Zeldzaamheid: GTST duikt onder miljoengrens
De kijkcijfers van vrijdag 17 juni 2016 (SKO)
Goede Tijden Slechte Tijden heeft voor het eerst dit jaar minder dan een miljoen kijkers gescoord. Er keken gisteren 985.000 mensen naar de soap, goed voor 19,5 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. GTST scoort al de hele week iets beneden gemiddeld met rond de 1,2 à 1,3 miljoen kijkers. Het concurrerende NOS Journaal doet het omringd door de uitzendingen over het EK Voetbal juist beter dan gewoonlijk. Gisteren keken er 2,3 miljoen mensen (46 procent).
Het is een zeldzaamheid dat een nieuwe aflevering van Goede Tijden Slechte Tijden minder dan een miljoen kijkers trekt. De laatste twee keren dat dat gebeurde was afgelopen kerstavond (862.000 kijkers) en op de dag van de eedaflegging van koning Willem-Alexander in april 2013 (767.000 kijkers).
De grote winnaar op prime time was vrijdagavond de wedstrijd Spanje – Turkije met 2,1 miljoen kijkers (38 procent) op NPO 1. De vooravondwedstrijd Tsjechië – Kroatië scoorde 1,3 miljoen kijkers (34 procent) en de middagwedstrijd Italië – Zweden 916.000 kijkers (50 procent).
Naast het EK Voetbal en het door 1,6 miljoen mensen (30 procent) bekeken Studio France was vooral Het Beste Van Got Talent Worldwide in trek op prime time. De uitzending op RTL 4 was goed voor 782.000 kijkers (14 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Foyles War met 598.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, De Gevaarlijkste Wegen van Nederland met 438.000 kijkers (8 procent) op SBS 6 en Reizen Waes met 361.000 kijkers (7 procent) op NPO 3.
Voetbal Inside trok op RTL 7 een publiek van 315.000 kijkers (6 procent).
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Tsjechië – Kroatië (1,3 miljoen), GTST (985.000), Half Acht Nieuws (917.000), RTL Boulevard (743.000) en Editie NL (612.000). EenVandaag op NPO 2 trok 459.000 kijkers en Utopia scoorde 441.000 kijkers.
Op de late avond was Studio France het meest in trek met 1 miljoen kijkers, gevolgd door RTL Late Night (710.000), Hart van Nederland (599.000) en Shownieuws (553.000).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (16 procent) en NPO 2 (8 procent). Ook SBS 6 noteerde bijna 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.301.000 02. Spanje – Turkije (NPO1) 2.136.000 03. Studio France (NPO1) 1.550.000 04. Tsjechië – Kroatië (NPO1) 1.280.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 985.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 34.8% 2. RTL4 / 15.6% 3. NPO2 / 7.6% 4. SBS6 / 7.6% 5. RTL7 / 3.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 45,5% 2. RTL Nederland 24,7% 3. SBS Groep 14,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |