Freek Vonk wint zaterdagstrijd van RTL 4 en SBS 6


De kijkcijfers van zaterdag 27 augustus 2016 (SKO)

Foto: RTLDe nieuwe televisieshow De Super Freek Show van Freek Vonk is zaterdagavond om half negen met 914.000 kijkers van start gegaan op NPO 1. Daarmee bediende hij 22 procent van alle kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 was heer en meester op de eerste zaterdagavond van het nieuwe tv-seizoen. De titels die aansluitend te zien waren vullen de prime time top drie: Vive La Frans trok 894.000 kijkers (19 procent) en Koefnoen 731.000 (16 procent).

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met de avondvullende registratie van de comedyshow Gabbers. Daar keken 609.000 mensen (14 procent) naar.

SBS 6 pakt brons met de combinatie Met De Deur In Huis en Zullen We Een Spelletje Doen. Daar keken respectievelijk 310.000 kijkers (8 procent) en 529.000 kijkers (12 procent) naar. Het eerste programma scoorde onder het zendergemiddelde, het tweede programma zat daar ruim boven.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 481.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, Symfonica Hollandia met 276.000 kijkers (6 procent) op NPO 2 en Mission Impossible: Ghost Control met 270.000 kijkers (6 procent) op RTL 5.

FOX Sports Eredivisie 1 trok ’s avonds 244.000 kijkers (6 procent) met de wedstrijd Feyenoord – Excelsior.

De sportzender Ziggo Sports trok overdag vanaf twee uur 285.000 kijkers (26 procent) met de F1-wedstrijd van Max Verstappen in België.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Kassa (818.000), Zesuurjournaal (647.000), EenVandaag (623.000), Half Acht Nieuws (554.000), RTL Woonmagazine (397.000) en Eigen Huis & Tuin (330.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Hart van Nederland (876.000), Studio Sport (709.000), Shownieuws (681.000) en Holland – België (304.000) het meest in trek. Net als RTL 4 herhaalde ook SBS 6 op de late avond zijn vrijdagamusement: The Next Boy/Girl Band trok vanaf half twaalf 152.000 kijkers (8 procent).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

De verhoudingen zullen volgende week veranderen als op RTL 4 een nieuw seizoen van Superkids losbarst.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.371.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.235.000
03. Super Freek Show (NPO1) 914.000
04. Vive La Frans (NPO1) 894.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 876.000


06. Kassa (NPO1) 818.000
07. Koefnoen (NPO1) 731.000
08. Studio Sport (NPO1) 709.000
09. Shownieuws (SBS6) 681.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 647.000


11. EenVandaag (NPO1) 623.000
12. Gabbers (RTL4) 609.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 554.000
14. Zullen we een spelletje doen (SBS6) 529.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 481.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.9%
2. RTL4 / 12.8%
3. SBS6 / 10.1%
4. NPO2 / 5.3%
5. RTL5 / 4.3%


6. RTL7 / 4.0%
7. NET5 / 3.9%
8. FOXEre1 / 3.4%
9. NPO3 / 3.3%
10. Vero / 2.1%


11. RTL8 / 2.1%
12. Discov / 1.0%
13. Comedy / 1.0%
14. N.geog / 0.8%
15. ID / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,5%
2. RTL Nederland 23,2%
3. SBS Groep 16,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen