Dramatische kijkcijfers voor Koefnoen Presenteert


De kijkcijfers van vrijdag 29 mei 2015 (SKO)

Foto: NPSDe nieuwe vrijdagavond van NPO 1 duikelt verder onderuit. Vooral Koefnoen Presenteert, de serie minicomedy’s van de makers van Koefnoen, stelt zwaar teleur. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 brengt sinds vorige week de programma’s Witse (half negen), Koefnoen Presenteert (half tien) en een compilatieserie van de TV Show (tien uur) op prime time. Waar Witse een succes is, met zowel vorige als deze week 1,3 miljoen kijkers, zijn de andere twee titels een flop.

Koefnoen Presenteert begon vorige week al met een voor NPO 1 magere 919.000 kijkers en 14 procent marktaandeel. Deze week zakt het programma flink in: er keken vrijdagavond slechts 546.000 mensen, goed voor 8 procent marktaandeel.

De compilatieserie van Ivo Niehe’s TV Show deed vorige week 679.000 kijkers en 11 procent marktaandeel om vrijdagavond in te zakken tot 595.000 kijkers en 10 procent marktaandeel.

Het zijn zwaar teleurstellende kijkcijfers voor NPO 1. Waar Witse nog de kijkcijfer top 5 haalde, staan Koefnoen en de TV Show in de onderste regionen van de top 25. Koefnoen en de TV Show scoorden respectievelijk 67 en 62 procent onder NPO 1’s laatste weekgemiddelde.

NPO 1 scoorde naast Witse vooral met het Achtuurjournaal, dat met 1,9 miljoen kijkers en 33 procent marktaandeel de topper van de avond was.

Waar NPO 1 gewoonlijk de grootste zender van het land is, pakte ze vrijdagavond zilver met een voor die zender voorzichtige 16 procent marktaandeel. RTL 4 won met gemak van de publieke zender: dat station noteerde 23 procent aandeel.

RTL 4 scoorde vooral met Superkids, dat met 1,5 miljoen kijkers en 22 procent marktaandeel de prime time-winnaar én de nummer twee van de avond was.

NPO 2 en SBS 6 waren de nummers drie en vier met beide 8,8 procent marktaandeel. NPO 2 deed goede zaken met Twee Voor Twaalf (859.000 kijkers, 14 procent), terwijl SBS 6 op prime time 525.000 kijkers trok met Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides.

Salt

Het NOS Journaal (1,9 miljoen) won met gemak van concurrenten Half Acht Nieuws (1,3 miljoen) en Hart van Nederland (825.000). De meest bekeken actualiteitenrubrieken waren EenVandaag (981.000) en Nieuwsuur (873.000).

De showrubrieken RTL Boulevard en Shownieuws trokken 941.000 en 825.000 kijkers, ’s lands enige soapserie GTST trok 1,5 miljoen kijkers, Utopia deed 598.000 kijkers en RTL Late Night (1,4 miljoen) won de talkshowstrijd van Pauw (619.000).

De meest bekeken film van de avond was Salt met 527.000 kijkers op RTL 5. De meest bekeken niet-Nederlandstalige serie was The Big Bang Theory met 351.000 kijkers op Veronica.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.944.000
02. Superkids (RTL4) 1.483.000
03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.462.000
04. RTL Late Night (RTL4) 1.431.000
05. Witse (NPO1) 1.284.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.269.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.063.000
08. EenVandaag (NPO1) 981.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 941.000
10. Nieuwsuur (NPO2) 873.000


11. Twee voor twaalf (NPO2) 859.000
12. Sportjournaal (NPO1) 838.000
13. Late nieuws (RTL4) 822.000
14. Gesprek met premier (NPO1) 812.000
15. De IJzeren Eeuw (NPO2) 775.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 23.2%
2. NPO1 / 16.2%
3. NPO2 / 8.8%
4. SBS6 / 8.8%
5. RTL5 / 5.1%


6. NET5 / 4.5%
7. RTL7 / 4.4%
8. NPO3 / 4.3%
9. Vero / 3.4%
10. RTL8 / 1.5%


11. Discov / 1.0%
12. N.geog / 0.9%
13. TLC / 0.8%
14. Comedy / 0.6%
15. Eurosp / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 34,2%
2. Publieke Omroep 29,7%
3. SBS Groep 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen