SBS 6 kiest bewust voor verspreiden scheldfragmenten Gordon
SBS 6 kiest er bewust voor om scheldfragmenten te verspreiden ter promotie van de reallifesoap van Gordon. “Is dat nou zo wenselijk? Je kunt natuurlijk ook positieve fragmenten vrijgeven.”
Critici als Albert Verlinde en Jeroen Pauw hebben het zich al hardop afgevraagd: is al dat geruzie en gescheld van Gordon niet gewoon een verdienmodel? Zijn hele reallifesoap is eraan opgehangen en voorafgaand aan elke uitzending worden steevast fragmenten verspreid waarin de entertainer allerlei collega’s aanpakt en uitscheldt.
Boze Gordon
Het is Luuk Ikink, de presentator van RTL Boulevard, ook opgevallen. Zijn uitzending opende gisteren met nieuwe fragmenten van een boze Gordon. “Zij promoten natuurlijk wel heel erg die boze stukjes. Dat is wel waar ze het zelf op willen richten…”, aldus Luuk, die een directe collega is van John van den Heuvel, die de Gordon-soap produceert.
Tina Nijkamp, een van de slachtoffers van Gordons gescheld, vindt dat heel merkwaardig. Als oud-SBS-baas vindt ze het ook onverstandig. Ze noemt het ‘heel opvallend en heel opmerkelijk’ dat er sinds woensdag, dus twee dagen voor de uitzending op SBS 6, fragmenten zijn verspreid van Gordon die boos is op René van der Gijp en op De Toppers.
Iets te stil
Het is volgens Tina bedoeld om de aandacht te trekken. “Nadat het de hele week heel stil was geweest rondom Gordon en geen publiciteit en ook in VI, Boulevard en Shownieuws hadden ze het er niet meer over, heel stil, misschien wel iets te stil, had SBS 6 wat fragmenten vrijgegeven”, vertelt de tv-autoriteit in haar podcast Tina’s TV Update.
Eén fragment laat zien hoe Gordon René van der Gijp uitscheldt voor ‘labiele idioot’, in de andere verwijt hij een van de Toppers ervan ‘de grootste rat’ te zijn. “Hoe komen Boulevard en zo’n VI aan de fragmenten? Dat vroeg ik mij af. Want staat zo’n aflevering ergens online al? Kun je het vooruitkijken? Nee, dat is niet het geval.”
Bewust verspreid
Tina heeft een woordvoerder van Talpa geappt hierover. “Ik heb gezegd: ‘Hoe komen ze nou aan die fragmenten?’ Nou, het blijkt dus dat SBS 6 inderdaad, de marketingafdeling, een aantal fragmenten heeft vrijgegeven. Ja, nou ja, op zich is dat natuurlijk niet zo heel raar, maar wat ik best wel heel raar vind, is dat het allemaal scheldfragmenten zijn.”
“SBS 6 heeft er bewust voor gekozen om fragmenten uit te kiezen ter promotie waarin Gordon heel veel scheldt. Ik snap wel dat dat heel veel publiciteit oplevert, want VI had het erover en Boulevard ook, dus in die zin heeft het wel heel goed gewerkt, maar is het nou zo wenselijk dat je alleen die negatieve fragmenten beschikbaar stelt?”
Positiviteit
SBS 6, John van den Heuvel en Gordon kunnen zich ook richten op positiviteit, aldus Tina. “Je kunt er ook voor kiezen om alleen positieve fragmenten ter beschikking te stellen voor promotie. Zeker voor Gordon zelf en zijn imago lijkt me dat veel beter. Ik weet niet of hij er zelf betrokken bij is geweest of dat hij juist wil laten zien dat hij heel erg boos is. Dat kan.”
“Als zender had ik er niet voor gekozen. Ik denk toch wel dat de kijker ook denkt: heb je hem weer met die ruzies. Dan had ik ervoor gekozen om andere punten te belichten uit die soap. Het is wel opvallend dat SBS 6 er zelf voor kiest om scheldfragmenten in de promotie te gooien. Dat vind ik toch opmerkelijk.”