Alleen Songfestival en Oranje boven het miljoen
De kijkcijfers van zaterdag 26 mei 2012 (SKO)
De finale van het Eurovisie Songfestival en de oefeninterland Nederland – Bulgarije waren zaterdagavond de enige tv-uitzendingen die boven de grens van één miljoen kijkers uit kwamen. Nog niet eerder dit jaar kende de dagelijkse kijkcijfer top 25 zo weinig miljoenscores. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nederland – Bulgarije op SBS 6 was met 1,616 miljoen kijkers de grote winnaar. Het muziekfestijn op Nederland 1 harkte 1,063 miljoen kijkers bij elkaar.
Het Eurovisie Songfestival, dat gewonnen is door de Zweedse Loreen, was dinsdag ook niet sterk genoeg voor het Nederlands elftal. Het muziekfestijn trok toen bijna 1,1 miljoen kijkers, terwijl Bayern München – Nederland bijna 2 miljoen kijkers noteerde.
In voorgaande jaren trok de finale van het Eurovisie Songfestival iets meer kijkers. Zowel in 2011 als 2010 zaten er ruim 1,2 miljoen kijkers voor de buis.
RTL 4 werd zaterdag de derde zender en trok vooral veel kijkers met De Jongens tegen De Meisjes, dat met 989.000 kijkers de nummer drie van de avond was.
Op vier komt het Achtuurjournaal met 954.000 kijkers, ver boven RTL 4’s Half Acht Nieuws, dat slechts 541.000 kijkers. Voor beide nieuwsrubrieken de minst bekeken uitzending van het jaar tot nu toe.
Het is evident dat de lagere kijkcijfers te maken hebben met het zomerse weer, waar Nederland massaal van geniet.
Top 15 01. Nederland – Bulgarije (SBS6) 1.616.000 02. Eurovisie Songfestival (Ned1) 1.063.000 03. De Jongens tegen De Meisjes (RTL4) 989.000 04. Journaal 20:00 (Ned1) 954.000 05. Echt Waar (RTL4) 929.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. SBS6 / 20.9% 2. Ned1 / 19.7% 3. RTL4 / 16.3% 4. Ned2 / 6.9% 5. Ned3 / 4.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,4% 2. SBS Groep 27,7% 3. RTL Nederland 24,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |