RTL 4 houdt bizar slechte zondagscore vast


De kijkcijfers van zondag 18 september 2016 (SKO)

Foto: SBSHet gaat niet al te best met de nieuwe programmering van RTL 4. Van maandag- tot en met donderdagavond vallen de scores al bijzonder tegen, maar wat de zender zich op zondagavond laat overkomen is buitengewoon uitzonderlijk. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het vasthouden aan de slavernijserie Roots en de vluchtelingenserie Verjaagd Door De Oorlog levert RTL 4 voor de tweede zondag op rij een historisch laag marktaandeel op.

Het twee uur durende Roots blijft enorm teleurstellen met ditmaal 369.000 kijkers en 5,6 procent marktaandeel. Aansluitend zakte RTL 4 helemaal door het ijs met slechts 159.000 kijkers (3,3 procent) voor de vluchtelingenserie: Verjaagd Door De Oorlog.

Daar RTL 4 ook in de vooravond teleurstelde met onder meer 236.000 kijkers (5,1 procent) voor Wil Wil Wel en 510.000 kijkers (9,8 procent) voor Half Acht Nieuws, kwam de zender niet verder dan een gemiddeld avondmarktaandeel van 5,5 procent. Dat is een fractie lager dan de zondag ervoor (5,6 procent).

De laatste twee keer dat de zender een nóg lager marktaandeel scoorde was afgelopen 7 augustus tegenover de Olympische Spelen (5,4 procent) en op 13 juli 2014 tegenover de WK-finale (5,0 procent).

RTL 4-baas Erland Galjaard geeft de concurrentie op zondagavond ruimte om te bloeien. NPO 1 is oppermachtig met 31 procent marktaandeel, maar ook SBS 6 scoort met 14 procent ver bovengemiddeld.

Pas begin oktober begint de nieuwe RTL 4-zondag met Centraal Medisch Centrum en Miljoenenjacht.

NPO 1 noteerde een torenhoge 2,6 miljoen kijkers (37 procent) met Heel Holland Bakt en een flinke 1,7 miljoen kijkers (26 procent) met de TV Show.

SBS 6 begon het prime time-vak lekker met 930.000 kijkers (13 procent) voor Wegmisbruikers, dat in tijden niet meer zo goed heeft gescoord. Stegeman Op De Bres noteerde aansluitend 1,1 miljoen kijkers (19 procent).

De derde zender van het land was NPO 3: Vlucht HS13 noteerde 778.000 kijkers (11 procent), Toren C noteerde 568.000 kijkers (9 procent) en Zondag Met Lubach 568.000 kijkers (10 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 447.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Tegenlicht met 396.000 kijkers (6 procent) op NPO 2.

Van de kleinere zenders van RTL en SBS was vooral Veronica succesvol op prime time. De nieuwe serie Blindsport trapte af met een dubbele aflevering, die het prima deed: 318.000 kijkers (5 procent) en 320.000 kijkers (5 procent).

MTV trok om tien uur 69.000 kijkers (1 procent) met het Nederlandse programma Ex On The Beach.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport (757.000), Half Acht Nieuws (510.000) en 3 op reis (451.000).

Op de late avond waren Hart van Nederland (1,3 miljoen), Studio Voetbal (973.000), Shownieuws (903.000), De Verenigde Staten van Eva (383.000) en Reportage (374.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, SBS 6 pakt zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 6 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.599.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.373.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.301.000
04. TV Show (NPO1) 1.671.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.331.000


06. Stegeman op de bres (SBS6) 1.114.000
07. Studio Voetbal (NPO1) 973.000
08. Wegmisbruikers (SBS6) 930.000
09. Shownieuws (SBS6) 903.000
10. Vlucht HS13 (NPO3) 778.000


11. Studio Sport (NPO1) 757.000
12. Autosport F1 GP SGP (Ziggo) 712.000
13. Zondag Met Lubach (NPO3) 568.000
14. Toren C (NPO3) 568.000
15. vtwonen (SBS6) 515.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.6%
2. SBS6 / 14.1%
3. NPO3 / 6.1%
4. NPO2 / 5.5%
5. RTL4 / 5.5%


6. RTL7 / 4.2%
7. NET5 / 3.9%
8. Vero / 3.8%
9. RTL5 / 3.1%
10. RTL8 / 3.0%


11. FOXEre1 / 1.5%
12. RTLZ / 1.3%
13. Ziggo / 1.1%
14. N.geog / 0.9%
15. Discov / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,2%
2. SBS Groep 22,5%
3. RTL Nederland 15,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen