RTL 5 aan kop met grote finale Expeditie Robinson
De kijkcijfers van donderdag 21 december 2017 (SKO)
De grote finale van Expeditie Robinson 2017, die is gewonnen door de onbekende Nederlander Carlos, trok donderdagavond ruim 1,4 miljoen kijkers (22 procent) naar RTL 5. Daarmee was de avontuurlijke realityshow de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Expeditie Robinson overtreft niet zijn programmarecord van vorig jaar, toen de finale-uitzending uitkwam op bijna 1,6 miljoen kijkers. Tot dan toe lag het record op de finale van 2004.
In 2004, toen Robinson voor de laatste keer werd uitgezonden op Net5, keken er met een verschil van 9.000 kijkers nét iets minder mensen. In 2005 en 2006 was Expeditie Robinson te zien bij tv-zender Talpa/Tien en keken er veel minder mensen. Sinds 2007 is de show te zien op RTL 5. De drie finales vóór die van vorig jaar trokken steeds ruim 1,2 miljoen kijkers.
NPO 2 bood met De Slimste Mens, dat 1,2 miljoen kijkers (19 procent) scoorde, het meest bekeken alternatief. Aansluitend noteerde De Tafel van Tijs 237.000 kijkers (4 procent).
Het brons was voor NPO 1, waar het Knoop Gala 2017 uitkwam op ruim 1 miljoen kijkers (16 procent). Over Mijn Lijk trok aansluitend 648.000 kijkers (12 procent).
Verder was vooral Net5 in trek. De zender noteerde met de film Notting Hill een score van 451.000 kijkers (8 procent). Over de hele avond gezien was Net5 daardoor de nummer zes van het land.
Pas dáárna volgt RTL 4, dat een dramatische avond had. Chantal Blijft Slapen moest genoegen nemen met 400.000 kijkers (6 procent). Aansluitend kwam Gieren Met Goor niet verder dan 337.000 kijkers (5 procent).
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met WK Darts: 337.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 333.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Het Doet Zo Zeer: 320.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Keuringsdienst van Waarde: 263.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 182.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal 91,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Een Huis Vol (815.000), RTL Boulevard (768.000), Editie NL (660.000), Binnenstebuiten (506.000) en Utopia (497.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (744.000), Hart van Nederland (722.000), Over Mijn Lijk (648.000), Journaal Laat (645.000), Nieuwsuur (593.000) en Shownieuws (426.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en RTL 5 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.943.000 02. Expeditie Robinson (RTL5) 1.432.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.237.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.134.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.134.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 19.3% 2. RTL4 / 11.3% 3. RTL5 / 9.2% 4. NPO2 / 8.6% 5. SBS6 / 7.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,5% 2. RTL Nederland 29,5% 3. SBS Groep 16,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL