SBS geeft lengte reclameblok aan

SBS 6 is het nieuwe jaar begonnen met de zogenoemde ‘power break’. Zondagavond tijdens de nieuwe serie Rome werden de kijkers voor het eerst geconfronteerd met zo een reclameblok dat slechts twee minuten duurt. “Hele korte reclame…binnen twee minuten terug“, kregen de kijkers te zien.

In januari gaat SBS testen of de power break aanslaat. Het risico bestaat dat kijkers wegzap- pen omdat ze precies weten wanneer ze weer terug moeten keren om het oorspronkelijke programma te volgen. Juist dat soort effecten gaan de reclamemakers onder de loep nemen.

Adverteerders hebben ons duidelijk gemaakt dat ze meer zichtbaarheid willen. In een blok van twee minuten is plaats voor ongeveer vier spotjes en daarbinnen vallen ze natuurlijk meer op dan in een groot blok. Een bedrijf kan het hele blok ook in z’n geheel claimen.

De serie Rome werd overigens met zo’n 1,4 miljoen mensen goed bekeken. Het Amerikaanse tv-bedrijf HBO produceerde de reeks. Omdat HBO in Amerika via een gesloten netwerk uitzendt, mogen de programmamakers explicieter te werk gaan dan in doorsnee Amerikaanse series. Seks- en geweldssc?nes schuwen de producenten niet. SBS6 heeft de serie iets moeten kuisen, omdat Rome voor 22.00 uur wordt uitgezonden en de zender is voor dat tijdstip gebonden aan de regels van de NICAM Kijkwijzer. Volgens een SBS6-woordvoerder zijn er in de Nederlandse versie minder sc?nes geschrapt dan in de Britse en Vlaamse. “De expliciete sekssc?nes hebben wij verwijderd, net als beelden waarin heel duidelijk is te zien hoe iemand een zwaard in een keel steekt.” [u]ANP[/u]

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen