Sterren Springen snoept kijkers weg bij concurrentie


De kijkcijfers van zaterdag 5 april 2014 (SKO)

De tweede serie van Sterren Springen is zaterdagavond met ruim 1 miljoen kijkers van start gegaan op SBS 6, goed voor 16 procent marktaandeel. Dat is 67 procent boven het laatste weekgemiddelde van de tv-zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Sterren Springen heeft flink wat kijkers weggesnoept bij de concurrentie. Vooral Frans Bauers Bananasplit liet een forse kijkcijferdaling zien: zijn Bananasplit ging van 1,7 miljoen kijkers naar 938.000 kijkers.

Direct na Bananasplit kwam De Kwis uit op 1,3 miljoen kijkers (vorige week 1,5 miljoen), waarna Ik Vertrek – dat deels tegenover Sterren Springen stond – wél stabiel bleef op 1,5 miljoen kijkers.

Ook RTL 4 verloor kijkers aan de concurrentie. Wie Ben Ik kwam uit op 964.000 kijkers (vorige week 1,2 miljoen) en de Linda de Mol-show Weet Ik Veel op 1,4 miljoen (vorige week 1,7 miljoen).

SBS 6 won juist flink. Vorige week keken er nog maar 541.000 kijkers naar de vooruitblik van Sterren Springen.

Sterren Springen geeft de Marc Klein Essink-show Kluizenspel een flinke push. Dat programma trok om kwart over tien 730.000 kijkers op SBS 6, de meest bekeken aflevering tot nu toe.

Al met al was SBS 6 de derde zender van het land (12,4 procent). Nederland 1 was als vertrouwd de nummer één (22,1 procent), mede dankzij avondtoppers Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Studio Sport Eredivisie (1,7 miljoen) en prime time-winnaar Ik Vertrek (1,5 miljoen).

In 2012 trok Sterren Springen gemiddeld 1,5 miljoen kijkers, maar toen was de concurrentie veel minder zwaar. Waar Gerard Joling en Kim-Lian van der Meij het nu opnemen tegen tv-sterren als Linda de Mol en Paul de Leeuw, stond de show toen tegenover de minder bekeken Nederland 1-titel Strictly Come Dancing en de Gordon-flop Beat the Best op RTL 4.

Overigens keken op het hoogtepunt 1,5 miljoen mensen naar Sterren Springen. “Dit leverde een marktaandeel van 16,7 procent op in de voor de zender belangrijke doelgroep 20-54 jaar“, aldus de zender.

Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.858.000
02. Studio Sport Eredivisie (Ned1) 1.749.000
03. Ik Vertrek (Ned1) 1.473.000
04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.431.000
05. De Kwis (Ned1) 1.295.000


06. Kassa (Ned1) 1.059.000
07. Sterren Springen (SBS6) 1.040.000
08. Dit Was Het Nieuws (RTl4) 966.000
09. Wie Ben Ik (RTL4) 964.000
10. Bananasplit (Ned1) 938.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 930.000
12. Journaal 18:00 (Ned1) 863.000
13. RTL Woonmagazine (RTL4) 771.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 752.000
15. Kluizenspel (SBS6) 730.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 22.1%
2. RTL4 / 17.6%
3. SBS6 / 12.4%
4. Ned2 / 6.7%
5. RTL7 / 5.1%


6. RTL5 / 5.0%
7. Vero / 2.8%
8. Ned3 / 2.5%
9. NET5 / 2.0%
10. RTL8 / 1.9%


11. FoxEre / 1.4%
12. Comedy / 1.3%
13. Discov / 0.9%
14. TLC / 0.8%
15. Nick / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,3%
2. RTL Nederland 29,6%
3. SBS Groep 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

69 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Björn
april 7, 2014 13:28

Leuk ! Programma’s voor het zelfde kijkerspubliek op de zelfde tijd : Bananasplit (NSO1) en Sterren Springen (SBS6)

Gast
Gerdien
april 7, 2014 10:06

Een aardig format uitgerekt tot ruim twee uur slechte televisie: da’s ook een hele kunst! Het duurt niet alleen veel te lang: het ziet er goedkoop uit, de presentatie is rommelig en de jury is overduidelijk geïnstrueerd om bepaalde kandidaten te bevoordelen.

Gast
Kees
april 7, 2014 09:17

Sterren Springen was zoooo leuk!
Mooie verscheidenheid aan kandidaten en gekke sprongen!!

Om te gieren!!!!

Gast
Huiskamer
april 7, 2014 09:13

Na 40 minuten hadden er nog maar twee mensen gesprongen. Voor ons allen het teken om maar eens wat anders op te zetten.

Gast
Ton
april 7, 2014 07:37

De reclame voor sterren springen is VEEL beter dan het programma zelf.
Dit zal een matig seizoen worden, mede door de niet erg interessante springers die het grote publiek niet boeien.

Gast
Edwin
april 7, 2014 00:50

Ik keek het eerste seizoen van Sterren Springen al graag, maar dit seizoen is nog vermakelijker en de show zag er zeer goed uit. Complimenten en dat het gewoon simpel vermaak is dat weet ik ook wel. Mag soms toch ook.

Gast
Moppie
april 6, 2014 23:13

Ik heb het gedaan. Sterren springen gekeken. Je moet alles een keer gedaan hebben. Het was wel een wake up call om te zien, hoe diep de Nederlandse tv is gezonken.
STERREN springen. Wie is er een ster in de show ? Dikke Dennis ? (uhhhh), een zelfverliefde schaatser ? Dames die door de siliconen nauwelijks onder water verdwijnen ?
Kijken in de hoop, dat er een gebit op de bodem ligt ? Dat een vergrote borst knapt ? Wat bezielt mensen, die dit kijken. Ik heb het volgehouden maar nooit meer.

Het origineel van Stefan Raab was nog lachen.

Enfin: er zit een knop op. Die staat weer op uit. Gelukkig hebben we geen kijk- en luistergeld meer.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 22:19

Typisch Carlo en Irene lijkt me heel leuk!

Gast
Owen
april 6, 2014 22:03

Typisch carlo en Irene wordt helemaal niks. Tv kantine is verschrikkelijk. Gaan ze nog meer typetjes doen, overkill

Gast
Bamibal
april 6, 2014 21:38

Uitslag van sterren springen was heel erg rommelig, Gerard zei hele tijd de verkeerde namen en dingen

Gast
Anoniem
april 6, 2014 18:26

@ Ano

RTL5 zendt vanaf september een Reality serie uit over ‘DeKlusflat’.

https://www.facebook.com/deFlatamsterdam?filter=2
http://www.klushuisamsterdam.nl

Hier kun je er meer over lezen.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 18:16

Nieuw RTL5 programma voor het najaar;
http://www.rtl.nl/de-vakantie-van-je-leven/#!/

Lijkt me leuk als ze zoiets in de vooravond zetten, elke avond een andere vakantie ofzo. Zo hoef je niet perse elke avond te kijken.

18:30 Jongeren op school (jongeren gevolgd in hun dagelijkse leven op school)
19:00 112 ooggetuige
19:30 De vakantie van je leven
20:00 Gameshow (iets serieus en niet vies/ordinair)

Gast
Jane
april 6, 2014 17:54

Waarom?

Gast
Anoniem
april 6, 2014 17:28

GAUW OVER TOT DE ORDE VAN DE DAG………………..HM STERREN ,WAREN HET NOG MAAR STERREN

Gast
Flippo
april 6, 2014 16:17

Waarom moest Sterren Springen zo gerekt worden? Als het programma anderhalf uur had geduurd, met daarna een uur Kluizenshow, had Hart van Nederland gewoon om 22:30 uur kunnen beginnen. Nu pas om 23:20 uur!

Gast
Maarten
april 6, 2014 16:05

Volgens mij is dit pas de derde show die meer dan miljoen kijkers naar SBS trekt dit jaar. Dus waarom dat geklaag? Prima.

Gast
demente opa
april 6, 2014 15:14

Ik ben ook 1 van de 800.000 debielen die ons aller Fransje Bauer ingeruild hebden voor de Spring in het Water show.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 15:09

matig, ik zapte van en naar de film volg week kijk ik niet meer i got the idea.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 14:25

Ik von het super mooie show ik ga elke week wel kijken denk ik wel.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 13:36

Ik van 13.26 beschuldig anderen er wel van debiel en dementerend te zijn maar zelf ben ik dat ook.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 13:26

“De debiele Weet Ik Veel! RTL4-kijker heeft massaal naar Sterren Springen gekeken”

Nou dat valt wel mee, maar de debiele dementerende Bananasplit Ned1-kijker heeft inderdaad wel massaal naar Sterren Springen gekeken.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 13:04

Oh nee… Arme Art Rooijakkers… PopCafé… 94.000 kijkers!

Gast
Marc E. Putto
april 6, 2014 13:01

Ongekend storend die reclamebreaks steeds, bijzonder irritant!

Gast
Fleur
april 6, 2014 13:01

Anti-fox, ik schrik behoorlijk. U plant een week van te voren dat u op zaterdagavond zal moeten zappen? Omdat u niets op de planning heeft? Mijn hemel. Ik schrik. Leven wij in zo’n maatschappij? Het is bijna gênant.

Mijn zaterdagavonden zitten meestal vol. Heerlijk afspreken met vrienden. Maar ook als ik een rustiger weekend heb, vind ik altijd iets zinnigs te doen.

Gast
boris
april 6, 2014 12:57

Nederland1 doet het weer!

Gast
Anti-Fox
april 6, 2014 12:38

Het tv-aanbod op prime-time was zodanig dat ik blij ben dat ik wat ander te doen had gisteravond. Via dat groene knopje toch nog Studio Sport in zijn geheel kunnen zien oftewel het enige hoogtepunt van deze avond. Volgende week zaterdagavond wordt mogelijk een probleem. The Voice UK is klaar (vanavond herhaling BBC 3), en niets op de planning staan. Wordt zappen, dvd of gewoon radio aanzetten, want zowel PO als CO bied enkel leeghoofdige tv-programma’s aan. Ik zou zomaar Fox kunnen proberen, alhoewel, nee dan maar de zender van de maand “192 TV”.

Gast
Marc
april 6, 2014 12:31

Nou, net even wat terug zitten gluren van dat gehypte SS maar er is echt geen hol aan. Het is slow TV. Zit totaal geen snelheid in, komen niet to the point. Duurt allemaal veels te lang. Een uurtje zou ‘beter’ zijn maar dat is nog te lang…En dan heb ik nog niet eens over hoe het smoelt op TV. Het is weer goedkoop geproduceerd en plat met weinig sjeu.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 12:26

De debiele Weet Ik Veel! RTL4-kijker heeft massaal naar Sterren Springen gekeken, dit zal zelfs bij SBS de vreugde van het succes aanzienlijk doen temperen.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 12:25

Vond Sterren Springen weer traag, net als vorig jaar. 8 sprongen in 2 uur tijd.
Op het eind wel ineens 4 sprongen binnen 2 minuten, die nog beter waren dan de 1e sprong van de meeste!

Show kan makkelijk in 1,5 uur.

Wat gaat SBS6 na sterren springen doen? Of weer films?

Gast
Anoniem
april 6, 2014 12:24

Beat The Best was geen flop. Rond het miljoen.
Maar het scoorde wel lager dan de meeste RTL4 zaterdagavond programma’s

Volgende week Typisch Carlo & Irene op RTL4. Ik denk 1,5 miljoen kijkers (tenminste dat verdient het, was bij opnames)
Ben wel benieuwd wat ZaterdagavondJURK gaat doen. Zal wel rond de 1,2 miljoen zijn.

Sterren Springen naar 900.000 kijkers.

Gast
Tvminded
april 6, 2014 12:21

Ondanks dat ik meer kijkers had verwacht, mooie score voor SBS, Format is er op vooruit gegaan, betere uitwerking! Alleen namen die je op het puntje van je stoel laten zitten, ontbreken. Ik denk dat Typisch Carlo & Irene spraakmakender wordt volgende week met BN’ers die ander BN’ers persifleren in spelvorm, zag een geweldige promo met Robert ten Brink verkleed als Linda de Mol. Maar SBS keep up the good work!

Gast
Anoniem
april 6, 2014 12:09

De debiele Bananasplit Ned1-kijker heeft massaal naar Sterren Springen gekeken, dit zal zelfs bij SBS de vreugde van het succes aanzienlijk doen temperen.

Gast
Bamibal
april 6, 2014 12:03

ik heb wel genoten van sterren springen hoor mmmmm

Gast
erfgooier
april 6, 2014 11:55

Bananensplit val dit seizoen ook heel erg tegen! Korte afleveringen, korte items. Waarom op dit tijdstip een kinderlijk item?? Is meer iets voor de zaterdagmiddag of zondagmorgen.

Neen Fransje. Volgende keer hopelijk weer volwaardige uitzendingen.

Gast
Anoniem
april 6, 2014 11:51

Buiten alle randdebielen die naar Ned1 hebben gekeken heeft SBS6 het toch prima gedaan.

Gast
boef
april 6, 2014 11:43

Begrijp totaal niet waarom iedereen zo over kijkcijfers praat.
Het is heel simpel: kan je met ern programma geen 5 miljoen kijkers of meer trekken
dan ben je gewoon een loser..beetje blij zijn bij de PO , RTL, SBS6 om 1.5 miljoen kijkers
terwijl ons land bestaat uit 17 miljoen dus stop maar met dat gezeik hier, ammel tokkies
die hun mening geven over kijkcijfers terwijl het geen ene reet voorsteld of dat Nederland
daar ook maar een tel mee bezig is, behalve de tokkies op deze site.

Gast
Jaap
april 6, 2014 11:40

Sterren Springen zag er toch vele malen beter uit dan vorig seizoen. Verder prima cijfers, ook Kluizenspel profiteert er aanzienlijk van.

Gast
Erik
april 6, 2014 11:33

Volgende week 800.000 kijkers, veel nieuwsgierige kijkers door de hype. RTL is volgende week zeker aan roer met familie programma Typisch Carlo & Irene en Weet ik Veel!

Gast
Anoniem
april 6, 2014 11:33

Buiten alle randdebielen die naar RTL4 hebben gekeken heeft SBS6 het toch prima gedaan.

Gast
Marc E. Putto
april 6, 2014 11:26

Jammer, de volgende keren steeds ruim onder het miljoen, dus niet zeer interessant voor de ultiemste adverteerdertsch.

Gast
Max
april 6, 2014 11:25

Leuk om ff terug te kijken en te zien dat sterren springen een stuk volwassener is dan afgelopen jaar! Goed gedaan!

Gast
den
april 6, 2014 11:19

was zeker een vooruitgang vergeleken met de vorige editie top geaan

Gast
Anoniem
april 6, 2014 11:14

Oh dat valt nog mee.

Gast
Calvin
april 6, 2014 11:13

@11:03 Het duurt nog 3 zaterdagen.

Gast
Stijn
april 6, 2014 11:12

Beat the best scoorde ongeveer wat sterren springen nu scoort hahaha

Gast
Zo
april 6, 2014 11:04

Beat the best was geen flop

Gast
Anoniem
april 6, 2014 11:03

Nee, nee, dat Sterren Springen is het net niet. Een grote deceptie deze cijfers natuurlijk. Ze hadden zeker op 1,1/1,2 miljoen kijkers gerekend. Deze cijfers zijn nog erg instabiel.
Iemand enig idee hoelang deze serie SS duurt?

Gast
lia
april 6, 2014 11:01

Gefeliciteerd Eyeworks!
Prachtige show.

Gast
Owen
april 6, 2014 10:56

K u t zendertje 4 heeft niks te bieden op zaterdag. Irritante Aspirine en Gordijn in het uitgekouwde Wie ben Ik en Botox linda met een saaie kwis uitgerekt tot anderhalf uur. Alleen Dit was het nieuws is leuk
Volgende week makkie voor SBS. Want carlo en irene gooien er nog naar een show met make up en pruiken tegenaan

Gast
Marc
april 6, 2014 10:55

@Calvin: WIV is er volgende week nog gewoon hoor…

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen