Koos Spee verslaat Gordon


De kijkcijfers van zondag 27 november 2016 (SKO)

Gordon heeft kijkers verloren met zijn RTL 4-documentaire 25 Jaar Gordon. Waar het eerste deel nog zilver pakte op de zondagavond tussen acht en half tien, kwam het tweede deel gisterenavond niet verder dan brons. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gordon is ingehaald door Koos Spee, de sprankelende verkeersexpert van SBS 6. Waar zijn Wegmisbruikers 887.000 kijkers (13 procent) noteerde, was deel twee van 25 Jaar Gordon goed voor 800.000 kijkers (12 procent).

Vorige week trok 25 Jaar Gordon nog 887.000 kijkers. De RTL 4-kijker krijgt nog één keer Gordon voorgeschoteld op de zondagavond: deze week is de registratie van zijn afscheidsconcert te zien, dat hij vandaag en morgen geeft in Amsterdam.

Het is de tweede week op rij dat SBS 6 over de hele zondagavond gezien de nummer twee is, ten koste van RTL 4. Sinds 25 september – een week voor de start van Miljoenenjacht – was dat niet meer gebeurd.

Het goud op zondag prime time blijft voor NPO 1. De Reünie kwam uit op 1,7 miljoen kijkers (25 procent), waarna de TV Show 1,5 miljoen kijkers (24 procent) deed.

De meest bekeken alternatieven voor De Reünie waren de RTL 4-serie CMC met 967.000 kijkers (16 procent) en de SBS 6-reeks Undercover in Nederland met 788.000 kijkers (13 procent).

NPO 2 scoorde op prime time 373.000 kijkers (6 procent) met Tegenlicht en NPO 3 trok met de series A’dam – E.V.A. en Jeuk respectievelijk 328.000 (5 procent) en 254.000 kijkers (4 procent).

RTL 5 bleef onder de 200.000 kijkers met een herhalingavond, RTL 7 scoorde met darts ruim 400.000 kijkers en Net5 en Veronica scoorden ruim 350.000 kijkers met een film en een serie.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Zesuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport (904.000), Half Acht Nieuws (828.000), vtwonen: zelf aan de slag 9638.000), Utrecht – Feyenoord (555.000), 3 op reis (544.000) en Carlo’s TV Café (534.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Shownieuws (770.000), Studio Voetbal (729.000) en Van der Vorst ziet sterren (415.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met ruim 12 procent en RTL 4 brons met bijna 12 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.640.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.624.000
03. De Reünie (NPO1) 1.693.000
04. TV Show (NPO1) 1.532.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.112.000


06. CMC (RTL4) 967.000
07. Studio Sport (NPO1) 904.000
08. Wegmisbruikers (SBS6) 887.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 828.000
10. Autosport F1 GP VB (Ziggo) 824.000


11. 25 Jaar Gordon (RTL4) 800.000
12. Undercover in Nederland (SBS6) 788.000
13. Shownieuws (SBS6) 770.000
14. Studio voetbal (NPO1) 729.000
15. vtwonen: zelf aan de slag (SBS6) 638.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.2%
2. SBS6 / 12.1%
3. RTL4 / 11.6%
4. RTL7 / 7.8%
5. NPO2 / 5.6%


6. NET5 / 5.4%
7. NPO3 / 4.4%
8. Vero / 4.3%
9. RTL8 / 2.5%
10. RTL5 / 1.8%


11. FOXEre1 / 1.9%
12. Comedy / 1.3%
13. Discov / 0.8%
14. N.geog / 0.7%
15. FOX / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,2%
2. RTL Nederland 23,7%
3. SBS Groep 22,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Jandino Asporaat schept op over zijn BN'er-privileges. Onhandig of leuk voor hem?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen