The Island beste introductie op Net5 sinds 2009
De kijkcijfers van donderdag 21 januari 2016 (SKO)
De Arie Boomsma-show The Island is donderdagavond met 522.000 kijkers van start gegaan op Net5, goed voor 8 procent marktaandeel. Daarmee staat het programma op 21 in de dagelijkse kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Net5 spreekt van een succes. “De eerste stap in de nieuwe koers van Net5 is hoopgevend ontvangen. Opvallend was dat The Island het ook goed deed onder jonge en mannelijke kijkers“, zegt zenderbaas Carter Duong.
Hij vervolgt: “Dit past bij de verbreding van de zender. Het is tevens het eerste programma van het nieuwe Net5-gezicht Arie Boomsma. We zijn bijzonder trots op de scores en op de mensen die hier hard aan hebben gewerkt.”
In de commerciële doelgroep 20 tot 54-jarigen werd 11,6 procent marktaandeel behaald. “Dit is ver boven het zendergemiddelde van Net5 (5,1 procent in 2015) en hiermee was The Island de beste programma-introductie op de zender sinds 2009.”
De grote winnaar op prime time was NPO 2, dat bijna 1,8 miljoen kijkers (27 procent) trok met De Slimste Mens. Verder deed vooral Het Mooiste Meisje Van De Klas het goed met 1,2 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 1.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 966.000 kijkers (17 procent) op NPO 2, Arm in Nederland? Eigen Schuld! met 896.000 kijkers (15 procent) op NPO 2 en de film De Marathon met 865.000 kijkers (15 procent) op RTL 4.
De NPO 1-serie Tessa bleef steken op 863.000 kijkers (14 procent), terwijl SBS 6 niet verder kwam dan 451.000 kijkers (8 procent) voor NCIS: New Orleans.
RTL 5 had een dramatische avond. Met de comedyshows Iliza Shlesinger: War Paint en Whitney Cummings: Money Shot scoorde het nog geen 100.000 kijkers. Er keken respectievelijk 97.000 (2 procent) en 87.000 (2 procent) mensen.
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), GTST (1,7 miljoen), DWDD (1,5 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,5 miljoen) waren de vooravondtoppers. RTL Boulevard trok 1,1 miljoen kijkers en Utopia 646.000.
De late night-topper was Over Mijn Lijk met 993.000 kijkers op NPO 1, gevolgd door Hart van Nederland (968.000), Shownieuws (878.000), RTL Late Night (851.000) en Jinek (770.000).
NPO 1 was de meest bekeken zender met 22 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (19 procent), NPO 2 (11 procent) en SBS 6 (10 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.085.000 02. De Slimste Mens (NPO2) 1.759.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.668.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.535.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.500.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.8% 2. RTL4 / 19.3% 3. NPO2 / 11.4% 4. SBS6 / 9.6% 5. NET5 / 5.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,2% 2. RTL Nederland 27,5% 3. SBS Groep 18,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |