Linda de Mol snoept kijkers weg bij Heel Holland Bakt


De kijkcijfers van zondag 2 oktober 2016 (SKO)

Na vier rampzondagen is RTL 4 weer helemaal terug op deze uitzendavond. De combinatie Miljoenenjacht en CMC was gisterenavond goed voor torenhoge cijfers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het was spannend wat Miljoenenjacht zou gaan scoren, aangezien de spelshow recht tegenover kijkcijferhit Heel Holland Bakt staat. Dat programma trok vorige week nagenoeg 3 miljoen kijkers, een recordscore. Daar snoept Linda de Mol nu grofweg eenzesde van af.

Miljoenenjacht noteerde een formidabele 1,9 miljoen kijkers, goed voor 26 procent marktaandeel. Ter vergelijking: de miniserie Roots trok een weer eerder op hetzelfde tijdstip 387.000 kijkers (6 procent).

RTL 4 wint dus in één klap zo’n 1,6 miljoen kijkers in dat tijdslot. Zo’n 500.000 daarvan komen van Heel Holland Bakt: dat programma daalt van 3 miljoen kijkers (41 procent) naar 2,5 miljoen kijkers (33 procent).

Ook de andere concurrenten leveren in: Vlucht HS13 van NPO 3 zakt van 868.000 kijkers (12 procent) naar 660.000 kijkers (9 procent) en het SBS 6-programma Wegmisbruikers gaat van 804.000 kijkers (11 procent) naar 559.000 kijkers (7 procent).

Kortom: de magie van Linda de Mol is nog lang niet uitgewerkt. Daar profiteerde de nieuwe ziekenhuisserie CMC van, die direct na Miljoenenjacht van start ging, om 21.30 uur. De eerste CMC was goed voor ruim 1,5 miljoen kijkers (23 procent).

CMC is daarmee de nieuwe winnaar van het tijdslot zondagavond 21.30 uur. De meest bekeken alternatieven waren de TV Show met 1,5 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, Stegeman op de bres met 732.000 kijkers (11 procent) op SBS 6 en Toren C/Zondag Met Lubach met 561.000 kijkers (8 procent) en 623.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.

NPO 2 trok 394.000 kijkers (5 procent) met Droomland Amerika. De meest bekeken uitzendingen op de kleine zenders van RTL en SBS waren Blindspot met 343.000 kijkers (5 procent) op Veronica en Zon Seks en je ouders in Shock met 280.000 kijkers (5 procent) op RTL 5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (920.000), Half Acht Nieuws (682.000), vtwonen (539.000) en De Grote Verbouwing (419.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), Shownieuws (855.000) en Studio Voetbal (791.000) het meest in trek. RTL 4 trok 311.000 kijkers (8 procent) met een herhaling van Nooit Meer Naar Huis.

NPO 1 marktleider

NPO 1 blijft de winnaar op zondagavond met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Eén zondag eerder zette NPO 1 nog 31 procent neer, kwam RTL 4 uit op 8 procent en SBS 6 op 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.518.000
02. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.509.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.419.000
04. Miljoenenjahct (RTL4) 1.933.000
05. CMC (RTL4) 1.539.000


06. TV Show (NPO1) 1.463.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 1.193.000
08. Studio Sport (NPO1) 920.000
09. Shownieuws (SBS6) 855.000
10. Studio Voetbal (NPO1) 791.000


11. Autosport F1 GP MYS (Ziggo) 738.000
12. Stegeman op de bres (SBS6) 732.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 682.000
14. Vlucht HS13 (NPO3) 660.000
15. Zondag Met Lubach (NPO3) 623.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.3%
2. RTL4 / 17.2%
3. SBS6 / 10.3%
4. NPO2 / 5.4%
5. NPO3 / 4.9%


6. Vero / 4.4%
7. NET5 / 3.5%
8. RTL8 / 3.2%
9. RTL5 / 2.8%
10. RTL7 / 2.5%


11. FOX / 0.9%
12. Comedy / 0.9%
13. FOXEre1 / 0.9%
14. Discov / 0.9%
15. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,6%
2. RTL Nederland 25,7%
3. SBS Groep 19,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen