1,6 miljoen kijkers voor Eurovisie Songfestival


De kijkcijfers van donderdag 10 mei 2007 (SKO)

Eurovisie Songfestival halve finale (NOS, Ned1, 21:00) – Edsilia Rombley is donderdag niet door de halve finale van het Eurovisie Songfestival gekomen. Van de 28 deelnemende landen gingen er maar tien door naar de finale zaterdag. Edsilia kreeg voor haar nummer On Top Of The World niet genoeg punten. “Wij hadden een van de beste acts en we hadden in de finale moeten staan. Maar als je merkt dat er alleen Oostbloklan- den doorgaan, wat kunnen we dan nog doen?“, aldus Edsilia bij RTL Nieuws.

De tien landen die doorgaan zijn Wit-Rusland, Macedonië, Slovenië, Hongarije, Georgië, Letland, Servië, Bulgarije, Turkije en Moldavië. “Nadat de zevende naam van de finalist bekend was gemaakt, geloofde ik er niet meer in. Iedereen die ik goed vond, ging niet door. We keken elkaar aan en konden eigenlijk alleen maar lachen“, aldus Edsilia. Volgens de zangeres kwamen veel West-Europese deelnemers naar haar toe om te vertellen dat het niet eerlijk is dat ze niet doorgaat. “Ze willen allemaal niet meer meedoen volgend jaar.” Edsilia vindt het tijd worden dat er op een andere manier naar het songfestival wordt gekeken. “Het moet goed beoordeeld worden, bijvoorbeeld met een vakjury.” De halve finale van het Eurovisie Songfestival werd door 1.645.000 kijkers (madl: 27.5%) bekeken op Nederland 1.

Edsilia in Helsinki (NOS, Ned1, 20:32) – Voorafgaand aan het Songfestival bracht de NOS de documentaire Edsilia in Helsinki op het scherm. Deze blik achter de schermen werd door 1.253.000 kijkers (madl: 20.3%) bekeken. NOS-directeur Gerard Dielessen sprak de Nederlandse artiesten en de verzamelde Nederlandse pers toe voor het Songfestival toe in een NOS-ontvangst in Helsinki. Hij zei allereerst blij te zijn met alle aandacht voor het festival. “Ik bespeur in Nederland duidelijk een omslag voor wat betreft de media-aandacht. Er is niet alleen een hernieuwde interesse in het festival als zodanig, maar ook de media die het festival ‘omarmen’ zijn deels nieuw.” Hij noemde daarbij met name 3FM, de urbanzender Funx en de NOS-jongerensite Headlines. Volgens Dielessen krijgt het Eurovisie Songfestival steeds meer een andere uitstraling. “Het wat oubollige van vroeger heeft plaatsgemaakt voor een mega-evenement met uiteenlopende muziekstijlen, die steeds meer jongeren aanspreekt. De Lordie-overinning van vorig jaar is daar een mooi voorbeeld van.

Get smarter in a week (BNN, Ned3, 19:29) – Katja Schuurman presenteert deze week het televisieprogramma Get smarter in a week voor BNN op Nederland 3. Hierin draait alles om het stimuleren van je hersencellen. “Op het gebied van geheugen en ruimtelijk inzicht scoor ik zelf uitzonderlijk slecht“, vertelt Schuurman in Televizier. “Ik verdwaal altijd en overal, zelfs op de wc. Dan kom ik de deur binnen en is links en rechts een muur en recht voor me het toilet. Nadat ik klaar ben, presteer ik het dus om op te staan en tegen de muur aan te lopen.” Schuurman zal binnenkort ook te zien zijn in het programma Return to sender. “Een nieuw programma waarvoor ik komende week vijf dagen naar Peru moet. Het is mijn eigen idee. We halen authentieke producten uit de armste regio’s van de wereld en passen die aan, zodat ze geschikt worden voor de Westerse markt. Vervolgens gaan we ze verkopen bij een grote winkelketen. Het geld dat daarmee verdiend wordt, gaat dan weer terug naar de producenten en projecten in de regio waar de producten oorspronkelijk vandaan kwamen.” Get Smarter in a Week werd door 211.000 kijkers (madl: 4.2%) bekeken.

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen