Publieke Omroep met digitale themakanalen

De Publieke Omroep trekt dit jaar tien miljoen euro uit voor digitale themakanalen. Deze dienen als aanvulling op drie publieke zenders Nederland 1, 2 en 3. “Alle omroepen kunnen met eigen kanalen komen en we lanceren vijf gemeenschappelijke themakanalen“, vertelt Jan Westerhof, co?rdinator digitale kanalen bij Publieke Omroep, bij Publiek Centraal.

Westerhof: “Bij zo?n consumentenkanaal ligt het bijvoorbeeld voor de hand dat de VARA (Kassa, foto) en de TROS (Radar) het voortouw nemen.

Maar als andere omroepen programma?s voor die groepen maken hebben ze gewoon toegang tot die kanalen. Verder mag het allemaal niet te duur zijn en kijken we ook wat omroepen zelf met verenigingsmiddelen bereid zijn in een kanaal te investeren. Het geld dat met de kanalen verdiend wordt komt gewoon weer terug in de programmamiddelen.

In totaal wil de Publieke Omroep tussen de tien en zestien digitale themakanalen gaan aanbieden. Zo zal een jongerenkanaal, een cultuurkanaal, een parlementair kanaal, een geschiedeniskanaal en een een nieuwskanaal gelanceerd worden. Een sportkanaal is voorlopig uitgesloten, dat is te ingewikkeld qua rechten en commercie. De Publieke Omroep is momenteel in onderhandeling met diverse kabel- maatschappijen. “Die willen daar ook voor betalen zodat zij hun aanbod kunnen vergroten met kwali- teit. Dat willen ze graag. Met bedrijven als UPC, Essent en Casema, de drie grootste kabelbedrijven in Nederland en het telecombedrijf KPN zijn de onderhandelingen het meest vergevorderd.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen