Linda de Mol onderwerp van AD-vergadering: ‘We balen van haar’
Linda de Mol is besproken tijdens een redactievergadering van het AD. Ze hekelen haar Noord-Koreaanse mediahouding. “We balen ervan dat we haar niet gewoon kunnen interviewen.”
Het zorgt nog altijd voor verbijstering hoe de gevallen tv-koningin Linda de Mol zich gedraagt tegen de media. Ze wil niet met de onafhankelijke pers praten, al maakte ze tijdens de première van Gooische Vrouwen een uitzondering. Daar waarschuwde ze RTL Boulevard wel dat ze geen vragen verlangde over haar omstreden liefje Jeroen Rietbergen.
Irritatiefactor
Angela de Jong wordt moe van die houding en ergerde zich daarom ook aan haar optreden bij het Televizier-gala. “Ja, dan zit er ook wel bij dat ik denk: ja, hè hè, lekker makkelijk, je staat er op het podium, maar een kritische vraag kunnen we niet stellen, hè?”, zegt ze in de AD Media Podcast.
Mediajournalist Gudo Tienhooven daarop: “Nou, je bent me net voor. Eigenlijk wilde ik je net de vraag gaan stellen: in hoeverre speelt hier de irritatiefactor een grote rol?”
Vergadering
De casus Linda is besproken door journalisten van het AD, onthult Gudo. “We hadden het vanochtend wel even in onze redactievergadering over Linda de Mol. Wat is er aan de hand met Linda de Mol en is het nou een journalistendingetje dat we er gewoon van balen dat we haar niet gewoon kunnen interviewen en wat kritische vragen kunnen stellen?”
“En heeft de gewone Linda de Mol-kijker daar geen boodschap aan en omarmt die massaal Miljoenenjacht en nu ook de Gooische Vrouwen? Dat vind ik lastig. Er zit daar ergens wel een verhaal in, maar ik weet niet zo goed wat. Wat vind jij?”
Dienstbaar
Angela denkt dat Miljoenenjacht vooral vanwege het format zo goed scoort. “Ik vind: in Miljoenenjacht staat ze heel erg in dienst van het programma. Ik denk dat wie je dat ook laat presenteren, als daar 5 miljoen gewonnen kan worden, dan maakt dat niet zo heel veel uit.”
“Waarmee ik niet haar kwaliteiten als presentatrice teniet wil doen, want ze doet dat echt heel goed, hè, maar dat format is zó sterk en het feit dat iemand vijf miljoen kan winnen in dat koffertjespel… Dan zou een andere goede presentator er ook echt nog wel een hoop kijkers mee halen.”
Hemel in geprezen
We moeten niet doen alsof Linda nog een kijkersmagneet is, aldus Angela. “Dit format is heel sterk. Ik heb pas een item bij Boulevard zitten kijken waar ze ook helemaal de hemel in werd geprezen en dan denk ik: jongens, een beetje minder mag wel. Maar wij verzinnen niet dat er van alles is met Linda de Mol. Dat hebben anderen geopenbaard.”
“Haar eigen vent heeft nota bene een verklaring doen uitgaan dat z’n vrouw van alles wist en als jij je er dan van afmaakt en zegt van: ‘Oh, de media doen zo lelijk over mij. Ik vertrouw de media niet meer’, wat ik ook echt heel kwalijk vind…”
Beneden peil
Het is té makkelijk van Linda, vindt ze. “En dan gaat ze roepen van: ‘Ik praat niet meer met de media’, maar je mag wel zoals we vroeger in Oost-Duitsland hadden of in een ander dictatoriaal bewind wat quotejes van haar gebruiken die in een video worden aangeleverd… Ja, sorry, maar dat vind ik echt beneden alle peil.”
Gudo: “Maar heeft de gewone kijker daar ook een boodschap? Voelt die dat ook? Of vinden wij dat vooral?”
Angela: “Een deel wel en een deel niet, denk ik.”
In het gevlei
Linda schijnt nu heel goed te scoren met de revival van Gooische Vrouwen op Videoland, maar de cijfers daarvan zijn niet publiek toegankelijk. “De kwaliteit van een serie als Gooische Vrouwen staat in die zin los van wat je van haar vindt.”
“Maar ik vat die hele remake van Gooische Vrouwen ook op als een poging van haar om toch weer in het gevlei bij die kijker te komen, want het lukte niet met Five Live, het lukte niet met nieuwe programma’s, het moet alleen maar met oude, vertrouwde programma’s”, besluit Angela.