Wie is de Mol wint met ruime cijfers van IQ Test
De kijkcijfers van zaterdag 2 januari 2016 (SKO)
Het zestiende seizoen van Wie is de Mol is zaterdagavond met mooie cijfers van start gegaan op NPO 1. Er keken 2,2 miljoen mensen naar de eerste aflevering op de nieuwe uitzendavond, goed voor 28 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie is de Mol won met ruime cijfers van de voormalige NPO 1-show De Nationale IQ Test, dat zaterdag voor het eerst werd uitgezonden door RTL 4. Die show was goed voor 1,1 miljoen kijkers en 14 procent marktaandeel.
Voor Wie is de Mol was het een spannende avond, omdat het brak met de traditie om op donderdagavond te worden uitgezonden. Het veertiende en het vijftiende seizoen begonnen beide met 2,5 miljoen kijkers, een iets hogere score.
De kijkcijfers van Wie is de Mol zijn sinds 2012 behoorlijk hoog. In dat jaar passeerde de realityshow voor het eerst de grens van 2 miljoen kijkers. Vorig seizoen behaalde de show met de seizoensfinale een kijkcijferrecord: 3,4 miljoen kijkers.
Wie is de Mol heeft niet alleen een nieuwe uitzendavond, maar ook een nabeschouwing op tv gekregen. MolTalk wist direct na Wie is de Mol 1,1 miljoen kijkers (15 procent) te bekoren. NPO 1 sloot de prime time-uren af met Claudia de Breij’s Teerling, dat 1,2 miljoen kijkers (18 procent) trok.
De drie NPO 1-programma’s waren samen met het door 1,6 miljoen mensen (24 procent) bekeken WK Darts op RTL 7 de toppers op prime time, gevolgd door de IQ Test op RTL 4. Daar keken dus 1,1 miljoen mensen naar. Vorig jaar – toen de show nog op NPO 1 te zien was – keken er 1,3 miljoen mensen.
De andere meest bekeken titels op prime time waren de laatste Downton Abbey met 674.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 552.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Terug naar de kust met 409.000 kijkers (6 procent) op NPO 3.
SBS 6 kwam met zijn prime time-programmering niet eens de kijkcijfer top 25 binnen. Het station trok 277.000 kijkers (4 procent) met Oz the Great and Powerful.
De vooravondtoppers waren Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen) en Eigen Huis en Tuin (805.000).
De populairste programma’s die na 22.30 uur begonnen waren Hart van Nederland (483.000) en Studio Sport (420.000).
NPO 1 was wederom avondwinnaar met 22 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 7 (17 procent), RTL 4 (14 procent) en SBS 6 (6 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.403.000 02. Wie is de Mol (NPO1) 2.163.000 03. WK Darts (RTL7) 1.554.000 04. Kassa (NPO1) 1.242.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.159.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.7% 2. RTL7 / 16.7% 3. RTL4 / 13.6% 4. SBS6 / 6.2% 5. NPO2 / 5.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 35,6% 2. Publieke Omroep 33,2% 3. SBS Groep 13,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |