Op een na meest bekeken seizoensstart The Voice ooit


De kijkcijfers van vrijdag 21 oktober 2016 (SKO)

Het zevende seizoen van The Voice of Holland is vrijdagavond van start gegaan met een torenhoge 2,8 miljoen kijkers op RTL 4, goed voor 41 procent marktaandeel. Daarmee beleeft de allernieuwste serie een absolute droomstart. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de op een na meest bekeken seizoenspremière van The Voice of Holland ooit. Alleen de start van het tweede seizoen was met bijna 3,3 miljoen kijkers (48 procent) nóg meer in trek.

De derde meest bekeken première van The Voice ooit was die van het derde seizoen (ruim 2,7 miljoen kijkers). Vorig jaar begon het programma met bijna 2,5 miljoen kijkers.

RTL 4 had een topavond: het station kwam uit op 31,2 procent marktaandeel. Daarmee is het de succesvolste avond van de zender sinds 29 januari 2016. Op die avond trok de finale van The Voice ruim 2,6 miljoen kijkers en kwam RTL 4 uit op een avondmarktaandeel van 31,3 procent.

De dagelijkse RTL 4-programma’s RTL Boulevard (1,1 miljoen), Goede Tijden Slechte Tijden (1,6 miljoen) en RTL Late Night (1,7 miljoen) beleefden hun meest bekeken aflevering van het seizoen tot nu toe. Voor RTL Late Night was het zelfs de vijfde meest bekeken aflevering ooit.

NPO 1 hield zich op prime time goed staande tegenover The Voice. Witse kwam uit op 1,3 miljoen kijkers (19 procent) en Eén tegen 100 was goed voor 1,2 miljoen kijkers (18 procent).

De nummer drie op prime time was NPO 2, dat 739.000 kijkers (11 procent) scoorde met Twee Voor Twaalf en 503.000 kijkers (8 procent) met Nieuwsuur.

SBS 6 blijft achter met zijn nieuwe vrijdagavond: Oh Obesitas kwam uit op 280.000 kijkers (4 procent), waarna Roy Donders: Stylist van het Zuiden 460.000 kijkers (7 procent) deed.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,6 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (982.000), Editie NL (801.000) en Utopia (563.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,7 miljoen), Hart van Nederland (923.000), Shownieuws (833.000), het late RTL Nieuws (700.000), Pauw (625.000) en Eredivisie op vrijdag (604.000) het meest in trek.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. The Voice of Holland (RTL4) 2.761.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.971.000
03. RTL Late Night (RTL4) 1.664.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.561.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.349.000


06. Witse (NPO1) 1.308.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.277.000
08. Een tegen 100 (NPO1) 1.207.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.050.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 1.018.000


11. EenVandaag (NPO1) 982.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 923.000
13. Shownieuws (SBS6) 833.000
14. Editie NL (RTL4) 801.000
15. Twee voor twaalf (NPO2) 739.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 31.2%
2. NPO1 / 19.9%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO2 / 6.0%
5. RTL7 / 4.3%


6. NPO3 / 3.1%
7. NET5 / 3.1%
8. Vero / 2.5%
9. RTL8 / 1.6%
10. RTL5 / 1.5%


11. N.geog / 1.1%
12. TLC / 0.9%
13. Comedy / 0.8%
14. FOX / 0.8%
15. ID / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 38,6%
2. Publieke Omroep 29,0%
3. SBS Groep 14,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

61 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Arjan
oktober 25, 2016 18:27

Iemand nog een kijkcijfervoorspelling?

Gast
Arjan
oktober 25, 2016 18:27

Mond dicht over mijn vrind A.zijn, klaploper.

Gast
Graaf Volkert
oktober 25, 2016 18:15

A.zijn.
Ik geloof die 2.8 milj.kijkers al niet.
Gewoon een mooi reclamepraatje om The Voice door domme mensen bekeken te laten worden.
John de Mol heeft het vermogen alles mooier voor te doen dan de werkelijkheid.
Ik heb het bedrog tenminste nog door. Bij jou zou een olifant geeneens hersens vinden om op te eten. Alleen lucht…

Gast
A.Zijn
oktober 25, 2016 17:49

@Graaf Volkert

Ja, want op MC zitten alle 2,8 miljoen kijkers en die hebben hier ook allemaal geklaagd. Pas maar op dat een olifant je hersenen niet opeet omdat ze nauwelijks zijn te onderscheiden van een platte pinda.

Gast
Graaf Volkert
oktober 25, 2016 17:46

Tja. Zie hier het bewijs dat de klagers hier over The Voice klagen on het klagen maar daarna toch gewoon weer inschakelen op The Voice. Inconsequent, simpel volk.
John de Mol kan doen wat hij wil. Het kritiekloze kijkvee kijkt toch wel.

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 20:15

Afgezaagd, uitgekauwd en hysterisch programma dat waarschijnlijk in 2048 nog steeds gemaakt wordt. De poel met zogenaamde talenten is nog steeds niet opgedroogd.

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 20:10

@Altijd maar zeuren Jij bent er weer zo een die denkt dat het in deze tijd nog steeds maar draait om de doelgroep 20-49. Heel dom!

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 20:02

Droeftoeter programma bij rtl toch weer op 1. Het niveau van de kijker is weer niet best.

Gast
hy
oktober 22, 2016 16:01

Nou na 2 maanden kunnen we officieel wel stellen dat het nieuwe format van boulevard geslaagd is!

Gast
west
oktober 22, 2016 15:58

wel raar ….volgens mijn kennissen kijkt niemand naar RTL4
Ook mijn vrienden kijken nooit RTL 4
Alleen mn oma van 72 kijkt wel RTLl4

Gast
witte mens (hoi Sylvana!)
oktober 22, 2016 15:38

Witse blijft een geweldige serie. Daarna royke gekeken. Blijft ook leuk. Dat oh obesitas vanmorgen even terug gekeken, dat heeft me verrast. The voice en al die andere talentenjachten zijn verschrikkelijk.

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 15:21

RTL5 volgende week Suits maar weer oppakken, vaste kijkers kijken wel.

Gast
Mark
oktober 22, 2016 15:01

Flippo,

Collectief Geheugen haalt echt geen 1 miljoen tegenover eredivisie voetbal.

Gast
rob
oktober 22, 2016 15:00

Na een slechte start gaat 4 weer beter scoren de komenden maanden. Vanaf volgende week word de dinsdag,woensdag en donderdag ook beter. En waarschijnlijk scoort Ik hou van holland dan ook wel weer ruim 1,8 miljoen. The Voice op vrijdag zaterdag IHVH en zondag miljoenenjacht dat worden mooie cijfers de komende maanden.

SBS 6 : Ja dit ziet iedereen toch aankomen tegenover The Voice ??. En dan begint npo 1 over een aantal weken met Flikkken nog. Wat slecht geprogrammeerd.
Wedden dat ik het kan de eerste aflevering kan best nog wel goed scoren voor SBS omdat er vanavond cabaret op 4 staat Als sbs verstand is morgen niet een juichend persbericht er uit doen en gewoon even wachten naar de cijfers van aflevering 2. Hoe veel mensen haken af en volgende week begint 4 met nieuwe zaterdag.
Nov en december worden denk ik moeilijke maanden voor SBS.

Gast
Mark
oktober 22, 2016 14:59

RTL 5 1% avondmarktaandeel, dat is toch niet normaal. Hadden ze net zo goed Suits kunnen laten staan. Nieuwe afleveringen sws boven 150.000. Het is dat Get The Fuck Out Of My House nog 150.000 haalt, anders hadden ze nog onder National Geographic en TLC gezeten.

Gast
JP
oktober 22, 2016 14:48

hoe lang zal het duren voordat er geschoven gaat worden met de nieuwe vrijdagavond van SBS?

Gast
ad
oktober 22, 2016 14:13

En om maar weer in beeld te zijn, zal Jean-Pierre Geelen (uiteraard bij de publieke omroepen) wel gaan verkondigen dat het zijn keuzes niet zijn. Alles boven een kijkdichtheid boven de 400.000 is in zijn ogen plat en laag.

Gast
Joop
oktober 22, 2016 14:01

Als je objectief bent en dat ben ik dan was het terecht dat de voice goed heeft gescoord gisteravond. Je kunt zeggen wat je wilt dit 4 tal heeft een betere chemie dan vorig jaar.

Gast
Rogier, Amsterdildo
oktober 22, 2016 13:56

Ik ben een rasechte dildo!

Gast
Altijd Maar Zeuren
oktober 22, 2016 13:52

GEEN ELKE ZENDER ZIT OP MIJ TE WACHTEN!!!

Gast
Top Show
oktober 22, 2016 13:44

We hebben weer genoten van Voetbal Inside !!

Gast
Sven L.
oktober 22, 2016 13:43

@ Go SBS.. ben je al wakker, of droomde je nog toen je dit schreef?

SBS als merk is klaar, finito, basta. Doodzonde, maar dat valt niet meer te herstellen zoals terecht door iemand is opgemerkt. Dat is de ‘schuld’ van mevr. Schlick. Eeuwig zonde, meen ik oprecht.

RTL verliest wel wat, maar heeft bewust gewacht tot dieper in het najaar met haar topprogrammering zoals we die al jaren krijgen voorgeschoteld. RTL gaat op ‘safe’, en terecht, want de aandeelhouders willen resultaten. In maart zul je zien dat RTL toch wel de winnaar zal blijken.

on topic: ben wel klaar met TVOH. Rek is eruit en kan me niet meer boeien.

Gast
Altijd Maar Zeuren
oktober 22, 2016 13:42

Hahaha en daar hebben we StaatsTV adapt “Rogier, Amsterdam” (11:33) ook weer met zijn altijd positieve commentaar op RTL!

Voor alle duidelijjkheid; Nogmaals: U BENT NIET DE DOELGROEP KIJKER WAAR RTL OP ZIT TE WACHTEN!!!

@piet 12:11;
En u bent de nieuwe “Zeur Piet”

Gast
Flippo
oktober 22, 2016 12:33

ik gok voor vanavond

super freek show 950.000
vive le frans 870.000
4 seizoen aan de Amstel 670.000

Brigitte kaandorp 1.040.000
phillip geubels 670.000

wedden dat ik het kan 720.000
talenten zonder centen 570.000

vanaf 5 november

als de dijken breken 890.000
de kwis 1.230.000
4 seizoenen aan de Amstel 720.000

tv kantine 1.450.000
ik hou van Holland 2.120.000
het collectief geheugen 1.120.000

wedden dat ik het kan 640.000
talenten zonder centen 480.000

Gast
Mark
oktober 22, 2016 12:26

Wat ik verwacht:

Volgende week vrijdag weer films op SBS 6.

Oh Obesitas naar de woensdag samen met Queens Of The Jungle (is ook een mooie trash avond).

Als ze slim zijn Met De Deur In Huis en Roy Donders naar de donderdag. Weg met die oude films daar. Als Met De Deur In Huis afgelopen is herhalingen daarvan uitzenden. Vrijdag winnen ze nooit van RTL 4. Is elk jaar hetzelfde als TVOH weer begint. En telkens is SBS 6 weer eigenwijs.

Vanavond hebben ze geluk dat IHVH nog niet begint.

Voor vanavond:

Brigitte Kaandorp 950.000
Philippe Geubels 600.000

Wedden Dat 750.000
Talenten Zonder Centen 650.000

Volgende week:

TV kantine 1.300.000
Ik Hou Van Holland 1.900.000
Collectief Geheugen 800.000

Wedden Dat 550.000
Talenten Zonder Centen 450.000

Gast
Mike
oktober 22, 2016 12:17

moest maken

Gast
Mike
oktober 22, 2016 12:16

Na jaren maar eens weer naar TVOH gekeken (alleen het begin even) maar ook meteen de laatste keer weer. Wat een overdreven jury. Sanne die zich opstelde als een ho*er toen die rocker zijn keuze moest zo van ‘neem mij, neem mij’. Ali B die zo onozel nederlands spreekt met een mocro/A’dams accent alsof hij het er om doet.

Gast
Myr
oktober 22, 2016 12:12

en ja hoor, de koningin qua deelnemers aan een talentenjacht, moet ook haar gezicht weer eens laten zien,

Rachel, wanneer besef je dat het gewoon niet gaat werken voor je

Gast
piet
oktober 22, 2016 12:11

VOICE: U wordt bedonderd waar U bij zit! Snap dat dan.

Gast
aammehoela
oktober 22, 2016 12:06

Allemaal zure reacties op de kijkcijfers van The Voice. Maar laten we wel wezen: men vindt het vaak een leuk programma, zeker de auditierondes, en daarom blijft men kijken. Net zoals BZV en HHB. Dat laatste programma vind ik niets, maar de gemiddelde Nederlander dus wel. Het blijkt dus dat deze programma’s heel veel extra kijkers trekt, dus kijkers die normaal vaak naar een andere zender zitten te kijken gaan hiervoor naar RTL 4 of NPO 1. Zo simpel is het.

Gast
Rogier, Amsterdam
oktober 22, 2016 11:33

The Voice Of Holland is de redding voor RTL 4. Dat programma heeft zo’n aanzuigende werking op de kijkcijfers dat programma’s ervoor en erna daar ook enorm van profiteren. GTST zit weer op ruim 1,5 miljoen kijkers en RTL Late ruim 1,6! Ik vrees dus dat we voorlopig niet verlost zijn van die uitgemolken talentshows. Kennelijk heeft het publiek hier een onverzadigbare behoefte aan. Bij RTL 4 is sinds de oprichting weinig veranderd, want zei Ruud Hendriks niet eens “wil het publiek bloemkolen zien, dan krijgt dat bloemkolen te zien”?

Gast
A.Zijn
oktober 22, 2016 11:27

Voor SBS was het goed geweest als ze die vrijdagavond programmering op de donderdag hadden gezet. Gevoelsmatig past het daar ook beter.

Gast
altijd wat te mopperen
oktober 22, 2016 11:22

niet om aan te zien die Waylon,
volgs mij kan hij nog steeds niet van de pilletjes afblijven, zit er als een wezenloze bij, geen aanwinst voor de voice, wat een uitslover, zelf even op het podium, maar ja, de energie van het pilletje moet je natuurlijk ook even kwijt

En natuurlijk ook weer de kinderen van de bnr’s, dochter van crimineel massmeijer
ziet er tegenwoordig ook echt uit als een maffiafiguur, vergelijk maar met die figuren uit die tvserie, die ging dus letterlijk op haar platte bek
hou het maar voor gezien, geen voice meer voor mij

Gast
A.Zijn
oktober 22, 2016 11:15

RTL Late Night had gister ook een zeer goedlopende uitzending met de juiste sfeer.

Gast
A.Zijn
oktober 22, 2016 11:12

Eerlijk is eerlijk, de nieuwe twee juryleden zijn een schot in de roos! En of het tv-seizoen is begonnen!!

Gast
42
oktober 22, 2016 11:02

Kan Piet P geen avondvullend programma krijgen op Sbs. Hij is de enige die boven 1 mln scoort op de zender.

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 11:00

Ik heb ook deels tvoh gekeken vooral nieuwsgierig naar de nieuwe jury. Vind het steeds meer geschreeuw worden van de kandidaten én juryleden. Ali B. was wel te doen maar de rest…vreselijk.

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 11:00

Schijnt dat Erland de kijcijfers manipuleert

Gast
42
oktober 22, 2016 10:59

Kan Piet P geen avondvullend programma krijgen op Sbs. Hih is de enige die boven 1 mln scoort op de zender.

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 10:58

@Go Sbs FLOP manager PdM bedoel je

Gast
Pauline154
oktober 22, 2016 10:58

Vond Sanne en waylon erg klef en overdreven. Hoezo waylon gaat zelf zingen ? Guus zat erbij met een houding “wat doe ik hier” en zit daar meer voor het geld dan voor de kandidaten volgens mij.
Heb gezapt en ook deeel van obesitas en hoera Royke gezien.

Gast
ANONYMOUS
oktober 22, 2016 10:55

Dat er nog mensen kijken naar de zoveelste talentenjacht.

Gast
mark
oktober 22, 2016 10:40

Donders scoort netjes tegenover the voice

Gast
Jop
oktober 22, 2016 10:31

Seizoen 7 en nog steeds het meest succesvolle programma van alle commerciële zenders. Ongelooflijk knap hoor. RTL moet in zijn handjes knijpen. Mooi gemaakt programma. Of je er nou van houdt of niet… Chapeau!!

Gast
Ries
oktober 22, 2016 10:26

@Go SBS6!
Volgens mij is het probleem overduidelijk. Alle programma’s van Talpa floppen op 6. Het past niet. Het is een lelijke etalage. Dus wil je van SBS een succes maken, dan moet je een eigenaar wippen. Benieuwd of Peter de Monnik met zn grote mond dat durft.

Gast
Ries
oktober 22, 2016 10:24

Ik snap de keuze van SBS om goedkope/ander soort programma’s tegenover The Voice te zetten. Roy Donders, logisch. Scoort prima voor wat het kost. Oh Obesitas daarentegen, snap ik niks van. Echt troep. Zet daar ook gewoon een leuke, positieve real life soap.

Gast
Anoniem
oktober 22, 2016 10:24

@kijk: Management SBS groep moet veranderd worden????? Ze komen en gaan snelller dan klanten op de wallen sinds Sanoma de tent kocht. De stand:

Algemeen Directeuren: 4
Programma Directeuren: 5
Directeuren Digitaal: 2
Marketing Directeuren: 2
Zendermanagers: 10

Nee, een wisseling van management werkt echt daar!

Gast
Edjuh
oktober 22, 2016 10:23

Ik ga mijn steeds ergeren aan deze site, hier zitten elke dag zelfde azijn pissers.Elke dag zelfde antwoorden.

Gast
Marcel
oktober 22, 2016 10:23

Had niet verwacht dat TVOH zo goed zou gaan scoren. Zat zelf op zo’n 1,7/1,8 miljoen kijkers na het in een dip verkerende GTST. Maar blijkbaar zijn er toch kijkers die speciaal inschakelde voor TVOH. Dacht dat de succesjaren voor deze show wel achter ons lagen. Talent was weer ongekend goed, en Dwight is de winnaar van dit seizoen, dat moge duidelijk zijn. Nu kun je nooit een goed oordeel geven over de auditierondes want in de volgende rondes kunnen er natuurlijk ook een hoop door de mand vallen, hoe goed de auditie ook was. Maar het was wel weer mooie TV.

Gast
Kijk
oktober 22, 2016 10:14

Kunt duidelijk ZIEN dat SBS niet de Taal spreekt van de millennials / 20 -35
Management van SBS groep met nog veranderd worden?

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen