Wie is de Mol wint met ruime cijfers van IQ Test

Geplaatst op Sun 03 Jan 2016 om 8:59


De kijkcijfers van zaterdag 2 januari 2016 (SKO)

Foto: SBSHet zestiende seizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond met mooie cijfers van start gegaan op NPO 1. Er keken 2,2 miljoen mensen naar de eerste aflevering op de nieuwe uitzendavond, goed voor 28 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie is de Mol won met ruime cijfers van de voormalige NPO 1-show De Nationale IQ Test, dat zaterdag voor het eerst werd uitgezonden door RTL 4. Die show was goed voor 1,1 miljoen kijkers en 14 procent marktaandeel.

Voor Wie is de Mol was het een spannende avond, omdat het brak met de traditie om op donderdagavond te worden uitgezonden. Het veertiende en het vijftiende seizoen begonnen beide met 2,5 miljoen kijkers, een iets hogere score.

De kijkcijfers van Wie is de Mol zijn sinds 2012 behoorlijk hoog. In dat jaar passeerde de realityshow voor het eerst de grens van 2 miljoen kijkers. Vorig seizoen behaalde de show met de seizoensfinale een kijkcijferrecord: 3,4 miljoen kijkers.

Wie is de Mol heeft niet alleen een nieuwe uitzendavond, maar ook een nabeschouwing op tv gekregen. MolTalk wist direct na Wie is de Mol 1,1 miljoen kijkers (15 procent) te bekoren. NPO 1 sloot de prime time-uren af met Claudia de Breij‘s Teerling, dat 1,2 miljoen kijkers (18 procent) trok.

De drie NPO 1-programma’s waren samen met het door 1,6 miljoen mensen (24 procent) bekeken WK Darts op RTL 7 de toppers op prime time, gevolgd door de IQ Test op RTL 4. Daar keken dus 1,1 miljoen mensen naar. Vorig jaar – toen de show nog op NPO 1 te zien was – keken er 1,3 miljoen mensen.

De andere meest bekeken titels op prime time waren de laatste Downton Abbey met 674.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 552.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Terug naar de kust met 409.000 kijkers (6 procent) op NPO 3.

SBS 6 kwam met zijn prime time-programmering niet eens de kijkcijfer top 25 binnen. Het station trok 277.000 kijkers (4 procent) met Oz the Great and Powerful.

De vooravondtoppers waren Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen) en Eigen Huis en Tuin (805.000).

De populairste programma’s die na 22.30 uur begonnen waren Hart van Nederland (483.000) en Studio Sport (420.000).

NPO 1 was wederom avondwinnaar met 22 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 7 (17 procent), RTL 4 (14 procent) en SBS 6 (6 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.403.000
02. Wie is de Mol (NPO1) 2.163.000
03. WK Darts (RTL7) 1.554.000
04. Kassa (NPO1) 1.242.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.159.000


06. Claudia de Breij Teerling (NPO1) 1.158.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.128.000
08. MolTalk (NPO1) 1.119.000
09. Nationale IQ Test (RTL4) 1.072.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.037.000


11. Eigen huis en tuin (RTL4) 805.000
12. Campinglife (RTL4) 754.000
13. Downton Abbey (NPO2) 674.000
14. Lachen om home video’s (SBS6) 615.000
15. Cup Cake Cup (NPO3) 592.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.7%
2. RTL7 / 16.7%
3. RTL4 / 13.6%
4. SBS6 / 6.2%
5. NPO2 / 5.9%


6. NPO3 / 5.6%
7. RTL5 / 3.5%
8. Vero / 3.0%
9. NET5 / 2.9%
10. RTL8 / 1.8%


11. SBS9 / 0.9%
12. Comedy / 0.9%
13. Discov / 0.8%
14. FOX / 0.7%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 35,6%
2. Publieke Omroep 33,2%
3. SBS Groep 13,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 








60 Reacties op “Wie is de Mol wint met ruime cijfers van IQ Test”


  1. Anonymous

    npo 14 x in de lijst van 25
    rtl 7 x
    sbs 4 x

    dat rtl nog 33 % m.a. heeft is mij een beetje onduidelijk
    zou gehalveerd moeten zijn naar mijn idee

  2. Anoniempje

    Hoe voorspelbaar deze kop.
    Dit zou dus moeten zijn: Wie is De Mol verliest bijna half miljoen kijkers op zaterdag

  3. Al mijn reactie's worden vastgehouden voor moderatie..

    Genoten van WK Darts.
    RTL 4 wederom de derde zender..
    Veronica doet het weer!

  4. Robin D

    Knap dat WIDM zijn kijkers weet vast te houden ondanks de verhuizing.

  5. Anoniempje

    Moltalk en Claudis verliezen daarna ook nog eens 1 miljoen kijkers. Voorspelt niet veel goeds voor de oudejaarsconference van Claudia. En niemand zit dus op nog meer geklets over WIDM te wachten.

  6. We

    Zaterdag is toch een dag waarop je widm vaker gaat missen door afspraken dan op de donderdag. Hoor het nu al om me heen. Moltalk en verhuizing nr zaterdagavond laten wel zien hoe dit programma wordt uitgemolken. Toch best bijzonder dat moltalk een miljoen kijkers kwijtraakt…

  7. ikke

    Volgende week geen darten eens kijken hoe RTL4 het dan doet.
    En waar is SBS??? 6% OMG:)))

  8. Martijnjdd

    @ Anoniempje: “Niemand” zit op het geklets over WIDM te wachten …
    1,1 miljoen kijkers!!! Hoezo niemand?

  9. edwin

    Gaat met uitgesteld kijken gewoon weer tegen de 3mln halen.

  10. Sebas

    Reality-show????

  11. Menno

    Ik vraag me af hoeveel kijkers de iq test had kunnen hebben als de app er niet om de haverklap uitknalde. Wat een drama! Ben na vraag 5 ook naar de Mol gezapt. Waarom kan BNN zonder sponsorbudget dit wel en RTL niet. Wat een farce!

  12. Arjan

    Mark, enz

    SBS6 valt hard hoor het ijs, slecht keuze films en verder slecht bekeken.
    SBS6 heeft klein beetje geluk dat er geen Nederlander in de finale dart zit.

    Hier mijn voorspelling voor vandaag, wie doet er mee!!??

    Npo1
    20:30 1.7 miljoen
    21:30 1.5 miljoen

    Rtl4
    20:00 1.8 miljoen
    21:00 2.1 miljoen

    RTL7
    20:00 1 miljoen

    SBS6
    20:30 500.000 kijkers
    21:30 650.000 kijkes
    22:30 1 miljoen

  13. Colin

    Widm had natuurlijk op donderdag moeten blijven, maar daarnaast vind ik moltalk op tv een stuk slechter dan op internet de laatste jaren. Het kwam te gehaast over en dat is ook niet gek met slechts 20 minuten uitzendtijd.

    Ik hoop dat ze volgend jaar weer terug gaan zoals het was!

  14. gtstfites

    2,4 miljoen kijken nog naar het Journaal terwijl alles op internet staat.

  15. Pake, Ljouwert

    Claudia, bedankt voor een prachtig programma. Moltalk vind ik overbodig. Ik ben het eens met Colin. WIDM had gewoon op donderdag moeten blijven. Ik haak als kijker niet af want het is nog steeds een aardig programma.

  16. Ruud

    IQ test was niet te doen. Nieuwe zender, oud decor, vervelende presentaties / interviews tussen de test, reclameblok midden in de test, online meespelen dat gewoon niet werkt (ik moest antwoorden geven voor ze op beeld genoemd waren). Na 7 vragen spelen heeft het dan geen zin meer om dan door te kijken dus weggezappt. Zeer slecht geproduceerd!

  17. Andre

    Moltalk leeg nergens op. Was er überhaupt budget voor? Want zelfs een decor kon er niet af.

    Wie is de mol zelf natuurlijk weer super.

  18. iaap gehrels

    Wat een onzin geklets dat moltalk! Keken trouwens Terug naar de Kust heerlijke
    thriller.

  19. Marcel

    WIDM flikt het nog steeds, dus de verhuizing heeft vooralsnog geen groot effect op de kijkcijfers, mooie cijfers. Ik vond het een sterke eerste aflevering, maar nog totaal onduidelijk wie ‘de mol’ is. Prachtige lokatie weer, mooi in beeld gebracht, erg filmisch.
    Volgende week Weet ik Veel er tegenover op RTL 4, dus dat wordt WIDM semi-‘live’ terug kijken.

  20. Anonymous

    IQ test blijft leuk! Zag er mooi uit en Jeroen en Beau waren top!

  21. annie

    Wat een prachtige theatershow van Claudia de Breij. Genoten van de eerste tot de laatste minuut.

  22. karin

    vond de IQ test erg slecht. hele domme grappen, veel gepraat, traag en wat een belachelijke slechte filmpjes! zat echt totaal geen vaart in. en die app, tja, schandalig!

  23. Anoniempje

    @ annie. Je bedoelt zeker: genoten van de laatste minuut, omdat je wist dat het toen bijna afgelopen was.

  24. enzo

    Claudia de Breij was inderdaad fantastisch. Mooi opgebouwd programma.

  25. Anonymous

    Ik was altijd groot fan van Claudia, maar sinds zij het opneemt voor al die parasiterende asieleisers is mijn enthousiasme bekoeld.

  26. Vin

    Claudia de Breij was tenenkrommend slecht. Geforceerd leuk doen met matige grappen, en dan heb ik het nog niet over haar vreselijke zangstem en misplaatste morele superioriteitsgevoel.

  27. Rick

    M C kijkt niet meer verder dan NPO 1 en RTL4. Tunnelvisie noemen we dat. Mooie cijfers voor RTL7 met darts!

  28. Wim

    Vorig jaar stond dit programma bij BNN op de woensdag maar minder concurentie was maar nette cijfers tegenover Darts en De Mol…Zonder Darts waarschijnlijk 1.3 miljoen….Waar is SBS 6 afgelopen weken gebleven?

  29. Peter

    WIDM heeft echt zijn beste tijd wel gehad…. Art is een beroerd presentator (lees: autocue-lezer), de groep mensen een stel ego’s bij elkaar en de opdrachten waren geen reet aan …. ben er klaar mee!

  30. mark

    Een dartsfinale zonder Nederlanders zal toch minder kijkers trekken.

  31. mark

    De BBC zendt beelden uit van het BDO WK maar niet op een gunstig tijdstip.

  32. mandy

    Mooie cijfers voor Claudia de Breij op de late avond. Genoten!

  33. Anonymous

    mark
    zondag 03 januari 2016 om 11:54
    BDO stelt helemaal niets (meer) voor.
    Weggegooid -Engels- belatinggeld.

  34. Anonymous

    BDO stelt helemaal niets (meer) voor.
    Weggegooid -Engels- belastinggeld.

  35. RS

    Drama die app vann de IQ test ben halverwege weggezapt

  36. joost

    ” Wat hebben we vreselijk gelachen om het optreden van Claudia de Breij” , die er als geprotegeerde juffrrouw van DWDD er werkelijk heeelemaal niks van bakte.
    Wat een onzin ” artieste” is dat zeg.
    Moet die nou dit jaar een oudejaars conference houden, waarbij half Nederland om 12.00 in slaap zal zijn gevallen?

    Nog erger was de oplichterij van Veronica die voor de 240ste keer de film Lethal wapen liet zien. Lekker goedkoop ook. Maar kijkcijfers waren nul.
    Veronica een armoedige omroep geworden.

  37. Plumpudding

    600.000 kijkers zapten weg na de IQ-test. Wat is er met Late Night aan de hand?

  38. aammehoela

    Eurosport zend ook het BDO-darts uit. Wat de kijkcijfers betreft: benieuwd hoe dat volgende week zaterdagavond zal zijn. Geen darts en geen IQ-test, dus hoe zal WIDM dan scoren. Hoe gaat RTL4 scoren en SBS 6. Immers, de 1,5 miljoen kijkers van RTL7 zullen grotendeels naar een andere zender gaan kijken.
    Zelf niets gezien, zal WIDM terugkijken, en dat zal wel vaker gaan gebeuren.

  39. Rakker

    Het spijt me voor mevrouw de Breij.
    het was echt niet de moeite waard.
    Nog slechter dan Paul de Leeuw, nou en dat zegt wat.

    Haar politieke prietpraat bij DWDD voegt ook niks toe.

    Jammer, ze moet een ander baantje gaan zoeken.

  40. Anonymous

    @Plumpudding, was een herhaling van oudejaarsavond.

  41. Boris

    Veel teleurgestelde mensen die al zijn gespoilerd door Wie is de Mol zelf, Social Media of wie dan ook omdat ze niet kunnen of willen kijken op zaterdag. Was veel minder het geval op de donderdagavond. Gaat het programma nog wel opbreken.

  42. pascal

    seizoens start met 2.1 ipv 2.4 laten we hopen dat het nog gewenning is WidM op zaterdag

    overigens de mol is al bekend na de verspreking van Susan Visser bij Moltalk

  43. pascal

    plumpudding herhaling van Late night jaaroverzicht???

  44. Pipo Koeien

    And the winner is: RTL7 !
    4 uur Darts met een gemiddelde van 1,6 miljoen is uniek.
    Vanavond Dakar en een top finale zonder Nederlanders (helaas).
    Ik denk toch nog wel 750-800.000 liefhebbers.

    Of is dat walgelijke Boer Zoekt Kap Laarzen vrouwtje er soms weer?

  45. aammehoela

    Ik blijf het altijd onbegrijpelijk vinden dat men een sport niet meer kijkt als er geen Nederlander meer aan meedoet. Gisteravond 1,6 miljoen kijkers en vanavond de helft minder. Dan moet je nog beseffen dat er geen ere-divisievoetbal er tegenover staat of het veelgeprezen BZV.
    Je kijkt een sport omdat je het leuk vindt en anders kijk je niet. Punt uit.
    Komende EK-voetbal zal dit ook wel weer blijken. Miljoenen kijkers minder omdat “ons team” niet meedoet. Nou en, het blijft toch interessant genoeg.

    In ieder geval getuigen de goede kijkcijfers voor RTL7 dat SBS een complete vergissing indertijd heeft begaan door het darts te laten schieten. Het had voor SBS bv. zo mooi op Veronica gekund.

  46. Anonymous

    Ook de 2e dag in 2016 is er weer meer naar RTL gekeken dan naar de NPO

  47. Koekerd

    Volgens mij is Eyeworks/RTL vergeten om de vormgeving van de IQ-test op te vragen bij BNN. Erg grappig om te zien. Die vormgeving paste namelijk TOTAAL niet bij het decor en zo.

    @Menno: waarschijnlijk kan BNN dit doen door de afwezigheid van sponsorgeld. We betalen er met z’n allen voor in plaats van een of meerdere sponsoren. Wat ik overigens geen probleem vind met dit soort programma’s. Maar het is wel een redelijk duur grapje om al die servercapaciteit in te kopen/huren.

    Wel mooi om te zien hoe bagger het is om een NPO-programma bij de commerciëlen te kijken. Voor mij hét argument dat de NPO gewoon amusement moet mogen uitzenden. We betalen er met z’n allen voor, dus mogen er ook programma’s komen die grote groepen mensen aanspreken. Van liefhebbers van Frans Bauer tot fans van zwartwit-balletvoorstellingen op a-tonale vioolklanken.

  48. Bertje

    SBS gaat dit zo niet volhouden. Wanneer wordt de zendergroep gesloten, denken jullie?

  49. Willem

    Het zielige provoceren gaat in 2016 gewoon door. De kijkcijfers voor Claudia de Breij zijn gewoon hartstikke goed. Het was ook een prima show van een heerlijk mens. Als het je ding niet is, gewoon iets anders met je tijd gaan doen.

  50. anonymous

    Bertje Zolang ze maar betaalt worden van jou abonnement geld
    van de kabel , dus ze verdwijnen voorlopig niet

  51. anonymous

    ANONYMOUS 15.08 de middelclass zit bij familie, en kijkt dan geen tv of is op restaurant, op gaat stappen
    De laagst betaalden hebben geen cent te makken hun enige vermaak is RTL

  52. Anonymous

    Nopt
    De Reunie Journaal 1.800.000
    TV Show: 1.400.000

    RTL4
    Moordvrouw: 1.950.000
    Divorce: 2.120.000
    Prinses op de Erwt (H): 600.000

    RTL7
    Darts Finale 900.000

    SBS6
    Wegmisbruikers 500.000
    Oplichters in het buitenland: 680.000
    Hart van NL: 1.150.000

  53. Peter

    De iq test was goed te doen, het aantal reclames viel mee ( commerciëlen kunnen niet zonder en anders moet men maar aangeven hoe een zender dan wel geld kan binnen halen, meeste mensen die zich irriteren aan reclames denken dat alles niets kost of willen voor een dubbeltje op de eerste rang). Wel een slecht punt dat de app niet werkte dat had de producent beter moeten regelen. Maar goed blijkbaar hebben een aantal mensen geen pen en papier…. om dan maar weg te zappen is een slap excuus. Presentatie beviel beter dan die BNN presentatoren. Wie is de mol op zaterdag nee is vervelend donderdag betere uitzenddag.

    En of de iq test nou op de NPO was of de commerciëlen geen verschil, mensen die het bagger noemen hebben bij voorbaat al een negatieve mening over commerciëlen. Ik zie liever het publieke tv geld gestopt worden in de zorg dan alle amusementsprogramma’s op NPO1. NPO 1 is gewoon een commerciële zender gezien de programmering.

  54. Menno

    De servers voor de iq test kostten slechts een paar luttele centen per deelnemer. Met een mille of 10 kun je best wat leuks neerzetten.

  55. wim

    Inderdaad Peter (16.30 uur) Ze kunnen beter het geld van de NPO in de zorg stoppen. Dan kunnen de hoge mannen met hun mega salaris deze nog verder verhogen.
    Wat ben je toch ‘n sukkel.

  56. J

    Rtl5 is op dit moment trendong topic in nederland. Het regent klachten over de beelsvullende reclame van The Blacklist.

    Goed bezig rtl….

  57. Martijn

    @J
    Is ook heel irritant… En het logo is ook veel groter volgens mij

  58. Anonymous

    @wim
    Praat niet zo dom, megasukkel.

  59. Fred Kroket

    Wim, übersukkel! Untermensch!

  60. Anonymous

    Het is een uitgemolken langdradig programma met een hoop geklets.

    De kantidaten denken dat ze heel wat zijn, wat een kapsones hebben ze toch.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.