Floortje Dessing bezorgt College Tour topcijfers


De kijkcijfers van vrijdag 26 februari 2016 (SKO)

Foto: AVROAlles wat Floortje Dessing aanraakt verandert in goud. Het optreden van de tv-ster in College Tour trok vrijdagavond 1 miljoen kijkers naar NPO 2, zéér ver boven het programmagemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Slechts twee keer eerder keken er nog meer mensen naar College Tour. Alleen de afleveringen met topcrimineel Willem Holleeder in 2012 (1,3 miljoen kijkers) en met cabaretier Herman Finkers in 2015 (1,1 miljoen kijkers) deden het beter.

College Tour had het vrijdagavond niet makkelijk, want het programma moest het opnemen tegen kijkcijferkanonnen op NPO 1 en RTL 4. Vooral The Voice Kids trok met 2 miljoen kijkers (29 procent) erg veel bekijks.

De andere topscoorders op prime time waren Flikken Rotterdam met 1,4 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1, Bed en Breakfast met 1,3 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1 en Twee Voor Twaalf met 1,1 miljoen kijkers (16 procent) op NPO 2.

Voor SBS 6 wordt de situatie op vrijdagavond wel heel pijnlijk. Het ging al niet best, maar het succes van NPO 2 betekent voor SBS 6 een plekje in de afgrond. Lekker Nederlands bleef steken op een dramatische 267.000 kijkers (4 procent). Bijdehandjes kwam daarna uit op 487.000 kijkers (8 procent).

De meest bekeken titels op de kleinere zenders van RTL en SBS waren Voetbal Inside met 469.000 kijkers (7 procent) op RTL 7, The Big Bang Theory met 313.000 kijkers (5 procent) op Veronica en NCIS met 247.000 kijkers (5 procent) op Net5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), GTST (1,7 miljoen), DWDD (1,6 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,2 miljoen) waren de vooravondtoppers. RTL Boulevard trok 948.000 kijkers en Utopia 577.000.

Op de late avond was RTL Late Night het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers. Hart van Nederland trok 975.000 kijkers, Eredivisie op Vrijdag 878.000 kijkers en de seizoensfinale van Jinek 857.000 kijkers.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was marktleider met 25 procent marktaandeel en wordt gevolgd door NPO 1 (23 procent), NPO 2 (9 procent) en SBS 6 (8 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.203.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.952.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.670.000
04. De Wereld Draait Door (NPO1) 1.553.000
05. Flikken Rotterdam (NPO1) 1.358.000


06. Bed en Breakfast (NPO1) 1.349.000
07. RTL Late Night (RTL4) 1.233.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.162.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.154.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.081.000


11. Twee voor twaalf (NPO2) 1.078.000
12. College Tour (NPO2) 1.002.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 975.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 948.000
15. Spotjournaal (NPO1) 910.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 24.9%
2. NPO1 / 23.0%
3. NPO2 / 8.5%
4. SBS6 / 7.9%
5. NET5 / 3.6%


6. RTL7 / 3.5%
7. NPO3 / 2.9%
8. Vero / 2.8%
9. RTL5 / 2.6%
10. RTL8 / 1.7%


11. Discov / 1.0%
12. SBS9 / 0.9%
13. N.geog / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. FOX / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,4%
2. RTL Nederland 32,7%
3. SBS Groep 15,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen