent), Andere Tijden scoorde aansluitend 438.000 kijkers (7 procent) en Nieuwsuur besloot de avond met 615.000 kijkers (11 procent).

RTL 5 was de nummer vier op prime time dankzij The Smurfs 2, goed voor een degelijke 404.000 kijkers (7 procent). Net5 was de nummer vijf: NCIS: New Orleans vermaakte 289.000 kijkers (5 procent).

De overige vijf top-tienzenders scoorden allemaal onder de 200.000 kijkers op prime time, dus ook SBS 6. Dat station zakte volledig door het ijs: de film Identitiy Thief kwam uit op 184.000 kijkers (3 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Half acht nieuws (864.000), EenVandaag (775.000), Zesuurjournaal (767.000), Eigen huis en tuin (738.000), RTL Woonmagazine (697.000) en Lachen Om Home Video’s (521.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Studio Sport (637.000), Hart van Nederland (575.000), Shownieuws (539.000) en Beaufort (333.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.138.000
02. Mindf*ck (NPO1) 1.888.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.540.000
04. De Kwis (NPO1) 1.523.000
05. Kassa (NPO1) 1.232.000


06. Beste van Koefnoen (NPO1) 1.231.000
07. Het zijn net mensen (RTL4) 1.158.000
08. Janzen en Van Dijk (RTL4) 1.153.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 864.000
10. EenVandaag (NPO1) 775.000


11. Journaal 18:00 (NPO1) 767.000
12. Eigen huis en tuin (RTL4) 738.000
13. RTL Woonmagazine (RTL4) 697.000
14. Studio Sport (NPO1) 637.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 615.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.5%
2. RTL4 / 17.1%
3. SBS6 / 7.0%
4. NPO2 / 6.4%
5. RTL5 / 4.3%


6. NET5 / 3.7%
7. Vero / 2.7%
8. NPO3 / 2.4%
9. RTL8 / 2.0%
10. RTL7 / 1.8%


11. FOXEre1 / 1.7%
12. FOXEre3 / 1.1%
13. Discov / 0.9%
14. TLC / 0.9%
15. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,3%
2. RTL Nederland 25,2%
3. SBS Groep 14,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen