MAX-debuut Irene Moors scoort op eerste kerstdag


De kijkcijfers van woensdag 25 december 2019 (SKO)

Het debuut van Irene Moors bij hitomroep MAX scoorde woensdagavond prima kijkcijfers voor een eerste kerstdag. Er keken 776.000 kijkers (19 procent) naar de première van de nieuwe Heel Holland Bakt-nazit Doorbakken. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na een succesvolle RTL-carrière, moest Moors zich nog door een volstrekt mislukt SBS-avontuur heen worstelen voordat ze bereikte waar ze nu is: een MAX-proof leeftijd van 52 jaar, de redding van haar tv-carrière.

Dankzij Doorbakken was NPO 1 de nummer twee op prime time. De lead-in, Kerstfeest in de Stad, kwam uit op 703.000 kijkers (17 procent).

De winnaar op prime time was NPO 2 dankzij het door 1,1 miljoen mensen (27 procent) bekeken De Slimste Mens. Aansluitend trok De Kracht van de Kringloopwinkel 434.000 kijkers (11 procent).

Het brons op prime time is voor Veronica, dat met de kerstfilm Die Hard 400.000 kijkers (10 procent) wist te amuseren.

RTL 4 volgt op de vierde plek met de film Soof 2 (395.000 kijkers en 10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Top 2000 a gogo: 389.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Love Actually: 315.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Santa Clause 2: 261.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Looks Like Christmas: 211.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Nanny McPhee and the Big Bang: 196.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Spider Man 2: 157.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Een huis vol (651.000), Half acht nieuws (647.000), GTST (499.000), Circus Monte Carlo (421.000) en RTL Boulevard (323.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (527.000), Shownieuws (442.000), Mensen met M (436.000) en All you need is love kerstspecial (298.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Mediacourant wenst u prettige kerstdagen toe! 🎅

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.225.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.125.000
03. Doorbakken (NPO1) 776.000
04. Kerstfeest in de stad (NPO1) 703.000
05. Een huis vol (NPO1) 651.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 647.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 527.000
08. Trouw Kerstconcert (NPO1) 511.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 499.000
10. Shownieuws (SBS6) 442.000


11. Mensen met M (NPO1) 436.000
12. Kracht van de kringloopwinkel (NPO2) 434.000
13. Circus van Monte Carlo (NPO1) 421.000
14. Die Hard (Vero) 400.000
15. Soof 2 (RTL4) 395.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 17.6%
2. RTL4 / 11.9%
3. NPO2 / 9.0%
4. SBS6 / 7.9%
5. Vero / 7.3%


6. NET5 / 6.9%
7. NPO3 / 5.9%
8. RTL5 / 4.3%
9. RTL8 / 4.0%
10. RTL7 / 3.5%


11. BBCfirst / 1.1%
12. N.geog / 1.0%
13. Discov / 0.9%
14. SBS9 / 0.8%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,5%
2. RTL Nederland 23,7%
3. Talpa TV 22,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Foto: Roland J. Reinders, MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen