Halve finale WK Darts goed voor 1,4 miljoen kijkers

Geplaatst op Mon 31 Dec 2012 om 10:48


De kijkcijfers van zondag 30 december 2012 (SKO)

Foto: RTLDe halve finale van het WK Darts is zondagavond door bijzonder veel mensen bekeken op RTL 7. Bijna 1,4 miljoen mensen zagen Raymond van Barneveld stranden en Michael van Gerwen winnen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is vijf jaar geleden dat het darten voor het laatst zo goed bekeken werd. Daarna gingen de rechten een tijdje over naar SBS 6, dat de sport naar de randen van de nacht degradeerde. Nu is het darts weer helemaal terug op tv.

RTL 7 was dankzij het bijna vijf uur durende verslag van het evenement de tweede zender van Nederland met een marktaandeel van 16 procent. Daarmee liet ze onder meer SBS 6 achter zich, dat met 5,5 procent de zesde plaats innam.

Het meest bekeken station was Nederland 1, dat de meest bekeken prime time-titel in handen had. De oudejaarsconference van Guido Weijers, dat ook jarenlang bij SBS 6 te zien is geweest, trok ruim 1,7 miljoen mensen naar de publieke omroep.

RTL 4, de nummer drie, scoorde 1,3 miljoen kijkers met haar programma’s Ontvoerd en Divorce.

Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.957.000
02. Oudejaarsconference Weijers (Ned1) 1.707.000
03. De Reünie (Ned1) 1.625.000
04. Schaatsen NK Allround 10KM H (Ned1) 1.465.000
05. Schaatsen NK NB (Ned1) 1.427.000

06. Darts WK 2013 (RTL7) 1.378.000
07. Ontvoerd (RTL4) 1.338.000
08. Divorce (RTL4) 1.306.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.292.000
10. Koefnoen (Ned1) 1.165.000

11. Schaatsen NK Allround 5KM D (Ned1) 1.159.000
12. Sportjaar 2012 (Ned1) 1.128.000
13. Schaatsen NK Allround 1500m H (Ned1) 1.059.000
14. Studio Sport (Ned1) 977.000
15. Top 2000 a gogo (Ned3) 975.000
Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 20.5%
2. RTL7 / 16.0%
3. RTL4 / 14.9%
4. Ned2 / 8.1%
5. Ned3 / 6.3%

6. SBS6 / 5.5%
7. RTL5 / 4.7%
8. Vero / 4.5%
9. NET5 / 2.4%
10. RTL8 / 0.9%

11. Comedy / 0.9%
12. Discov / 0.7%
13. Nick / 0.7%
14. MTV / 0.5%
15. N.geog / 0.5%
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,5%
2. Publieke Omroep 34,9%
3. SBS Groep 12,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)







Top 15
01. Journaal 20:00 (Ned1) 1.957.000
02. Oudejaarsconference Weijers (Ned1) 1.707.000
03. De Reünie (Ned1) 1.625.000
04. Schaatsen NK Allround 10KM H (Ned1) 1.465.000
05. Schaatsen NK NB (Ned1) 1.427.000

06. Darts WK 2013 (RTL7) 1.378.000
07. Ontvoerd (RTL4) 1.338.000
08. Divorce (RTL4) 1.306.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 1.292.000
10. Koefnoen (Ned1) 1.165.000

11. Schaatsen NK Allround 5KM D (Ned1) 1.159.000
12. Sportjaar 2012 (Ned1) 1.128.000
13. Schaatsen NK Allround 1500m H (Ned1) 1.059.000
14. Studio Sport (Ned1) 977.000
15. Top 2000 a gogo (Ned3) 975.000
Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. Ned1 / 20.5%
2. RTL7 / 16.0%
3. RTL4 / 14.9%
4. Ned2 / 8.1%
5. Ned3 / 6.3%

6. SBS6 / 5.5%
7. RTL5 / 4.7%
8. Vero / 4.5%
9. NET5 / 2.4%
10. RTL8 / 0.9%

11. Comedy / 0.9%
12. Discov / 0.7%
13. Nick / 0.7%
14. MTV / 0.5%
15. N.geog / 0.5%
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 36,5%
2. Publieke Omroep 34,9%
3. SBS Groep 12,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

42 Reacties op “Halve finale WK Darts goed voor 1,4 miljoen kijkers”


  1. k:Alex

    Blijkt SBS niet helemaal verloren als RTL7 iets kan maken wat hun gesloopt hebben.

  2. voodoochile

    Ja hoor, en zelfs op de heilige PO-zondag wast RTL het subsidieslurpende PO-gedrocht tegenwoordig de oren ;)

  3. Anonymous

    Ja hoir, daar heb je ons aller zwakbegaafde vodoochile ook weer. ;)

  4. Anonymous

    hoir=hoor ;)

  5. sharon

    … en toen gingen de rechten een tijdje over naar SBS6…? SBS6 had tot een paar jaar geleden vele jaren de rechten en scoorde er lange tijd goed mee. Totdat de Nederlandse darters het niet meer goed deden op toernooien en toen pas ging het naar de randen van de nacht.

  6. Mediaprak

    SBS6e zender van Nederland…. Aan de Rietlanden moeten tegenwoordig wel hele hoge kortingen gegeven worden om de reclameblokken vol te krijgen.

  7. voodoochile

    zwakbegaafd = Ja hoir ;)

  8. Hugo

    Toch respect voor Rtl 7, durven investeren in het Darts.

    Met deze durf het geluk afgedwongen dat de Nederlanders het zo fantastisch doen.

  9. arjan

    sorry ik ben er weer, het tv sezioen gaat weer beginnen.

    VOORSPELLING VOOR 31 DEC EN 1 JAN

    NED 1

    20:30 NOS Journaal Jaaroverzicht 2012 1,2 miljoen
    21:45 Erik van Muiswinkel collega’s oudejaars 2012: Het Eerlijke verhaal 800,000
    23:05 De TV draait door 2012 1,2 miljoen

    ned 3

    20:45 De Vrienden van Amstel Live! 500,000 kijkers
    22:25 Aftellen naar Top 2000 in concert! 1 miljoen

    rtl4

    20:00 Goede tijden, slechte tijden 1,3 miljoen
    20:30 Van der Vorst ziet de sterren van 2012 1 miljoen
    22:00 Ik hou van Holland – Oud & Nieuw 2,1 miljoen

    sbs6

    16:50 Shark tale 300,000 kijkers
    18:30 Lachend het jaar uit 450,000 kijkers
    19:30 De 25 meest hilarische tv-momenten van 2012 450,000 kijkers
    21:30 Tineke Schouten: LOL inclusive 1,4 miljoen
    23:30 Het Staatsloterij oudejaarsfeest: samen aftellen 1,3 miljoen

  10. wim

    voodoochile:In de top 25 14 programma’s van de PO.
    Ned.1 zonder voetbal gisteravond heer en meester.
    Wie wast hier iemand de oren.

  11. pieter

    SBS6 kon het darten niet meer betalen. John moet het nu gewoon weer kopen, die heeft geld.

  12. arjan

    voorspelling voor 1 jan

    rtl4

    20:00 Goede tijden, slechte tijden 1,3 miljeon
    20:30 Postcode Loterij: Het eerste feest van 2013 1,1 miljoen
    22:30 Ik hou van Holland – Oud & Nieuw 400,000 kijkers

    rtl7

    20:30 RTL 7 Darts: WK 2013 1,6 miljoen tot 2 miljoen

    sbs6

    18:25 Toy Story 3 700,000 kijkers
    20:30 Kick off: Sterren dansen op het ijs 1,1 miljoen tot 1,7 miljoen

  13. nou zeg

    SBS6 kan echt wel inpakken hoor.
    Dat gaat gewoon never nooit meer goed komen.
    En de bewindslieden maar kwekken dat de zenders in de lift zitten, hou toch op…John de Mol heeft er gewoon een tweede Talpa10 van gemaakt.

  14. Mediaprak

    @Arjan; Het TV seizoen gaat weer beginnen??? Januari en februari zijn traditioneel de maanden met de minste reclame bestedingen. RTL en SBS gaan de komende weken vooral herhalen. Bij de ‘publieke’ zijn de draconische bezuinigingen voor het eerst zichbaar.

  15. Freek S

    De grote winnaar op zondag was RTL7 met de halve finale WK!

    @pieter,
    De grootste fout die John heeft gemaakt is om (een deel) van SBS te kopen !!!!!

  16. Anonymous

    @arjan

    20:30 Kick off: Sterren dansen op het ijs 1,1 miljoen tot 1,7 miljoen????????

    Ja zo kan ik ook wel alles voorspellen!!!! Zit nogal wat kijkers tussen he!

  17. Marc

    arjan is net zo een belachelijke voorspeller als dat figuur bij Life4You.
    Nietszeggend en onbetrouwbaar.

  18. Mark

    Arjan, Vic, Chris:

    Darts finale sowieso goed voor minimaal 1,5 miljoen kijkers. Zondag was er sowieso weinig op tv, dus de mensen moeten toch ergens naar kijken.

    Denk dat Sterren Dansen wel in kan pakken morgen. Hebben ze nog geluk dat Barney niet in de finale zit: een gehele NL finale zou zeker week SBS kijkcijfers van vroeger kunnen halen. Nie de 4 of 5 miljoen, maar tussen 2,5 en 3 miljoen had gekund.

    RTL 4 zal het ook zeker gaan merken morgen: Postcodeloterij denk ik net een miljoen. En Sterren Dansen ook net 1 miljoen.

    Sterren Dansen op zaterdag tussen 600.000 – 900.000.

  19. CleverBoy

    Je kunt aan de kijkcijfers zien dat het intellectuele en welgestelde deel van de bevolking met vakantie is.

  20. T.E.D.

    Wonderbaarlijk gemiddeld tussen 19.58u en 00.52u bijna 1.4mln kijkers, de piek momenten moeten dus wel bijna tegen de 2mln kijkers gelegen hebben.

    Dit moet een flinke klap voor SBS6 zijn, ze hebben het Darten proffessioneel de nek omgedraaid (omdat ze zo nodig een echte familie zender wilde zijn ging alle sport in de ban).

    Nu had dit WK voor SBS6 een geweldige week kunnen betekenen. Eerste rondes hadden daar ook wel zo’n 500 duizend kijkers getrokken (tegen de 300 duizend op RTL7) en de opbouw was het zelfde geweest, ze hadden dan zoveel beter gescoord dan ze nu doen.

    Maar fair is fair, RTL7 verdient dit ook gewoon! Een prima voorbeeld van hoe een commerciële zender z’n nek uit steekt voor een sport die in 1e instantie geen commercieel draagvlak meer lijkt te hebben.

    Dus hoezo we hebben de NOS nodig om de kleine sporten te redden? Het Darts is een prima voorbeeld van een sport die zonder een commerciële zender (SBS6) nooit populair was geworden en zonder de reanimatie pogingen van RTL7 een stille dood gestorven zou zijn, omdat de NOS het niet op gepakt had!

    Ik gun RTL7 op nieuwjaarsdag een alles verpletterende score! Ze hebben het verdient.

    Overigens komt Darts ook denk ik ook beter tot z’n recht op een kleinere (mannen) zender, ze hebben daar de ruimte om hun hele schema vrij te maken voor een toernooi als dit en kunnen het dan ook de ruimte geven die het verdient.

    Weet iemand of ze the BDO World Darts Championship ook uit gaan zenden?

  21. TERMINATOR

    Volgens mij is Mediacourant “creatief” omgegaan met de 4 uur durende rond 40% marktaandeel van het schaatsen op Ned1.

  22. Remy

    RTL 4 scoorde niet alleen 1,3 miljoen met Divorce en Ontvoerd, maar ook met het Half acht nieuws.

  23. Mark

    Moet er geen artikeltje over Arend Langenberg op MC komen?

    Tip aan SBS 6: ex-deelnemer Arend herdenken morgen in Sterren Dansen Op Het IJs. Laat nog een keer alle hilarische beelden zien.

  24. X

    @ Mark
    Sterren Dansen heeft een totaal ander publiek dan het WK Darts, daar kijken met name mannen naar. Vrouwen en kinderen gaan voor het schaatsen dus ik zou wel rekenen op zo’n 1,2 miljoen kijkers.

  25. RTL4

    Het is alweer bijna 2013, tijd voor een résumé!

    Onze Jan-Joost (SBS6-fan/medewerker) was er heilig van overtuigd dat SBS6 tweede zender van Nederland zou worden in 2012. Leest u even zmee?

    Jan-Joost’ reactie:
    “@Flippo: Het tij is al bijna gekeerd met John de Mol aan het roer bij SBS6. Hart van Nederland bijvoorbeeld. Aan het eind van het programma met de muzikale afsluiting “Dit was Hart van Nederland. En dit was Nederland vandaag”. Knap hoor!! Maar even serieus en minder sarcastisch: RTL4 werd zo aan het eind van 2011 al minder en lijkt na jaren van in de plus zitten nu naar beneden te gaan. SBS6 word in 2012 de tweede zender van Nederland.”

    Voor meer onnozele comments van onze Jan-Joost: http://www.mediacourant.nl/?p=120212

    Heerlijk om te zien dat Jan-Joost voor het tweede jaar op rij FLINK door de mand valt. Hij was er heilig van overtuigd dat het in 2012 beter zou gaan met SBS6. Helaas voor Jan-Joost is het alleen maar SLECHTER gegaan met SBS6. In de november-maand gemiddeld 4e zender van NL, in december vaak 5e en de laatste dagen 6e zender van NL.

    Jan-Joost, kom er maar in! Wat voorspellen we voor 2013? SBS6 op 1?

    Happy New Year!

  26. Ronald

    @TERMINATOR

    Mij bekruipt het donkerbruine vermoeden dat wij het hier met een ietwat sneue PO-fanboi van doen hebben, maar ik mag hopen dat ik het mis heb. ;)

  27. RTL4

    Correctie: zmee = mee

  28. Vodoochile

    @Ronald

    Mij bekruipt het donkerbruine vermoeden dat wij het hier met een ietwat aneue CO-fanboi van doen hebben, maar ik mag hopen dat ik het mis heb. ;)

  29. Vodoochile

    Correctie: sneue ;)

  30. Sub-Zero

    2013…

    SBS6 5e zener van Nederland.

  31. Mark

    @ Arjan, Vic, Chris:

    Komende 2 weken wordt het erop of eronder voor SBS. Ze doen er iig wel alles aan, met deze week top familie films in de vooravond, zoals Toy Story 3, UP, Alvin & The Chipmunks 1 en 2: die zouden op prime time nog wel de 800.000 – 1.000.000 halen, maar nu nu moet 500.000 ook lukken.

    Verder Elementary, dat gaat zeker het miljoen halen. Speld In De Hooiberg gaat ook over het miljoen, en zie baby’s ziekenhuis soap erna ook.

    House is enig minpuntje, vrees maar 500.000 voor dubbele afleveringen.

    De maandag blockbusters zijn eveneens allemaal goed voor 800.000 – 1.000.000.

    De zaterdag gaat moeilijk worden, zeker aankomende zaterdag met Gooische Vrouwen (2.000.000) op RTL 4, maar mss trekt het de week erna weer aan.

  32. Mark

    Weet iemand de kijkcijfers van alleen de darts partijen van gisteren (allebei apart, dus zonder voor- en nabeschouwing).

    Denk dat Van Gerwen alleen wel de 2 miljoen heeft gehaald. Barney door late tijdstip net 1 miljoen kijkers.

  33. arjan

    Mark
    Mon 31 Dec 2012 om 13:31

    ben ik mee eens programma van sbs6 ziet er goed uit, rtl4 veel herhaling in de week

  34. Mark

    @Arjan, Vic, Chris, enz:

    1-1:

    NL maakt het goed 800.000
    Ellis in glamourland 600.000
    Postcodeloterij 1.100.000
    IHVH hh 600.000
    Toy story III 500.000
    Sterren Dansen 1.300.000
    Darts finale 1.600.000
    Missing 500.000
    Hangover 600.000

    2-1:

    Kunst & Kitsch 1.700.000
    Ali B 600.000
    Avatar 800.000
    Bounty hunter 400.000
    UP 500.000
    Nanny McPhee II 1.200.000
    Gladiator 400.000

    3-1:

    Wie is de mol 2.100.000
    Tourist 800.000
    Grimm 400.000
    House 600.000

    4-1:

    Meet The Fockers 550.000

    5-1:

    Gooische Vrouwen 2.000.000
    Sterren Dansen 800.000
    Vakantieshow 900.000
    Animal Crackers 1.600.000
    Beste Zangers van NL 1.100.000

  35. arjan

    Mark
    Mon 31 Dec 2012 om 14:47

    Nanny McPhee II kan ook best boven de 1,5 miljoen kijkers komen

  36. Mark

    arjan
    Mon 31 Dec 2012 om 11:29

    Wie gaat er nou op oudejaar naar oud nieuws kijken (Journaal jaaroverzicht)? Alleen oude mensen denk ik, die zijn alles toch alweer vergeten. Je vergeet de finale van de Top 2000 a gogo: 1,3 miljoen. GTST net als met kerst maar 1,1 miljoen.

  37. Mark

    X
    Mon 31 Dec 2012 om 13:06

    In het verleden was darts finales op 6 ook altijd goed voor 4.000.000 – 5.000.000. Zie het maar als het WK EK voetbal effect: hoe verder NL komt, hoe hoger de kijkcijfers.

  38. Mark

    arjan
    Mon 31 Dec 2012 om 14:53

    Zou idd kunnen. SBS is slim om het ook, net als RTL 4 voorgaande jaren met deel 1, op een woensdag te zetten. Typische dag, net als de donderdag, voor hoge cijfers voor de films. SBS had ook gewoon eerst deel 1 uit moeten zenden, want daar hebben ze ook de rechten van. Avatar is typisch RTL 5 film. Duurt te lang en heeft iedereen al gezien. Verwacht kijkcijfers zoals Titanic en The Sound Of Music.

  39. Vic

    @Mark

    Ik denk dat je je flink vergist met Avatar. De Premiere scoorde op een Donderdag (kinderen mogen niet opblijven) tegenover 100% concurrentie (Wie is de Mol, The Winner is Kick-off) 1,2 miljoen kijkers. Nu is er een klein beetje concurrentie, én het is kerstvakantie. Ik gok 1,3 miljoen kijkers.

  40. Mark

    Vic
    Mon 31 Dec 2012 om 16:03

    Denk dat kinderen/familie eerder voor Nanny McPhee 2 kiezen. Deel 1 had op RTL 4 2 miljoen kijkers, 2 jaar geleden, weet je nog wel?

  41. gtstfites

    GTST gaat wel wat hoger scoren dan 1,3 miljoen zeker op 1 janurari

  42. Paul

    Arjan ….het tv seizoen gaat weer beginnen .Welk tv seizoen

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.