Horrorhulpje Matthijs in galajurk door de regen: ‘Wát een egoïst!’

Het is weer tijd voor de wekelijkse Matthijs van Nieuwkerk-bash van zijn vroegere horrorhulpje Dieuwke Wynia. Ditmaal vertelt ze dat ze in een galajurk door de regen moest. En dat was allemaal zíjn schuld…

Matthijs van Nieuwkerk en Dieuwke Wynia © NPO, BNNVARA

Dieuwke Wynia werkte jarenlang als eindredacteur naast Matthijs van Nieuwkerk bij De Wereld Draait Door. Dat ze de samenwerking inmiddels met andere gevoelens bekijkt, is geen geheim. In een uitgebreid interview met De Morgen doet ze opnieuw haar verhaal over hoe het er achter de schermen werkelijk aan toe ging. Nou ja, volgens haar dan…

Goed duo

In werkelijkheid waren ze helemaal geen goed duo, aldus Dieuwke. “Ik ging door het vuur voor Matthijs, maar omgekeerd was daar geen sprake van.”

Na hun wekelijkse lunch fietsten ze ook niet samen naar de redactie. Matthijs sprong op de fiets en Dieuwke moest maar proberen te volgen. “Ik moest hopen dat er ergens onderweg een stoplicht op rood sprong. Op een bepaald moment ben ik wel gestopt met achter hem aan te fietsen.”

Stom

Wat vond Dieuwke daarvan? “Ik vond het gewoon altijd zo stom — ook voor hem. Daar zat hij dan alleen op de redactie, en ik drie minuten later pas, terwijl iedereen wist dat we samen hadden geluncht. Elke keer weer.”

Zo zijn er wel meer voorbeelden, zegt ze. De twee waren in 2016 ook samen bij het Correspondents’ Dinner met de toenmalige premier Mark Rutte. “Rutte zou speechen en Matthijs vermelden, dus moesten we meteen na onze uitzending naar de andere kant van de stad voor dat diner.”

Muurvast

Dat was problematisch, aldus Dieuwke. “Het verkeer zat muurvast, waarna Matthijs zonder aankondiging uit de taxi sprong om de laatste honderden meters te voet te overbruggen. Ik kon niet anders dan op hoge hakken en in mijn galajurk in de gietende regen achter hem aan lopen.”

“Pas net voor de deur openzwaaide en de camera’s ons in het vizier kregen, had ik hem bijgehaald. Dat was zo onaardig, zo egoïstisch. Maar altijd weer dacht ik: ach, zo is Matthijs. Ik vind het hartstikke stom, maar ik ben niet met hem getrouwd. Ik sla vanavond de deur weer dicht en ik ga naar huis. Je zult maar met hem getrouwd zijn.”

Arme Martha Riemsma. Heeft iemand een stormparaplu voor die meid?

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u Ilse DeLange een leuke persoonlijkheid?

Tussenstand

Aan het laden ... Aan het laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen