Kluizenspel stabiliseert onder half miljoen op SBS 6


De kijkcijfers van zaterdag 22 maart 2014 (SKO)

Foto: RTLDe grote studioshow Kluizenspel met Marc-Klein Essink trok zaterdagavond ongeveer evenveel kijkers als vorige week. De derde aflevering wist 469.000 kijkers te boeien op SBS 6, goed voor 7,2 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Kluizenspel begon twee weken geleden met een zeer magere 349.000 kijkers om vorige week te groeien door 465.000 kijkers. Die lijn omhoog heeft zich niet verder voortgezet, waardoor de show nog steeds onderpresteert.

SBS 6 zendt Kluizenspel wekelijks uit na de zaterdagavondfilm, dus op wisselende tijden. Gisteren was dat Zookeeper, dat 611.000 kijkers trok. “We staan in de drukte tussen iedereen in, zoals Nederland 1 en RTL 4. We zien wel hoe het gaat lopen“, zei Essink eerder.

De grote winnaar op zaterdagavond was Nederland 1 met 25,1 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (19,5 procent) en SBS 6 (8,6 procent).

Nederland 1 had met het Achtuurjournaal (2,2 miljoen) en Studio Sport Eredivisie (1,8 miljoen), de meest bekeken programma in huis, terwijl RTL 4 de prime time-winnaar was met 1,8 miljoen kijkers voor Weet Ik Veel.

Andere toppers op prime time waren Bananasplit (1,7 miljoen), De Kwis (1,7 miljoen), Ik Vertrek (1,5 miljoen), Wie Ben Ik (1,4 miljoen) en Dit Was Het Nieuws (946.000).

De seizoensstart van RTL Woonmagazine wist een mooie 853.000 kijkers neer te zetten op RTL 4.

Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 2.226.000
02. Studio Sport Eredivisie (Ned1) 1.843.000
03. Weet Ik Veel (RTL4) 1.774.000
04. Bananasplit (Ned1) 1.711.000
05. De Kwis (Ned1) 1.658.000


06. Journaal 18:00 (Ned1) 1.600.000
07. Ik Vertrek (Ned1) 1.532.000
08. Kassa (Ned1) 1.402.000
09. Wie Ben Ik (RTL4) 1.352.000
10. EenVandaag (Ned1) 1.290.000


11. Schaatsen WK NB (Ned1) 1.162.000
12. Schaatsen WK Allround 5KM H (Ned1) 1.151.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 1.067.000
14. Dit was het nieuws (RTL4) 946.000
15. RTL Woonmagazine (RTL4) 853.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 25.1%
2. RTL4 / 19.5%
3. SBS6 / 8.6%
4. Ned2 / 5.5%
5. RTL7 / 5.0%


6. Vero / 4.4%
7. Ned3 / 4.1%
8. RTL5 / 2.5%
9. NET5 / 2.4%
10. RTL8 / 1.6%


11. FOXEre / 1.4%
12. Discov / 1.4%
13. Nick / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,7%
2. RTL Nederland 28,6%
3. SBS Groep 15,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

37 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Willie
maart 27, 2014 09:05

waarom zetten ze de kluizenspel tegenover weet ik veel?
Linda de Mol is pas rond 22u30 afgelopen en kraak de kluis begint al
rond 22 uur en als het terug wilt kijken moet er nog voor betalen en dat doe ik niet.
Vorigjaar werden er nog wel eens progamma’s een dag daarna herhaalt
maar dat gebeurt bij deze prgamma’s ook niet.

Gast
mischaaj
maart 24, 2014 22:05

*overbodig

Gast
mischaaj
maart 23, 2014 22:16

Het jammere van het Kluizenspel is dat je té makkelijk een hoog geldbedrag krijgt. De spanning is eraf. Waar je bij Miljoenenjacht gespannen zit in welke koffer nu de vijf miljoen zit en bij Show Me The Money geld daadwerkelijk weggespeeld zag worden, weet ik nu, als kijker, dat kandidaat X nooit een kluis kiest, waardoor het Kluizenwegspeel-gedeelte praktisch overboden wordt, omdat hij die 100.000 van het draaiende rad gewoon meeneemt. De spanning is eraf.

Gast
Albert2.0
maart 23, 2014 21:36

Veel kwissen en showprogramma’s die gesponsord werden door de BankGiro loterij waren geen succes. Alleen Heartbet bij de Avro scoorde wel redelijk op Nederland 1. Maar al die kluizenspellen (dit kluizenspel is niet de eerste) deden het allemaal niet zo best.

Gast
Bas
maart 23, 2014 18:46

Leuk programma, alleen jammer van de uitstap optie.
Het programma loopt nu al 3 weken en er is nog geen enkele kandidaat geweest die het uiteindelijke kluizenspel durfde te spelen.Als iedereen voor zeker gaat dan maakt dat het spel uiteindelijk een stuk minder spannend.
Dus misschien voor een eventueel nieuwe seizoen zou het leuker zijn als de uitstap optie er niet meer inzit.

Gast
Jane
maart 23, 2014 18:28

RTL stuurt allang geen persberichten meer.

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 18:21

Onder elkaar twee medianieuwtjes over twee dure mislukte loterijshows: Kluizenspel en Beat the Crowd. Opmerkelijk dat het John de Mol en zijn team niet lukt om goede nieuwe spelshow the bedenken… Is een gat in de Talpa catalogus!

Gast
peter1
maart 23, 2014 15:01

A 12.32 Gelukkig maar voor jou, waar zou je met je opleiding naar moeten kijken?, blijft er niet veel over , de domme zitten nu eenmaal bij Ned1,
noemen we de Opel /Ford !
Wij 65-plussers van de Mercedes, Volvo, BMW klasse weten gelukkig de meerwaarde te waarderen die Ned2 + Ned3 ons biedt!

Gast
peter1
maart 23, 2014 14:58

ANONYMOUS 14.57 De kijkers van Ned1 zijn dan ook geen boeiende personen,
zak chips en cola voor de buis , en er komt de hele avond waarschijnlijk geen zinnig gesprek voorbij ! doe mij maar de VPRO NTR NOS

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 14:57

Obesitas Frans las weer voor uit eigen kaartenbak in een suffe saaie monotone ambiance maar blijkbaar toch weer boeiend genoeg voor de met weinig tevreden, intellectueel beperkte en zijn adorerende Ned1-meute.

Gast
bas
maart 23, 2014 14:50

Opvallend dat NL1 nu ook de zaterdag wint.

Gast
Kijker
maart 23, 2014 14:29

@Floppie Zo dacht ik er in het begin ook over maar de kandidaten halen er telkens wel bijna het maximale uit. En het eindspel is niet de reden. In aflevering 1 waren er zelfs minder kijkers. Dus denk is na!!!!!

Gast
Floppie
maart 23, 2014 14:03

Geen kijker gelooft het eindspel van Kluizenspel. Een electronisch rad is te beinvloeden door productie. Dus oneerlijk en niet spannend. En dus minder kijkers.

Gast
Kijker
maart 23, 2014 13:46

Jammer van Kluizenspel. Er is ook niet genoeg reclame voor gemaakt.
Ik verwacht dat dit programma in seizoen 2 wel 800.000 kijkers kan boeien maar dan moet er wel genoeg reclame worden gemaakt.

SBS gaat minder momenteel want SBS Voetbal wordt uit de lucht gehaald. Ook jaarlijkse evenementen als Domino Day (laatste keer 2,9 miljoen kijkers) zijn al een tijdje verdwenen terwijl dit mij het oude gezellige SBS geeft. Ik hoop dat er goede serie’s komen en dat SBS in 2018 zich weer gaat roeren voor de voetbalrechten.

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 13:45

@ Ano

Dat doen ze nooit hoor. Alleen bij start van nieuwe programma’s / nieuw seizoen.

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 13:45

Geen persbericht vandaag van RTL?

Gast
john
maart 23, 2014 13:43

Ha Eerland,
De zaterdag keihard verloren. Jammer joh!

Gast
jacques
maart 23, 2014 13:18

Wauw RTL heeft nu ook de zaterdag verloren aan NPO ……
Was lang in €s handen!

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 13:07

En wat doet Marlayne dan bij Show Vandaag?

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 13:00

Cynthia is niet te zwaar maar gewoon niet gezellig.
Ze is gewoon geen Patty, Kees, Kim-Lian en Beau…niet uitbundig genoeg.
Hart van Nederland…tja…..

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 13:00

Remko van Westerloo zojuist bij de Perstribune op radio 1:

* Sterren springen moet minimaal 1,2 miljoen kijkers scoren
* hij verwacht daardoor dat het kluizenspel ook boven de 1 miljoen kijkers beland
* trots op het ontdekken van Oh oh cherso, maar rtl5 melkt het nu te veel uit.

Gast
A.C.H. ter Wiel
maart 23, 2014 12:54

Ik vind haar niet te zwaar, wel gezellig en mooi. Voor mij mag ze blijven.

Gast
Laus
maart 23, 2014 12:50

Cynthia Abma gaat inderdaad weg bij Show Vandaag, omdat ze te ‘zwaar’ en ‘niet-gezellig’ wordt bevonden.
Ze gaat wellicht naar Hart van Nederland.

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 12:32

peter1 je bent ook te oud voor RTL4 kijk jij maae lekker naar de PO met je .medebewoners in het bejaardénhuis.

Gast
A.C.H. ter Wiel
maart 23, 2014 12:30

Het aanbod op alle zenders was gisteravond onder de maat. Het voetbal en De Kwis waren de enige programma’s die nog enigszins de moeite waard waren. Dus werd het weer eens een dvd-avond.

Gast
boris
maart 23, 2014 12:00

Nederland1 doet het weer!

Gast
peter1
maart 23, 2014 11:55

ANONYMOUS 11.08 De kijkers van RTL zijn dan ook geen boeiende personen,
zak chips en cola voor de buis , en er komt de hele avond waarschijnlijk geen zinnig gesprek voorbij ! doe mij maar de VPRO NTR NOS

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 11:52

Breaking News: Cynthia Abma weg bij Show Vandaag?
Heeft niet lang geduurd!

Gast
kijker
maart 23, 2014 11:40

De kwis gaat lekker! Is ook een fantastisch programma. De aflevering van gisteren was een van de beste!

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 11:39

He he eindelijk geen zelf ingenomen kandidaat en was het leuk om te kijken.

Gast
lilly
maart 23, 2014 11:23

Geen idee wie de zendermanager van Ned1 is maar hij/zij heeft
een hele sterke zaterdagavond neergezet.

Gast
Anonymous
maart 23, 2014 11:16

Erg leuk programma dat Kluizenspel! Jammer van de kijkcijfers!

Gast
Anoniem
maart 23, 2014 11:08

Botox-Linda las weer voor uit eigen kaartenbak in een suffe saaie monotone ambiance maar blijkbaar toch weer boeiend genoeg voor de met weinig tevreden, intellectueel beperkte en haar adorerende RTL-meute.

Gast
Jaap
maart 23, 2014 11:00

@laus: Het schijnt dat SBS wacht op Sterren springen, Van Essink zei laatst nog (meende op Radio2) dat de cijfers dan zullen aantrekken.
Grote vraag blijft natuurlijk waarom ze het nu al programmeren…

Gast
laus
maart 23, 2014 10:55

Zet Kluizenspel eens op een doordeweekse dag!

Gast
Marc
maart 23, 2014 10:53

Té weinig gewoon voor een zaterdagavondkwis. Mooie cijfers voor WIV en weer een hilarische aflevering van Ik Vertrek. Leek wel een soort van jiskefet/Arjan Ederveen 30 minuten. Briljant!

Gast
peter1
maart 23, 2014 10:43

WEET IK VEEL heeft ook kijkers verloren

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen