Kijker blijft trouw aan hulptelevisie RTL 4

Geplaatst op wo 30 nov 2016 om 8:04


De kijkcijfers van dinsdag 29 november 2016 (SKO)

De kijker blijft trouw aan de hulptelevisie van RTL 4, ondanks de onthullingen die NRC Handelsblad heeft gedaan over de ellende waar RTL 4-kandidaten mee achterblijven. Zo keken er dinsdagavond gewoon weer 1,2 miljoen mensen (19 procent) naar het Peter van der Vorst-programma Verslaafd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Volgens komediant Youp van ’t Hek, die een kritische column schreef over de RTL 4-hulphorror, kijkt men echter wel met een ander oog naar de zender.

Van ’t Hek retweet een bericht van kijker Dick: “Na die column van Youp van ’t Hek afgelopen zaterdag kijk ik opeens met heel andere ogen naar Verslaafd.

Overigens is Verslaafd níet genoemd in het artikel van NRC Handelsblad over misbruikte kandidaten en wurgcontracten. Hoewel Van der Vorst naar eigen zeggen óók afspreekt dat kandidaten het hele tv-traject moeten doorlopen, hangt hij hen naar eigen zeggen geen dwangsom boven het hoofd.

Na afloop van Verslaafd was ook de Beau van Erven Dorens-show The Amsterdam Project weer in trek. Dat programma kwam uit op ruim 1,2 miljoen kijkers (21 procent).

NPO 1 trok weer het meest bekijks: Opsporing Verzocht en Opgelicht scoorden respectievelijk 1,4 miljoen kijkers (23 procent) en 1,5 miljoen kijkers (24 procent).

NPO 2 harkte 424.000 kijkers (7 procent) binnen met Brandpunt. NPO 3 trok na Baby Te Huur (192.000 en 3 procent) en The Undateables (252.000 en 4 procent) een publiek van 140.000 kijkers (3 procent) met de eerste aflevering van Linda’s Mannen.

RTL 5’s Oh Oh Daar Gaan We Weer was goed voor 359.000 kijkers (6 procent). De films en series op de andere kleine RTL- en SBS-zenders scoorden tussen de 170.000 en 318.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Sportjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (817.000), Met Het Mes Op Tafel (661.000), Zes Uur Nieuws (610.000) en Utopia (594.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,5 miljoen), RTL Late Night (835.000), Pauw (778.000), Hart van Nederland (769.000) en Shownieuws (712.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 20 procent en SBS 6 brons met bijna 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.209.000
02. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.509.000
03. Opgelicht (NPO1) 1.451.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.435.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.408.000


06. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.405.000
07. Half Acht Nieuws (RTL4) 1.301.000
08. The Amsterdam Project (RTL4) 1.233.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.216.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.196.000


11. Verslaafd (RTL4) 1.156.000
12. Sportjournaal (NPO1) 1.058.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 1.039.000
14. RTL Late Night (RTL4) 835.000
15. Editie NL (RTL4) 817.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.0%
2. RTL4 / 19.6%
3. SBS6 / 8.6%
4. NPO2 / 6.4%
5. NET5 / 4.2%


6. NPO3 / 3.8%
7. Vero / 3.5%
8. RTL8 / 3.1%
9. RTL7 / 3.0%
10. RTL5 / 2.8%


11. SBS9 / 1.4%
12. Discov / 1.1%
13. N.geog / 1.0%
14. Comedy / 0.8%
15. FOX / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,2%
2. RTL Nederland 28,5%
3. SBS Groep 17,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS








42 Reacties op “Kijker blijft trouw aan hulptelevisie RTL 4”


  1. Mïjn Reactïes Worden Gemodereerd.

    Genoten van UtopiA.
    RTL 4 weer de 2de….
    Veronica doet het elke dag!

  2. Rutger

    Genoten van Met het mes op tafel. Een van de kandidaten was een maker van quizvragen. 3x raden wie won…..

  3. Noëlla

    @mijn reacties

    Wat doet Veronica elke dag? Waar heb je het over?

  4. Werner

    Noella

    dat plaatst ie elke dag, hij schijnt niet te beseffen dat Veronica meer dood dan levend is

  5. Anoniem

    Veronica zendt elke dag mijn favoriete serie the Big Bang Theory uit maar dat bedoelt ie vast niet ;)

  6. west

    Veronica had in het publieke moeten blijven, was het de grootste omroep van Nederland geworden , jammer dat er gewoon verkeerde beslissingen zijn genomen
    Het is een zender van niks geworden !

  7. Anoniem

    Peter vd vorst en Beau maken mooie tv zonder dat ze mensen kwetsen of voor schut zetten. Daar kan de rest (irene moors en angela groothuizen vooral)
    nog wat van leren.

  8. Don

    Voor het eerst in m’n leven heb ik die van der Vorst iets zien presenteren, ik hield het maar 5 minuten vol.. wat is dat een vreselijk slechte zelfingenomen presentator zeg! :-(

  9. west

    Deze reageerder die elke dag Veronica doet het weer schrijft ,wordt er gewoon voor betaald
    is gewoon een medewerker die op de veronica redactie zit .

  10. ANONYMOUS

    Hulp tv is om te kotsen. Als je wilt helpen doe dat dan niet op tv.

  11. Leonie

    Beetje flauw dit. MC weet dat de programma’s van Peter en Beau niet zijn genoemd en dat dat met reden was.

  12. Otto Groeneveld

    Gadverdamme die arrogante rotkop van die gluiperd, misselijk gewoon.

  13. Sjaak

    Dat Linda shit op NPO 3 waar halve criminelen gevolgd worden zou gewoon verboden moeten zijn. Walgelijke shit.

  14. Flip de Beer

    Genoten van Late Night! Een stuk groter dan Pauw, pauw, ik ben mooier dan jouw en Hart van de regio.

  15. Thom

    Vind Verslaafd en TAP beste hulpprogramma’s van rtl, met veel aandacht voor het onderwerp (heb nooit geweten hoe heftig zo’n verslaving is bijv), voelt integer en oprecht gemaakt iit vele andere hulp tv, ook goed dat er nu weer een hoe is t nu met aflevering komt, krijg je als kijker ook het idee dat het echt gewerkt heeft. ..

  16. Anoniem

    RTL Late Night zat weer goed inelkaar… beter dan zo’n talkshow waar de host alleen maar van die aanvallende vragen stelt of hatelijke opmerkingen maakt om weer in de publiciteit te komen zoals in die andere talkshow.

  17. Anoniem

    De tafel van Tijs verdient meer kijkers.

  18. Flippo

    verademing trouwens om Winston te zien bij RTL Live! nu blijkt dat Angela eigenlijk helemaal niet zo´n programa kan presenteren! veel te houterig, veels t vast aan dr kaartjes. regelmatig de weg kwijt in waar ze nu zit in het gesprek en alles in de IK vorm!

  19. Marcel

    Wat een machtige score voor The Amsterdam Project, ennn terecht! Mooie aflevering.

  20. Ano Nymous

    De RTL kijker houdt nu eenmaal van leedvermaak. Voelt hij/zij zich beter dan die kneuzen op TV.
    Kijk alleen maar naar The Voice. Iedereen weet dat die kandidaten niet zullen slagen en door zullen breken in de muziek, maar toch wordt er gekeken.
    Leedvermaak TV floreert. En men vindt het prachtig.

  21. Anoniem

    @west Het ligt aan een heleboel factoren en misschien achteraf had Veronica in het publieke bestel moeten blijven. Na het MTV avontuur heeft de Vereniging Veronica zich teruggetrokken uit de tv/radio wereld. SBS mag de naam gebruiken en betaald hiervoor. Echter is het mij een raadsel waarom ze dit eigenlijk nog doen. Ze dien in feite helemaal niets met de naam en het merk dat ze dat zoveel groters zouden kunnen uitbouwen. Zoals de zender nu (en eigenlijk al vanaf het begin bij SBS) in elkaar zit kunnen ze de zender weer net zo goed V8 noemen of een andere naam geven.

  22. Anoniem

    Veronica had nooit weg moeten gaan bij RTL.

  23. Rick

    Kan iemand uitleggen wat de relatie is tussen Mediac0urant en SBS?

  24. Sannie

    Gewoon kappen met al die hulp(pulp) tv als ze mensen willen helpen prima maar doe dat dan zonder camera……..gelukkig hebben we de uitknop nog en de goeie ouwe radio!

  25. Anoniem

    @Rick Die is er helemaal niet sukkel! Dat zit in jou hoofd. Net als dat jij zelf een relatie hebt tot RTL. Ook dat zit in je hoofd.

  26. Anoniem

    @12.19 Als je het zo bekijkt niet. Echter was het op het moment van vertrek bij RTL zo dat Veronica de enige winstgevende zender was. Een melkkoe voor de eigenaren van RTL. Ze hadden om de tafel gekund om er voor te zorgen dat ook RTL4/5 weer in de winstgevende lift omhoog gingen. Ze besloten echter om eruit te stappen. Met alle gevolgen van dien want, contractueel bleven alle programma’s en presentatoren verbonden aan RTL en mochten ze een jaar lang de naam niet Veronica niet verbinden aan een tv zender. Daar ging het fout. Veronica keerde terug bij MTV in een vorm waarin de kijker Veronica niet herkende. Een zinkend schip. Ze stappen bijna failliet uit MTV en verkocht o.a. het blad en de naam voor de tv zender aan SBS. De radio naam aan SKY. Veronica is echter altijd nog een sterk merk. Met SBS gaat het minder goed. Als ze slim zijn lanceren ze het merk Veronica opnieuw op de hoofdzender. SBS6 wordt dan Veronica6. Ik denk dat het kan werken.

  27. west

    Ja dat zou inderdaad een optie zijn om Veronica 6 te lanceren of Veronica 5 na RTL

  28. rob

    Pauw heeft weer gewonnen van Tan,159.000 kijken na twaalf uur.

  29. Mark

    Vanaf maandag start december / feestmaand programmering

    Volgende week dinsdag:

    Opgelicht special 900.000

    Verslaafd special 800.000

    De Mannen Van Dokter Anne (start) 300.000

    Miss Congeniality II 500.000

    PSV 1.700.000

    Volgende week woensdag:

    Wild New Zealand 1.300.000

    The Hunger Games 350.000

    The Proposal 550.000

    House Rules (finale) 600.000

    Real Madrid 850.000

  30. Vic

    @Mark etc.

    Weet iemand wanneer RTL de schema’s van December update? Morgen is het 1 December en er is nog steeds niks aangepast (normaal doen ze diet veel eerder).

    Overal nog lege plekken, 4 ontbrekende films, etc.

  31. Er ist wieder da.

    Kijkers die hulp tv kijken moeten zelf hoognodig hulp hebben..

  32. Anoniem

    @West en anonymous SBS zou moeten stoppen met het hanteren van de namen SBS6 en SBS9. De zender SBS6 herlanceren onder de naam Veronica 6. Een zender voor de hele familie met jong, snel en wild uitstraling. Van 8 tot boven de 80 voor iedereen die zich jong voeld. NET5 zou een zender moeten zijn die in de schaduw van Veronica 6 opereert. Zij brengen een alternatief ten opzichte van wat Veronica 6 op dat moment bied. Met eventueel een nieuwe naam. Het huidige kanaal van Veronica blijft een mannenzender met voetbal, autosport, series en films. Met een nieuw te lanceren mannenmerk naam. SBS9 met eveneens een nieuwe naam wordt de vrouwenzender die de concurrentie aan gaat met RTL8 maar nog meer met TLC. Dit kan grotendeels in samenwerking met 1 of meer vrouwenhandel van Sanoma. Als SBS dit bovenstaande goed uitwerkt dan kan het echt wel wat worden.

  33. Laurens

    Toch vraag ik mij af of Veronica nog zo’n goede naam is.
    Wie kent nog de zender zoals het vroeger was?
    Wat dat betreft zou het net zo goed een andere naam kunnen zijn.
    Enige voordeel is het blad met dezelfde naam.

  34. Anoniem

    Veronica is voor 50 plus de jongeren kennen het niet ,volgens mij heeft RTL ze de nek omgedraaid en ingewisseld voor het gedrocht yorin.

  35. Anoniem

    Waarom gaat het hier steeds over de commerciëlen? En waarom hele programma’s voorspellen? Waarom? Werken jullie daar ofzo.

  36. Anoniem

    @17.40
    Mijn mening is dat SBS Nederland moet kijken naar SBS België. Daar heten hun zenders VIER VIJF en ZES. Als SBS6 veranderd in ZES met een compleet andere look and feel is het oude imago snel verleden tijd.

  37. Anoniem

    @21.10 Zou inderdaad ook nog kunnen.

  38. Anoniem

    @20.00 Nee Veronica is er zelf uitgestapt. RTL besloot de zender te houden. Die zou eerst ME gaan en later werd het Yorin.

    @Laurens Veronica is op het moment misschien niet meer zo’n sterk maar, dit zou het wel opnieuw kunnen worden als ze het opnieuw en groots lanceren. Niet alleen voor jongeren maar gericht op de hele familie. Zoals de omroep was in de jaren 80/90 maar dan vertaald naar nu. Het is sowieso beter dan de naam SBS blijven hanteren. SBS is nooit een sterke merknaam geweest en dat zal het na de afgelopen jaren ook nooit meer worden. Ik verwacht dat het niet lang meer duurt tot de zendergroep SBS als geheel wordt verkocht. Naast dat een zender Veronica zal blijven heten verwacht ik dat AVROTROS en misschien nog een omroep zich bij die nieuwe eigenaar zal aansluiten. Talpa zal een onderdeel blijven samen met De Telegraaf. De andere aandeelhouder zou Ziggo, KPN of FOX kunnen zijn.

  39. Anoniem

    @20.00 En Veronica is zeker niet alleen bekent bij 50plus. Het kan ook jongeren weer gaan aanspreken als ze het goed aanpakken met ook veel internet, festival, evenementen en andere activiteiten. Zoals SBS nu met de merknaam om gaat slaat het in elk geval nergens op maar ja om rare keuzes staan ze daar inmiddels bekend.

  40. Anoniem

    @20.55 Dat vinden wij gewoon leuk. Vertel jij eens waar je het over zou willen hebben dan.

  41. Laurens

    Veronica is wat dat betreft iets bekender dan helemaal met een nieuwe naam beginnen. Het koppelen met het blad is ook een voordeel.
    ik betwijfel of Avro tros uit het bestel stapt. Ik zie het niet gebeuren eerlijk gezegd!

  42. Anoniem

    @Laurens De politiek kort de NPO steeds meer amusement. Een van de grootste speerpunten van AVROTROS. Er zijn al eerder gesprekken geweest bij SBS. Dit liep steeds op niets uit omdat tot 2 keer toe de directeur van de TROS terugkrabbelde. Om in de toekomst de eigen identiteit te behouden is dit voor AVROTROS de enige en meest logische stap om te maken. De AVRO wilde in de tijd van de fusies eerst samen gaan met de VPRO. De TROS heeft er alles aan gedaan om dit te voorkomen en uiteindelijk koos de AVRO voor de TROS. De uitstap bied de omroep zoveel meer mogelijkheden. De merken AVRO en TROS (en Veronica) zouden dan ieder afzonderlijk kunnen opereren onder een vlag. Iets wat men al wilde in 1987 maar toen werd tegengehouden door de politiek omdat commerciële televisie toen nog niet mocht in Nederland.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.