Twee miljoen kijkers voor dag van nationale rouw
De kijkcijfers van woensdag 23 juli 2014 (SKO)
De aankomst van de slachtoffers van MH17 in Eindhoven en de colonne van rouwauto’s naar Hilversum, trok woensdag 2 miljoen kijkers naar Nederland 1, goed voor 57,2 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het gaat hier om het gemiddeld aantal kijkers voor het verslag van de NOS tussen 14.30 en 20.00 uur. RTL Nieuws stond in de schaduw van de NOS en trok slechts 293.000 kijkers met zijn extra uitzending, van 16.10 tot 19.55 uur.
De actualiteitenprogramma’s van de Publieke Omroep bezetten de top vijf van woensdag volledig. Na de Dag van Nationale Rouw, trok het Achtuurjournaal ruim 3 miljoen kijkers. EenVandaag, dat dáárna te zien was, wist 1,9 miljoen kijkers te boeien.
De top vijf wordt afgemaakt door Nieuwsuur (982.000 kijkers) op Nederland 2 en het late Journaal (853.000) op Nederland 1.
RTL Nieuws was met afstand tweede keuze. Het Half Acht Nieuws begon vlak voor acht uur en trok 726.000 kijkers, terwijl RTL Boulevard direct aansluitend, dus op prime time, 636.000 kijkers wist te boeien. De GTST Quiz ging toch niet door.
Na EenVandaag, om 21.00 uur, begon de reguliere programmering op Nederland 1. Midsomer Murders trok 842.000 kijkers en was daarmee prime time-winnaar.
RTL 4 hervatte de programmering iets voor half tien met Jouw Vrouw Mijn Vrouw VIPS (636.000 kijkers).
SBS 6 wist 806.000 kijkers te boeien met Hart van Nederland.
Top 15 01. Journaal 20:00 (Ned1) 3.001.000 02. Dag van Nationale Rouw (Ned1) 2.048.000 03. EenVandaag (Ned1) 1.919.000 04. Nieuwsuur (Ned2) 982.000 05. Journaal laat (Ned1) 853.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. Ned1 / 37.9% 2. RTL4 / 10.9% 3. Ned2 / 7.8% 4. SBS6 / 7.1% 5. Vero / 4.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 48,3% 2. RTL Nederland 19,1% 3. SBS Groep 13,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |